تاریخ انتشار: ۰۸:۳۴ - ۱۱ شهريور ۱۴۰۳

زعفران باکيفيت چه نشانه‌هایی دارد؟

خوب است بدانید که اصالت زعفران در استان خراسان جنوبی و شهرستان قاینات است. علت کیفیت زعفران قائنات را عده‌ای آب و هوا و مواد معدنی موجود در خاک آن منطقه و برخی دیگر روش جمع‌آوری و فرآوری مرسوم در این شهرستان می‌دانند.

اقتصاد۲۴- زعفران یکی از محصولات ارزشمند کشاورزی ایران است که از آن به عنوان طلای سرخ یاد می‌کنند. زعفران گرانترین، بهترین و خوشبوترین ادویه جهان است و در آشپزی، کاربرد دارد. این محصول به تمام نقاط دنیا صادر می‌شود و دارای ویژگی‌های خاص است.

زعفران قاینات یکی از باکیفیت‌ترین زعفران‌های تولیدی کشور محسوب می‌شود. همچنین زعفران گناباد به دلیل کاشت به روش سنتی و آبیاری با آب قنات‌ها به عنوان میراث جهانی کشاورزی در فائو به ثبت رسیده است.

خوب است بدانید که اصالت زعفران در استان خراسان جنوبی و شهرستان قاینات است. علت کیفیت زعفران قائنات را عده‌ای آب و هوا و مواد معدنی موجود در خاک آن منطقه و برخی دیگر روش جمع‌آوری و فرآوری مرسوم در این شهرستان می‌دانند. همچنین عطر و طعم فوق العاده‌ای که زعفران این منطقه نسبت به بقیه استان‌ها دارد باعث شده که مشتریان بسیار زیادی را از سرتاسر ایران و جهان به سمت خود سوق دهد.

ویژگی‌های زعفران مرغوب

اولین و شاید مهمترین فاکتور برای تشخیص کیفیت زعفران، سر شیپوری‌مانند آن است. سر هر شاخه زعفران، حالتی شیپوری‌مانند دارد و هرچه این قسمت شیپوری درشت‌تر باشد، آن زعفران قدرت رنگ‌دهی بالاتری دارد، اما باید دانست که هر رنگی هم خوب نیست. رنگ مصنوعی زعفران، آب را نارنجی می‌کند، در حالی که رنگ واقعی زعفران در آب اول باید زرد و سپس نارنجی شود. سر شیپوری‌مانند زعفران، خیلی برای صادرات مهم است. از این‌رو زعفران صادراتی باید حتما این ویژگی را داشته باشد.

دومین فاکتور اثرگذار در تشخیص کیفیت زعفران، خشک بودن آن است. شاخه زعفران، نبایستی خم شود. اگر زعفران نرم و انعطاف‌پذیر باشد، آن زعفران اصلا خوب نیست و قدرت رنگ‌دهی پایینی دارد.

شاخه زعفران نیز هرچه بلندتر باشد، ارزش بیشتری دارد. زعفرانی که این ویژگی را دارد، خیلی خوب و مقبول درنظرها است. یکی از ویژگی‌های زعفران صادراتی این است که زعفران بلند باشد و سفیدی هم نداشته باشد. حتی صاف بودن زعفران، در قیمت آن اثرگذار است، اما در کیفیت زعفران تاثیری ندارد. صاف بودن زعفران برای صادرات آن خیلی مهم است.

رنگ زعفران هرچه روشن‌تر باشد، ارزش آن بالاتر می‌رود. رنگ تیره زعفران (رنگی که به سیاهی می‌زند) می‌تواند به معنای قدیمی بودن زعفران یا دیر جمع کردن آن از زمین باشد. رنگ روشن زعفران، یک روش تشخیص کیفیت زعفران صادراتی است.

اگر به دنبال خرید زعفران برای صادرات هستید، حتما دقت کنید که رنگ آن روشن باشد و زعفران امسالی را خرید کنید. البته در برگه آزمایش آن، می‌توانید متوجه امسالی بودن و کیفیت زعفران بشوید.

خواص دارویی زعفران

ویژگی سرخوشی زعفران باعث شده که شرکت‌های دارویی اروپایی از آن به عنوان اینتگراتور ضدافسردگی استفاده کنند. خاصیت آنتیاکسیدانی زعفران سبب کاهش کلسترول خون شده و از گرفتگی عروق جلوگیری می‌کند. از دیگر خواص زعفران می‌توان به ضدسرطانی بودن، بهبود عملکرد جنسی آقایان، کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی، بهبود بینایی و... اشاره کرد.

منبع: نشان تجارت

ارسال نظر