تاریخ انتشار: ۱۴:۱۳ - ۱۶ شهريور ۱۴۰۳
آیا طرح ساماندهی کارکنان دولت به نتیجه می‌رسد؟

حذف پیمانکاران یعنی حذفِ سودِ کلانِ نورچشمی‌ها

«پیمانکاران با رانت روی کار می‌آیند و کارشان این است که ماه به ماه قرارداد امضا و به حساب کارگران پول واریز کنند. این واسطه نه تنها نمی‌تواند کمکی برای تولید و کارگران داشته باشد، که اتفاقا ضرر هم می‌زند. پیمانکار بر حسب روابط، کار را برعهده می‌گیرد و این وسط سودِ کلان به حسابِ برخی نورچشمی‌ها واریز می‌شود.»

اقتصاد ۲۴- یک فعال کارگری گفت: پیمانکاران با رانت روی کار می‌آیند و کارشان این است که ماه به ماه قرارداد امضا و به حساب کارگران پول واریز کنند.

طرح ساماندهی کارکنان دولت، بعد از سه سال هنوز به نتیجه نرسیده است. تصمیم‌گیری در مورد این طرح از مجلس یازدهم به مجلس دوازدهم منتقل شده و آنطور که خبر رسیده طرح همچنان در مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

سعید فتاحی (رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران استان آذربایجان شرقی) با اشاره به تعلل در تصویب طرح ساماندهی کارکنان دولت می‌گوید: به نظر می‌رسد دولت به عنوان کارفرمای بزرگ خود تمایلی به حذف پیمانکاران و تبدیل وضعیتِ نیرو‌های بخش خود ندارد. به همین دلیل است در مورد طرح ساماندهی دائم از تبعاتِ مالیِ این طرح برای دولت صحبت می‌کنند، اما در صورت اجرای طرح و حذف پیمانکاران قرار نیست هزینه‌ای اضافی به دولت تحمیل شود، فقط قرار است پولی که دولت از طریق پیمانکاران به نیرو‌های انسانی پرداخت می‌کند، مستقیم به آن‌ها پرداخت شود.


بیشتر بخوانید: آخرین وضعیت طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت


وی گفت: متأسفانه طرح ساماندهی کارکنان دولت سه سال در مجلس ماند و بین شورای نگهبان و مجع تشخیص مصلحت نظام رد و بدل شد. اختلاف‌ها بر سر طرح زیاد بود و در نهایت هم با پایان کار دولت و مجلس هنوز به تصویب نرسیده است. علی‌رغم پیگیری‌های صورت گرفته از سوی نمایندگان کارگری برای تصویب طرح، من فکر نمی‌کنم این سرنوشتِ این طرح چندان رضایتبخش باشد.

فتاحی بیان کرد: ما در پتروشیمیِ تبریز سابقه حذف پیمانکاران را داشته‌ایم و این طرح نه تنها هزینه‌ای اضافی به پتروشیمی تحمیل نکرده بلکه اتفاقا به دلیلِ حذف پیمانکاران هزینه‌ی واسط هم ذخیره می‌شود و صرفه اقتصادی داشته است.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران استان آذربایجان شرقی بیان کرد: پیمانکاران معمولا هزینه‌ای بیشتری برای خود برمی‌دارند و از حقوق کارگران می‌زنند، از این منظر، حذف پیمانکاران می‌تواند هم برای کارگرا و هم برای کارفرمایان سود دربرداشته باشد.

این فعال کارگری در پایان گفت: پیمانکاران با رانت روی کار می‌آیند و کارشان این است که ماه به ماه قرارداد امضا و به حساب کارگران پول واریز کنند. این واسطه نه تنها نمی‌تواند کمکی برای تولید و کارگران داشته باشد، که اتفاقا ضرر هم می‌زند. پیمانکار بر حسب روابط، کار را برعهده می‌گیرد و این وسط سودِ کلان به حسابِ برخی نورچشمی‌ها واریز می‌شود.

منبع: ایلنا
ارسال نظر