تاریخ انتشار: ۱۱:۴۶ - ۱۹ تير ۱۳۹۸
مدیرعامل شرکت مس در بازديد از كارخانه اسيد سولفوريك مجتمع مس سرچشمه:

كارخانه اسيد سولفوريك خاتون آباد تا پايان سال به بهره‌برداری می‌رسد

مدیرعامل شرکت مس صبح امروز در بازديد از كارخانه اسيد سولفوريك مجتمع مس سرچشمه با بيان اين‌كه احداث اين كارخانه در تكميل شرايط كوره فلش كارخانه ذوب است گفت: با تغيير سيستم ريورب كارخانه ذوب سرچشمه به فلش ايجاد كارخانه اسيد يك ضرورت براي تکمیل شرايط فني و تكنولوژيك بود.

اقتصاد24- «اردشیر سعد محمدی» در جریان این بازدید از بهره برداری كارخانه اسيد سولفوريك خاتون آباد تا پايان سال خبر داد و افزود: علاوه بر اين، راه‌اندازي كارخانه اسيد يك مسئوليت محيط زيستي بود؛ چراکه بايد با انجام سرمايه‌گذاري گاز so2 توليدي در كارخانه ذوب به اسيد سولفوريك تبديل مي‌شد.

سعد محمدي با اشاره به تحريم‌هاي ظالمانه گفت: خوشبختانه با كمك مهندسان و تكنسين‌هاي مس توانستيم تمام تجهيزات مورد نياز اين كارخانه را فراهم كنيم تا اين طرح به مرحله توليد برسد.

مديرعامل شركت مس تصريح كرد: اين كارخانه اكنون به توليد رسيده و ميزان ظرفيتش 610 هزار تن اسيد در سال با ظرفيت فعلي كارخانه ذوب است با افزايش ظرفيت توليد ذوب در آينده نزديك ميزان توليد اسيد هم افزايش پيدا خواهد كرد.

به گفته سعد محمدي ميزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته در اين طرح 110 ميليون يورو به‌علاوه 45 ميليارد تومان است.

مديرعامل شركت در پاسخ به اين پرسش كه چه برنامه‌ريزي‌هايي براي ايجاد ارزش افزوده بيشتر در خصوص اسيد توليدي صورت گرفته است گفت: در حال حاضر 450 هزار تن كود فسفاته براي مصارف كشاورزي وارد كشور مي‌شود. از اين رو ما اميدوار هستيم كه اسيد سولفوريكي كه در اين منطقه توليد مي‌شود را با يك سرمايه‌گذاري از سوي بخش خصوصي و حمايت شركت مس به اسيد فسفريك تبديل كنيم تا اين محصول جديد در يك فرايند ديگر به كود‌هاي فسفاته تبديل شود.

سعد محمدي ادامه داد: افزون بر اين، با سرمايه‌گذاري ديگري كه در منطقه خليج فارس براي ايجاد 12 مخزن با سرمايه 170 ميليارد تومان و ساخت سكوي دلفيني صورت گرفته است در حال آماده‌سازی زمينه صادرات اسيد به مقاصد صادراتي هستيم.

مديرعامل شركت مس اظهار داشت: خوشبختانه راه‌اندازي كارخانه اسيد سولفوريك سرچشمه باعث شد كه ما ديگر در منطقه آلايندگي نداشته باشيم و در راستاي رسيدن به يك صنعت سبز حركت كنيم.

وي با تشكر و قدراني از همراهی مجموعه محيط زيستي استان و استاندار محترم براي بهره‌برداري از طرح محيط زيستي كارخانه اسيد سولفوريك سرچشمه گفت: كارخانه اسيد خاتون‌آباد نيز تا پايان سال به بهره‌برداري مي‌رسد و يك ظرفيت جديد توليد اسيد در آنجا ايجاد خواهد شد تا براي هميشه مسئله آلودگي‌هاي محيط زيستي هم در منطقه خاتون‌آباد حل شود.

منبع: روابط عمومی شرکت ملی مس ایران
ارسال نظر