تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۳
نرخ بیکاری در ایالات متحده کاهش یافت

تلاطم در بازار جهانی طلا

هفته گذشته، هفته دشواری برای سرمایه‌گذاران بازار‌های جهانی بود. قیمت هر اونس طلای جهانی، پایین‌ترین سطح هفته اخیر خود در کانال ۲۴۷۰ دلار را تجربه کرد. با این حال طلا در روز گذشته، به کانال ۲۵۱۰ دلار بازگشت. قیمت معاملات آتی طلا نیز به رکورد تاریخی خود رسید. ارز‌های دیجیتال، اما شرایط بدی را تجربه کردند. بیت‌کوین به پایین‌ترین قیمت یک ماه اخیر خود در کانال ۵۵ هزار دلار رسید.

اقتصاد ۲۴- با گشایش بازار طلای جهانی در صبح روز دوشنبه، طلا با کاهش قیمت مواجه شد و این افت قیمت تا اواسط روز چهارشنبه ادامه داشت. قیمت هر اونس طلای جهانی در روز چهارشنبه، پس از لمس قیمت ۲۴۷۱ دلار، به پایین‌ترین قیمت در هفته اخیر رسید. با این حال، روند فلز زرد روز پنج‌شنبه دوباره معکوس شد و این فلز گران‌بها روز گذشته وارد کانال ۲۵۱۰ دلار شد. هفته گذشته، در حالی که افزایش قیمت‌ها به تقاضا ضربه زد، تخفیف طلا در هند به بالاترین حد خود در ماه‌های گذشته رسید، تحلیلگران تصریح کردند که مصرف‌کنندگان آسیایی احتمالا از هرگونه کاهش قیمت برای خرید طلا استقبال خواهند کرد.

پیش‌تر، برخی تحلیلگران اظهار کرده بودند که گزارش آتی حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات‌متحده می‌تواند جهت حرکت بازار‌ها را تعیین کند. اگر فرصت‌های شغلی ایجاد شده در ماه اوت به کمتر از ۱۰۰ هزار نفر رسیده باشد و نرخ بیکاری در ۴.۳ درصد باقی بماند، بازار به سمت کاهش ۰.۵ واحد درصدی نرخ بهره متمایل می‌شود که یک امتیاز برای طلا محسوب می‌شود. با این حال پیش‌بینی بیشتر اقتصاد‌دانان، تعداد ۱۶۰ هزار شغل و نرخ بیکاری ۴.۲ درصد برای ماه اوت است. در صورتی که آمار مشاغل ایالات‌متحده حاکی از بهبود شرایط اقتصادی باشد، گمانه‌زنی‌ها در خصوص کاهش ۰.۲۵‌واحد درصدی نرخ بهره آمریکا بیشتر خواهد شد.


بیشتر بخوانید: چرا سکه و طلا در هفته گذشته گران شد؟


کاهش نرخ بهره می‌تواند هزینه‌فرصت نگهداری طلا را کاهش دهد و انگیزه سرمایه‌گذاران را برای خرید فلز زرد افزایش دهد. با این حال، روز گذشته با انتشار آمار‌های اشتغال آمریکا، مشاهده شد که مطابق پیش‌بینی اقتصاددانان، نرخ بیکاری از ۴.۳ درصد در ماه ژوئیه، به ۴.۲ درصد در ماه اوت کاهش یافت. همچنین، تعداد مشاغل ایجاد شده در این اقتصاد، از ۸۹ هزار نفر در ماه ژوئیه به ۱۴۲ هزار نفر در ماه اوت رسید. هرچند کارشناسان عدد ۱۶۰ هزار شغل را تخمین زده بودند، اما این آمار رشد چشم‌گیری را نسبت به ماه گذشته تجربه کرده و نشان از بهبود وضعیت اقتصادی ایالات‌متحده دارد.

در بازار رمزارزها، قیمت ارز پرچم‌دار این بازار به کانال ۵۰ هزار دلار کاهش یافت که پایین‌ترین قیمت یک ماه اخیر است. برخی از تحلیلگران معتقدند که قیمت بیت‌کوین با عبور از سطح حمایتی ۵۸ هزار دلاری، ممکن است به زیر ۵۰ هزار دلار نیز برسد. این پیش‌بینی‌ها با نزول عمومی بازار نیز مطابقت دارد، زیرا بسیاری از سرمایه‌گذاران بازار را ترک کرده‌اند و بدبینی عمومی در مورد قیمت بیت‌کوین همچنان وجود دارد. برداشت‌های قابل توجه از صندوق‌های ETF بیت‌کوین نیز بر این موضوع صحه گذاشته و نشان‌دهنده کاهش علاقه سرمایه‌گذاران است.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر