تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۳

اعتصاب عمومی اتحادیه کارگری اسرائیل؛ رژیم صهیونیستی فلج شد

برای اولین‌بار از ۷اکتبر، بزرگ‌ترین فدراسیون اتحادیه‌های کارگری اسرائیل یعنی «هیستادروت» برای تحت فشار قرار دادن دولت برای امضای توافق آتش‌بس اعلان اعتصاب عمومی کرد. اتحادیه مذکور اعلام کرد فرودگاه بن گوریون، مرکز اصلی حمل‌ونقل هوایی اسرائیل، از ساعت ۸صبح روز دوشنبه (۱۲شهریور) بسته شد.


اقتصاد۲۴- صد‌ها هزار معترض نتانیاهو به خیابان‌ها ریخته و خواستار توافق آتش‌بس شدند و اتحادیه کارگری اصلی اسرائیل نیز پس از پیدا شدن جسد ۶اسیر دیگر در غزه، اعلان اعتصاب عمومی کرد. الجزیره در گزارش ۱سپتامبر در همین رابطه نوشت، درگیری بین معترضان و نیرو‌های امنیتی یکشنبه‌شب (۱۱شهریورماه) در آنچه «بزرگ‌ترین تظاهرات ضد دولتی در اسرائیل» از زمان آغاز جنگ غزه در حدود ۱۱ماه پیش نامیده می‌شود، در صدر رسانه‌های جهان قرار گرفت. معترضان شعار می‌دادند «حالا! حالا!» و از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر می‌خواستند تا با حماس برای بازگرداندن اسرا به خانه‌های خود به آتش‌بس دست یابد. بسیاری از اسرائیلی‌ها جاده‌های تل‌آویو را مسدود و در مقابل دفتر نتانیاهو در قدس اشغالی تظاهرات کردند.

 «انجمن گروگان‌ها و خانواده‌های گمشده» که نماینده خانواده‌های اسیران در غزه است، در بیانیه‌ای اعلام کرد که مرگ ۶گروگان نتیجه مستقیم شکست نتانیاهو در دستیابی به توافقی برای توقف جنگ و بازگرداندن اسرا به خانه بود. «گیل دیکمن» که جسد پسر عمویش کارمل گات در میان کسانی بود که بازگردانده شد، از اسرائیلی‌ها خواست که فشار بیشتری بر دولت وارد کنند. او در ایکس نوشت: «به خیابان‌ها بیایید و اسرائیل را تعطیل کنید تا همه برگردند. هنوز هم می‌توان آن‌ها را نجات داد.»

«گیدئون لوی» ستون‌نویس روزنامه هاآرتص، به الجزیره گفت که نتانیاهو از احزاب دست راستی در دولتش که مخالف هرگونه امتیازی به حماس هستند، دفاع کرده است. لوی تاکید کرد که در حزب لیکود [متعلق به نخست‌وزیر اسرائیل]، بزرگ‌ترین گروه در کابینه، نتانیاهو قدرت زیادی دارد و حزب از او حمایت می‌کند. لوی گفت: «بنابراین چالش‌های داخل دولت بسیار محدود است. چالش واقعی، تنها چالش ممکن، خیابان‌ها خواهد بود؛ اما برای قضاوت خیلی زود است.»

در همین حال، برای اولین‌بار از ۷اکتبر، بزرگ‌ترین فدراسیون اتحادیه‌های کارگری اسرائیل یعنی «هیستادروت» برای تحت فشار قرار دادن دولت برای امضای توافق آتش‌بس اعلان اعتصاب عمومی کرد. اتحادیه مذکور اعلام کرد فرودگاه بن گوریون، مرکز اصلی حمل‌ونقل هوایی اسرائیل، از ساعت ۸صبح روز دوشنبه (۱۲شهریور) بسته شد؛ زیرا هدف این اعتصاب تعطیلی یا مختل کردن بخش‌های عمده اقتصاد اسرائیل از جمله بانکداری و مراقبت‌های بهداشتی است تا دولت تن به آتش‌بس بدهد.

«آرنون بار دیوید» رئیس هیستادروت گفت: «توافق مهم‌تر از هر چیز دیگری است. ما به جای معامله، کیسه‌های جنازه دریافت می‌کنیم.» او گفت که از سوی تولیدکنندگان و کارآفرینان اصلی اسرائیل در بخش فناوری پیشرفته حمایت می‌شود. خدمات شهری در مرکز اقتصادی اسرائیل -تل آویو- نیز برای بخشی از روز دوشنبه تعطیل بود.

«انجمن تولیدکنندگان اسرائیل» گفت که از این اعتصاب حمایت می‌کند و دولت را متهم کرد که در «وظیفه» خود در زنده بازگرداندن اسیران شکست‌خورده است.


بیشتر بخوانید:  افشاگری ظهره‌وند از شبکه نفوذ اسرائیل در ایران


«ران تومر» رئیس این انجمن گفت: «بدون بازگشت گروگان‌ها، ما نمی‌توانیم به جنگ پایان دهیم، نمی‌توانیم خودمان را بازسازی کنیم و نمی‌توانیم بازسازی اقتصاد اسرائیل را آغاز کنیم.» یاییر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل و نخست‌وزیر سابق هم به حمایت از این اعتصاب پیوست. اما «بزالل اسموتریچ»، وزیر دارایی، از «گالی بهاراو میارا» دادستان کل خواست تا درخواست فوری برای جلوگیری از اعتصاب سراسری برنامه‌ریزی شود و تداوم آن به دادگاه‌ها ارائه کند.

اسموتریچ در نامه خود استدلال کرد که اعتصاب هیچ مبنای قانونی ندارد؛ زیرا هدف آن تاثیر نادرست بر تصمیمات سیاسی مهم سیاستمداران درباره مسائل مربوط به امنیت دولتی است. او همچنین گفت که یک اعتصاب گسترده -که باعث تعطیلی اسرائیل از جمله پرواز‌های خروجی می‌شود - عواقب اقتصادی قابل توجهی دارد که در زمان جنگ آسیب‌های اقتصادی غیرضروری به همراه خواهد داشت.

«شکاف» در جامعه اسرائیل

«پاتریک کینگزلی» در گزارش ۲سپتامبر در نیویورک‌تایمز نوشت، برخی از معلمان، کارمندان شهرداری، کارگران ترانزیت و سایرین در سراسر اسرائیل صبح دیروز دوشنبه در اعتراض به استراتژی جنگی نتانیاهو در غزه دست به اعتصاب کارگری زدند. این امر شکافی را در میان اسرائیلی‌ها به‌دلیل‌عدم تمایل سیاستمداران به موافقت با آتش‌بس آشکار کرد. در ابراز این مخالفت گسترده ضد دولتی، روسای اتحادیه‌ها و رهبران تجاری دست به دست هم دادند تا با تحت فشار قرار دادن بنیامین نتانیاهو، وی را وادار به موافقت با آتش‌بس در غزه کنند تا شرایط برای تبادل اسرای بازمانده فراهم شود.

این اعتصاب یک روز پس از آن انجام شد که ارتش اسرائیل اعلام کرد که اجساد ۶گروگان را از غزه بیرون آورده است. این اعتصاب اختلالات گسترده‌ای را به همراه داشت. بسیاری از مدارس و ادارات شهرداری در سراسر اسرائیل تعطیل شدند یا خدمات خود را قطع کردند.

در قدس اشغالی، شبکه راه‌آهن بسته شد. کارگران فرودگاه بین‌المللی بن‌گوریون، برای بخشی از روز [دوشنبه]دست به اعتصاب زدند. کارکنان پزشکی در چندین بیمارستان هم برخی از خدمات غیرفوری را کاهش دادند. این اعتصاب منعکس‌کننده طغیان سراسری خشم و اعتراض پس از شناسایی اجساد ۶گروگان در غزه است. منتقدان نتانیاهو استدلال کردند که توافق آتش‌بس می‌توانست جان آن‌ها را نجات دهد.

اعتصاب کارگری دیروز دوشنبه در اسرائیل نشان‌دهنده ابعاد مناقشه در اسرائیل درباره این مساله است که آیا اولویت نتانیاهو باید «نابودی حماس» باشد یا «آزادی گروگان‌ها». به نوشته گزارشگر نیویورک‌تایمز، این بن‌بست خشم بسیاری از اسرائیلی‌ها را برانگیخته است؛ زیرا می‌ترسند که گروگان‌ها در صورت طولانی شدن فرآیند مبادله، جان خود را از دست بدهند.

اگرچه وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی اعلام کرد که بررسی پزشکی قانونی نشان می‌دهد که گروگان‌ها از فاصله نزدیک بین صبح پنج‌شنبه تا جمعه مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند، اما حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که گروگان‌ها توسط ارتش اسرائیل کشته شده‌اند. هنوز نمی‌توان مشخص کرد که اعتراضات و اعتصابات برنامه‌ریزی‌شده چه تاثیری می‌تواند بر رویکرد و استراتژی نتانیاهو داشته باشد.

پایگاه راست‌گرای او و متحدان ائتلاف راست‌افراطی‌اش می‌گویند که بهتر است از توافق آتش‌بس معیوب اجتناب شود؛ حتی اگر به بهای جان برخی از گروگان‌ها تمام شود. برخی از اعضای ائتلاف نتانیاهو تهدید کرده‌اند که درصورت تحقق توافق، با ترک کابینه آن را به مرز فروپاشی می‌رسانند. تاکنون تنها «یوآو گالانت» برای توافق فشار آورده است.

«آدام راسگون» و «رونن برگمن» هم در گزارشی در نیویورک‌تایمز نوشتند که «یوآو گالانت» وزیر جنگ اسرائیل به رویکرد نتانیاهو درباره مذاکرات آتش‌بس اعتراض کرده است. در مقابل، اسموتریچ، با انتقاد از اظهارات گالانت گفت که کابینه اجازه نخواهد داد با حماس «معامله تسلیم» صورت گیرد. به نوشته این گزارشگران، کانال ۱۲ اسرائیل نیز گزارش داد که در جلسه کابینه هفته گذشته، گالانت به‌شدت با تصمیم برای نگه داشتن نیرو‌های اسرائیلی در کریدور فیلادلفی مخالفت کرد.

غوغای سراسری در اسرائیل دوپاره

«آنوشکا پاتیل»، «گابی سوبلمن» و «ناتان اودنهایمر» هم در گزارش دیگری در ۲سپتامبر در نیویورک‌تایمز از «تظاهرات خشم» در سراسر اسرائیل سخن گفتند. به نوشته این گزارشگران، در تل‌آویو، سازمان‌دهندگان تظاهرات تعداد مردم را «صد‌ها هزار نفر» اعلام کردند. خانواده‌های گروگان‌ها و جمعیتی از هوادارانشان ۶تابوت را در راهپیمایی خود در شهر حمل کردند. آن‌ها در مقابل مقر فرماندهی نظامی اسرائیل ازدحام کردند و در یک بزرگراه با پلیس درگیر شدند.

آن‌ها در شعار‌های خود فریاد می‌زدند: «ما آن‌ها را زنده می‌خواهیم نه در تابوت.» این غوغای سراسری ناشی از ماه‌ها اعتراض و اقدامات تهاجمی خانواده‌های بسیاری از گروگان‌ها بود که تلاش می‌کردند نتانیاهو را برای پذیرش توافق تحت فشار قرار دهند. به نظر می‌رسد ناامیدی خانواده‌هایی که نتانیاهو را به قربانی کردن فرزندانشان برای منافع سیاسی خود متهم کرده‌اند، به نقطه اوج خود رسیده است.

«انجمن گروگان‌ها و خانواده‌های گمشده» اعلام کرد: گفت که خون این گروگان‌های کشته‌شده به گردن دولت است و از مردم خواست با شرکت در تظاهرات «کشور را به تعطیلی بکشانند.» اقدامات نتانیاهو باعث دوپاره شدن و دو قطبی شدن جامعه اسرائیل شده است.

این انجمن از تظاهرات «صد‌ها هزار نفری» سخن گفت؛ اما پلیس اسرائیل از ارائه هر گونه تخمینی خودداری کرد. «جاناتان دیکل چن»، یکی از خانواده‌های اسرا در مصاحبه‌ای گفت که نتانیاهو «با امتناع از این توافق‌نامه نه تنها امنیت ما را به خطر می‌اندازد، بلکه باعث می‌شود کل اسرائیل از هم بپاشد.» در تل‌آویو که بزرگ‌ترین تظاهرات در آنجا رخ داد، با فرا رسیدن شب [دوشنبه]، تنش‌ها تشدید شد. معترضان بزرگراه اصلی را مسدود، از موانع امنیتی عبور و در خیابان‌ها آتش افروختند.

درحالی‌که پلیس اسرائیل دست به بازداشت‌های خشونت‌آمیز زد و با ماشین‌های آب‌پاش به سمت جمعیت هجوم برد. «نعمه لازیمی» یکی از نمایندگان پارلمان اسرائیل در شبکه‌های اجتماعی نوشت، پلیس نیز نارنجک‌های صوتی را از فاصله نزدیک به سوی معترضان پرتاب می‌کرد و او هم که جزء معترضان بود، بر اساس پرتاب این نارنجک‌ها تعادل خود را از دست داد و به زمین خورد.

با این حال، پلیس اسرائیل اعلام کرد که ۲۹نفر را در تل آویو دستگیر و بزرگراه را پاک‌سازی کرده است. پنج معترض نیز در قدس اشغالی و دو معترض در حیفا دستگیر شدند. در تل‌آویو «دن لوینسون» یک معلم ۵۹ساله دبیرستان گفت که امیدوار است تظاهرات نقطه عطفی در استراتژی نتانیاهو باشد و او را سر عقل آورد.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر