تاریخ انتشار: ۱۲:۵۶ - ۱۵ شهريور ۱۴۰۳
نوسان قیمت طلا و سکه زیر سایه ۲ اتفاق مهم

ربع‌سکه رکورددار افزایش قیمت شد

معاملات بازار طلا و سکه در نیمه اول شهریور تحت تاثیر رای اعتماد مجلس به همه وزیران پیشنهادی مسعود پزشکیان و صعود تاریخی اونس طلا بود؛ دو اتفاق مهمی که سیگنال‌های متفاوتی را به بازار فرستاد.

اقتصاد ۲۴- ماه پایانی تابستان ۱۴۰۳ در حالی برای بازار طلا و سکه آغاز شد که معامله گران و فعالان بازار مرداد را با دو اتفاق مهم پشت سر گذاشتند؛ اول رای اعتماد مجلس به همه وزیران پیشنهادی دولت پزشکیان و دوم جهش بی‌سابقه قیمت اونس طلا در بازار جهانی.

کابینه پیشنهادی مسعود پزشکیان در حالی رکورد ۲۳ ساله کسب رای اعتماد را شکست که دو وزیر او بیش از سایرین مورد توجه بازار قرار گرفتند، عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد و سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه. بازار در روز‌های ابتدایی دولت پزشکیان نست به اظهارات این دو وزیر گوش تیز کرد تا هم بینشی در سیاست خارجه و هم دستی در اقتصاد داشته باشد. از این بین اظهارات وزیر امور خارجه درباره برجام و جلسه وزیر اقتصاد با محوریت مقدمات پیوستن به FATF توجه معامله‌گران را به خود جلب کرد.

اتفاق مهم دیگر برای بازار طلا و سکه به صعود تاریخی قیمت انس طلا تا مرز ۲۵۳۰ دلار در ۳۰ مرداد اختصاص داشت که رکورد جدیدی برای این فلز گرانبهای داخلی بود. به گزارش اقتصادنیوز، در مجموع آغاز شهریور با دو سیگنال متناقض از مرداد همراه شد و با این حال که بازار از رای اعتماد وزیران دولت چهاردهم سیگنال مثبت دریافت کرد، اما رکورد انس طلا سیگنال افزایش به بازار داد. قیمت انس طلا با ورود به شهریور با کاهش از سقف تاریخی خود دور شد و در میانه ماه حتی به زیر ۲۵۰۰ دلار رفت، اما در بازگشت به زیر مرز ۲۴۸۰ دلار که سقف قبلی خود بود، ناکام ماند. در واقع سرنوشت قیمت انس طلا بین دو سقف گیر افتاده است و عبور از هر دو مرز، آغاز روند جدیدی را در پی خواهد داشت.

با رکوردزنی قیمت انس طلا، ارزش ذاتی بازار داخلی طلا و سکه هم رشد کرد و از میزان حباب بازار کم شد. با کم شدن حباب بازار طلا و سکه و روند رو به افزایش قیمت دلار در ۱۵ روزه ابتدای شهریور، بازار طلا و سکه پیشتاز در صعود بودند و همگی رو به افزایش رفتند. رکورد بیشترین افزایش قیمت نیز در این ۱۵ روز به بازار ربع سکه تعلق گرفت که ۳.۳۵ درصد رشد داشت. قیمت ربع سکه در پله انتهایی کانال ۱۴ میلیون شهریور را آغاز کرد و با افزایش وارد کانال ۱۵ میلیون شد و تا ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بالا رفت. براساس بررسی خبرنگار اقتصادنیوز، حباب ربع سکه نیز در نیمه اول شهریور ۵ درصد چاق‌تر شد و به ۷۵ درصد رسید، یعنی نزدیک به ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان از قیمت بازاری ربع سکه حباب است.

قیمت سکه امامی هم با رشد ۳.۲ درصدی در رتبه دوم بیشترین افزایش بازار‌ها قرار گرفت. قیمت سکه امامی که شهریور را در ۴۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان آغاز کرده بود با افزایش بیش از یک میلیون تومانی، به ۴۳ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسید. حباب سکه امامی که به دلیل افزایش قیمت انس و بالا رفتن ارزش ذاتی سکه در روز‌های انتهایی مرداد به کمترین رقم خود رسیده بود؛ در ماه جدید بر مدار افزایش حرکت کرد و به بیش از ۱۹ درصد رسید. به عقیده معامله‌گران یکی از عوامل رشد بیشتر سکه عبور نرخ آن از مرز مقاومتی ۴۳ میلیون تومان است.


بیشتر بخوانید:  مشکلات صنف طلا با سامانه جامع تجارت چیست؟


فارغ از رکوردداران افزایش قیمت در بازار طلا و سکه، از نظر میزان بازدهی هم معامله گران شاهد ثبت رکورد‌های مهمی در نیمه اول شهریور بودند و کمترین نرخ بازدهی به بازار طلای آبشده رسید. قیمت طلای آبشده در میانه کانال ۱۵ میلیون شهریور را شروع کرد و در دو هفته ابتدایی این ماه با رشد ۱.۹۸ درصدی به ۱۵ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان رسید. به عقیده معامله‌گران دو حراج شمش طلا در مرکز مبادله در نیمه اول شهریور باعث شد تا از شدت افزایش قیمت طلای آبشده کاسته شود. در حراج چهل و ششم و چهل و هفتم شمش طلا در مرکز مبادله مجموعا ۵۴۸ کیلوگرم شمش طلا به فروش رسید تا حجم معاملات شمش در این مرکز از زمان راه اندازی تا میانه شهریور ۱۴۰۳ از ۹ تن عبور کند.

همچنین در هفته پیش‌رو هفدهمین حراج سکه در مرکز مبادله طلا و ارز برگزار خواهد شد که می‌تواند در قیمت بازار سکه اثرگذار باشد. براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز از معامله‌گران، با توجه به حباب موجود در بازار، اگر فاندی برای افزایش قیمت دلار وجود نداشته باشد، با این حراج سکه، افت قیمت در بازار رقم خواهد خورد.

به گزارش اقتصادنیوز، پیش‌بینی می‌شود که در نیمه سوم شهریور، بازار طلا و سکه همچنان نسبت به اظهارات وزیر اقتصاد و وزیر امور خارجه گوش تیز کند و مهمترین فاند‌های خارجی نیز برای بازار توافق آتش بس در غزه و اخبار انتخاباتی در آمریکا باشد. اما مهمترین متغیر نوسان سکه و طلا در روز‌های آرام بازار، قیمت انس طلاست. در بازار‌های جهانی، سیگنال‌های «اشتغال آمریکا به اقتصاد» و تعداد «کاهش‌های نرخ بهره فدرال رزرو» مورد توجه معامله‌گران قرار گرفته است.

به عقیده معامله‌گران فنی مرز حمایتی ۴۳ میلیون برای بازار سکه مهم است که اگر از دست برود میزان فروش در بازار زیاد خواهد شد. اگر قیمت سکه هفته بعد را زیر ۴۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان آغاز کند و تثبیت دوساعته زیر این نرخ بدهد گارد بازار نزولی خواهد بود. اولین مرز مقاومت بازار نیز ۴۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. همچنین در بازار طلای آبشده سطح حمایتی مهم در ۱۵ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان قرار داد و سد محکم بازار نیز در محدوده ۱۵ میلیون و ۸۹۰ هزار تا ۱۶ میلیون قرار دارد که نتوانسته در بالای آن تثبیت دهد.

منبع: اقتصاد نیوز
ارسال نظر