تاریخ انتشار: ۰۹:۲۹ - ۱۱ شهريور ۱۴۰۳

دردسر‌های پسر برای پدر؛ حمیدرضا عارف، مرد پشت پرده دفتر معاون اول/ پسر عارف در حاشیه دولت چه می‌کند؟

همه چیز از یک عکس آغاز شد. عکسی که در آن حمیدرضا عارف فرزند معاون اول رییس‌جمهور در مراسم معارفه محمد اتابک وزیر صنعت، معدن و تجارت دیده می‌شد. در این عکس فائزه دولتی، فردی که به تازگی به عنوان مشاور و دستیار ویژه معاون اول منصوب شده و علیرضا خامسیان معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر عارف دیده می‌شدند.

اقتصاد۲۴- حالا شمار زیادی از کاربران شناخته‌شده و عادی در فضای مجازی به حضور فرزند عارف در جلسه معارفه وزیر صمت واکنش نشان دادند و خواستار توضیحی شفاف در این باره شدند. نام فرزند عارف از سال ۱۳۹۵ و با مصاحبه «ژن خوب» سر زبان‌ها افتاد و به دلیل این پیشینه حساسیت‌های زیادی نسبت به او وجود داشته است. تا این لحظه، اما نه حمیدرضا عارف و نه دفتر معاون اول توضیحی در این باره نداده‌اند. پرتکرارترین پرسش این است که او بدون هیچگونه مسئولیت دولتی چگونه و با چه عنوانی در این مراسم رسمی حضور یافته و اعضای دفتر معاون اول نیز کنار او حضور داشته‌اند؟

معارفه بدون خبرنگاران، راه‌حل دفتر معاون اول؟

باوجود انتقادات گسترده به حضور بی‌ضابطه فرزند معاون اول در مراسم رسمی، به نظر می‌رسد که تیم روابط عمومی دفتر او راه چاره را در بستن در‌ها به روی خبرنگاران پیدا کرده‌اند. یکی از خبرنگار‌های روزنامه «شرق» با انتشار پستی در شبکه ایکس خبر داده بود که خبرنگاران صبح امروز به مراسم معارفه ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات راه داده نشده‌اند. این خبرنگار ادعا کرد که به او گفته‌اند که جلوگیری از ورود خبرنگاران به درخواست عارف انجام شده است. در مقابل، خامسیان معاون ارتباطات دفتر معاون اول، اما نوشت که «مراسم معارفه با همراهی همکاران عزیزم در رسانه‌ها برگزار شد و مراسم‌های بعدی و اینچینی با همین سازوکاری که دیگر مراسم‌ها برگزار شده بود انجام خواهد شد. دوستان خوبم در رسانه‌ها از نقل و قول‌های غیردقیق را اصالت ندهند.» گویا در این مراسم عکاس‌های خبری حضور داشتند و مقصود خامسیان از حضور رسانه‌ها نیز این عکاسان بوده‌اند. با این رسانه‌ها تایید کردند که خبرنگاران در مراسم معارفه میدری حضور داشته‌اند. چراکه پس از این، فاطمه مهدیانی، سردبیر خبرگزاری «ایلنا» نیز با انتشار پستی در شبکه ایکس تایید کرد که مراسم معارفه احمد میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور محمدرضا عارف و بدون حضور خبرنگاران در وزارت کار برگزار شد.

حمیدرضا عارف؛ مرد پشت پرده دفتر معاون اول؟

واکنش گسترده به حضور حمیدرضا عارف در مراسم معارفه البته فقط به دلیل انتشار یک عکس جنجالی رخ نداد. در جریان معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس نیز نام او به عنوان چهره‌ای پشت پرده در انتخاب افراد مطرح شده بود. وقتی در پاسخ به انتقادات گفته شد که محمد اتابک وزیر صمت شخصا از حمیدرضا عارف برای حضور در مراسم دعوت کرده، این شائبه‌ها تقویت شد. آیا اتابک با عارف دوستی یا رابطه‌ای ویژه داشته؟ آیا این رابطه در انتخاب اتابک به عنوان وزیر پیشنهادی صمت موثر بوده است؟ از سوی دیگر حتی برخی ادعا کردند که احمد دنیامالی نماینده پیشین مجلس که به عنوان وزیر ورزش معرفی شد را از افراد نزدیک به حمیدرضا عارف بوده است. حتی زمزمه‌هایی درباره ارتباط کاری و اقتصادی عارف با این دو شخص که حالا هر دو وزیر هستند نیز وجود داشته است.

فائزه دولتی؛ یک انتصاب شائبه‌برانگیز

در سوی دیگر شائبه‌هایی درباره نقش حمیدرضا عارف در انتصاب فائزه دولتی به عنوان مشاور و دستیار ارشد معاون اول نیز مطرح شده. او که کنار عارف در تصویر دست‌به‌دست شده نشسته، رابطه‌ای دیرین با حمیدرضا و خانواده عارف داشته است. دولتی از چهره‌های اصلاح‌طلب معرفی شده که در شورای شهر چهارم نیز عضو علی‌البدل بوده و نامش دست‌کم در هیات مدیره شش شرکت و موسسه به چشم می‌خورد. نکته اینجاست که دولتی در حالی به عنوان چهره اصلاح‌طلب معرفی شده که همسر او وحید ایمانی از فعالان رسانه‌ای اصول‌گرا و مجری سابق صداوسیماست. سوابق ایمانی که مسافر جام جهانی قطر هم بوده، از روابط عمومی در ستاد امر به معروف و نهی از منکر تا سرپرست مدیریت امور روابط عمومی و حوزه مدیریت بانک مسکن و البته مسئول رسانه‌ای باشگاه استقلال گسترده است.

ایمانی در بزنگاه‌هایی مثل اعتراضات ۱۴۰۱ نیز مواضعی همچون کاربران موسم به «ارزشی» داشته است. به طور مثال او در پستی با انتشار عکس سرداررادان فرمانده نیروی انتظامی نوشته که «این روز‌ها فقط به تو نیاز داریم سردار؛ بیایی و لبخندزنان، دانه دانه این دواعش را آویزان کنی و با همان صلابت و لهجه شیرین اصفهانی از آن‌ها بپرسی: اغتشاشگر کی بودی عمو؟! چرا شلوارتون خیشه؟! یه اغتشاش کن عمو ببینه!».

حمیدرضا عارف

این موضع از همسر دولتی به خوبی نشان می‌دهد که او از گفتمان اصلاحات و دولت تا چه حد فاصله دارد. اکنون اگر دولتی خود را اصلاح‌طلب معرفی کرده چگونه با چنین تعارض گفتمانی آشکاری کنار آمده است؟ دولتی که با این ازدواج خود را به محافل اصول‌گرایی نیز نزدیک کرده است، آیا حاضر به اعلام برائت از مواضع سیاسی همسرش می‌شود؟


بیشتر بخوانید:انتقاد صریح عارف از وضعیت فیلترینگ


شفاف‌سازی؛ مطالبه افکارعمومی

در چنین فضایی باید دید که این انتصابات و اخبار شائبه‌برانگیز چه پاسخ روشنی از سوی دفتر معاون اول خواهد داشت؟ محمد فاضلی، جامعه‌شناس شناخته‌شده با انتشار پستی در همین زمینه نوشته: «‏آقای عارف! درباره علت حضور پسرتان در جلسه رسمی دولتی، خیلی روشن توضیح بدهید. اگر بساط این گونه حضور‌ها - به هر دلیلی - و مداخلات امثال این آقازاده جمع نشود، عاقبتش بی‌آبرویی برای دولت است. امثال من آبرو پیش مردم گرو نگذاشتیم که امثال پسر آقای عارف در متن و حاشیه دولت جولان بدهند.» کیانوش جهان‌پور از مسئولان وزارت بهداشت دولت دوازدهم نیز با کنایه‌ای به دولت قبل نوشت: «مراقب باشید حالا که داماد‌ها رفتند آقازاده‌ها بازنگردند...».

حال باید دید که محمدرضا عارف معاون اول رییس‌جمهور در برابر این انتقادات و مطالبات چه خواهد کرد؟ به نظر می‌رسد مهم‌ترین نقطه ضعف عارف مثل بسیاری از سیاست‌مداران ایرانی فرزند اوست که می‌تواند تبدیل به چالشی برای معاون اول و دولت شود. فرزندی که سال ۹۵ گفته بود که «توانایی‌ها» از «یک ژن خوب، یک خون خوب و دو خون خوب هم از طرف مادر و هم پدر» برای او آمده است.

منبع: فرازدیلی
ارسال نظر