تاریخ انتشار: ۰۶:۲۳ - ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
فرصت «آواربرداری» در بازار سرمایه

پیش بینی بورس امروز ۱۸ شهریور ۱۴۰۳

 با توجه به انتقاد‌های فراوانی که در سه سال گذشته متوجه مدیریت سازمان بورس و سیاست گذاری دولت درباره بازار سرمایه بوده، انتظار می‌رود نفس تغییر در مدیریت سازمان سیگنال مثبتی برای سرمایه گذاران و سهامداران باشد. دولت چهاردهم از سرمایه اجتماعی بیشتری نسبت به دولت سیزدهم برخوردار است و می‌تواند با اصلاح سیاست‌های پیشین به افزایش اعتماد سرمایه گذاران به بازار کمک کند. آیا دولت از این فرصت بهره خواهد برد؟


اقتصاد۲۴- بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز یکشنبه می‌روند که روز شنبه شاخص کل برای دومین روز معاملاتی متوالی ریزش کرد. دیروز بازار متأثر از حواشی مربوط به وام ارزان رئیس و اعضای هیئت مدیره سازمان بورس بود و شاخص کل ۷ هزار و ۶۶۵ واحد افت کرد.

برای پیش بینی بورس امروز –یکشنبه ۱۸ شهریور- به روند بازار سهام در روز کاری گذشته نگاه می‌کنیم. روز شنبه شاخص کل تا سطح ۲ میلیون و ۱۰۱ واحد پایین آمد، اما شاخص کل هم‌وزن هزار و ۹۸۹ واحد بالا آمد. همچنین شاخص کل فرابورس ۲۴ واحد رشد کرد و شاخص هم وزن فرابورس افزایش ۴۴۱ واحدی داشت.

بیشترین افزایش قیمت

روز شنبه در بورس شرکت نفت بهران (شبهرن)، شرکت هلدینگ گروه صنعتی ملی (وملی) و شرکت سرمایه گذاری سایپا (وساپا) سبزپوش بودند. در فرابورس نیز شرکت بیمه میهن (میهن)، شرکت کشت و دامداری فکا (زفکا) و شرکت سرمایه گذاری آرمان گستر پاریز (خکرمان) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نماد‌های غپاک (شرکت لبنیات پاک)، حفارس (شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس) و لابسا (شرکت آبسال) در روز شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت توسعه سامانه نرم افزاری نگین (توسن)، شرکت سرمایه گذاری مسکن پردیس (ثپردیس) و شرکت نیان الکترونیک (نیان) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات شنبه، ۱۵۸ نماد صف خرید داشتند و ۱۴۴ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۱۳ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۶۵۵ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۴۰ درصدی به رقم ۴۶۸ میلیارد تومان رسید.


بیشتر بخوانید: بلوای وام های نجومی برای مدیران بورسی


پیش بینی بورس امروز

روز شنبه معاملات بازار متأثر از حواشی وام ارزان دریافتی رئیس و اعضای هیئت مدیره بورس و همچنین استعفای مجید عشقی بود. ماجرای وام ارزان با هشتگ وام عشقی در شبکه‌های اجتماعی فراگیر شد و واکنش‌های بسیاری برانگیخت تا جایی که چهره‌های نزدیک به دولت ابراهیم رئیسی نیز از اعطای وام ارزان توسط هیئت مدیره سازمان بورس به خودشان انتقاد کردند. در نهایت صبح دیروز مجید عشقی، یکی از آخرین بازماندگان امام صادقی در دولت استعفا داد. حال بازار در انتظار رئیس بعدی است.

اما دیروز نماد‌های فملی، فولاد و وبملت بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند. به علاوه، روز شنبه شاهد خروج پول حقیقی به بازار بودیم و ۹۶ میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بازار خارج شد.

بدین ترتیب شاخص به نزدیکی مرز ۲.۱ میلیونی رسید و بیم آن می‌رود که به زیر این سطح سقوط کند. اما با توجه به انتقاد‌های فراوانی که در سه سال گذشته متوجه مدیریت سازمان بورس و سیاست گذاری دولت درباره بازار سرمایه بوده، انتظار می‌رود نفس تغییر در مدیریت سازمان سیگنال مثبتی برای سرمایه گذاران و سهامداران باشد. دولت چهاردهم از سرمایه اجتماعی بیشتری نسبت به دولت سیزدهم برخوردار است و می‌تواند با اصلاح سیاست‌های پیشین به افزایش اعتماد سرمایه گذاران به بازار کمک کند. آیا دولت از این فرصت بهره خواهد برد؟

منبع: اکوایران

ارسال نظر