تاریخ انتشار: ۱۴:۱۴ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۳

آیا ایران به روسیه موشک بالستیک داده است؟

رسانه‌های غربی بار دیگر انگشت اتهام را در جنگ روسیه و اوکراین به سمت ایران نشانه رفته اند. آنها این بار مدعی شده‌اند که ایران موشک بالستیک به روسیه داده است.

اقتصاد۲۴-روزنامه وال استریت ژورنال روز جمعه در گزارشی مدعی شد که ایران موشک‌های بالستیک به روسیه ارسال کرده است؛ دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل بلافاصله این گزارش را رد کرد، اما این پایان ادعای غربی‌ها نبود. خبرگزاری اسوشیتدپرس روز یکشنبه به نقل از دو مقام آگاه این ادعا را تکرار کرده و گفته آمریکا به متحدانش خبر داده که ایران در حال انتقال موشک‌های بالستیک به روسیه برای استفاده علیه اوکراین است.‌

این گزارش هیچ اشاره‌ای به جزییات این تبادل بین ایران و روسیه نکرده و کاخ سفید هم آن را تایید نکرده است. با این حال رسانه‌های غربی در حال مانور دادن بر روی این خبرند. بعد از اسوشیتدپرس و وال استریت ژورنال، فایننشال تایمز هم گزارش مشابهی منتشر کرده اند.

این رسانه مدعی شده جزییات بیشتری در اختیار دارد و معتقد است ایران "صدها" موشک بالستیک به روسیه ارسال کرده است.

این رسانه بریتانیایی به نقل از مقامات ارشد اوکراینی مدعی شده بیش از ۲۰۰ موشک بالستیک کوتاه برد فتح-۳۶۰ این هفته وارد یکی از بندر‌های روسیه در دریای خزر شده است.

این مقامات مدعی شده اند که تحویل موشک‌های کوتاه برد ایران به روسیه اجازه می‌دهد موشک‌های مافوق صوت دوربرد کینژال خود که از پیچیده‌ترین تسلیحات در زرادخانه کرملین است، برای هدف قرار دادن اهدافی در اعماق اوکراین مستقر کند. رهگیری کینژال‌ها دشوارتر است، زیرا تنها سامانه‌های دفاع هوایی پاتریوت ساخت آمریکا قادر به سرنگونی آن‌ها هستند.

آندری زاگورودنیوک، وزیر دفاع سابق اوکراین و مدیر مرکز استراتژی‌های دفاعی مستقر در کیف به فایننشال تایمز گفته که موشک‌های ایران یک "تهدید بزرگ" هستند.

او مدعی شده: «موشک‌های ایرانی برای نابودی سیستم انرژی اوکراین، به احتمال زیاد در شهر‌ها به کار برده خواهند شد. این به احتمال زیاد به معنای مرگ غیرنظامیان بیشتر در سراسر کشور است.»

آیا ایران بالاخره به وصال سوخوی روسی خواهد رسید؟

وزارت خارجه اوکراین روز شنبه اعلام کرد که به شدت نگران گزارش‌هایی است که نشان می‌دهد ایران این موشک‌ها را به روسیه ارسال کرده است و از تهران خواست از تحویل هر نوع سلاح و تجهیزات نظامی به روسیه خودداری کند. در این بیانیه آمده است که تایید این تحویل پیامد‌های مخربی برای روابط اوکراین و ایران خواهد داشت.

فایننشال تایمز به ارزیابی‌های اطلاعاتی اوکراین اشاره کرده و مدعی شده تهران در ازای پهپاد‌ها و موشک‌های خود، همکاری امنیتی بیشتری از مسکو و فناوری نظامی دریافت کرده است.


بیشتر بخوانید:پاکستان ارائه موشک‌های بالستیک به ایران را تکذیب کرد


وزارت امور خارجه اوکراین همچنین ادعای بی اساس دیگری را مطرح کرده و گفته تعمیق همکاری‌های نظامی-فنی بین روسیه و ایران نه تنها برای اوکراین، بلکه برای کل اروپا، خاورمیانه و جهان تهدید‌های امنیتی جدی است.

شان ساوت، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده، روز یکشنبه گفت که واشنگتن از این گزارش‌ها نگران است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گزارش‌ها درباره ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه را «بی‌اساس» خواند و آن را همسو با «اهداف و انگیزه‌های سیاسی» برخی کشور‌های غربی دانست.

کنعانی گفت از ابتدای حمله روسیه به اوکراین «[ایران]هیچگاه بخشی از این نزاع و درگیری نظامی و ادامه آن نبوده است و همواره از راهکار سیاسی و گفتگو دوجانبه حمایت کرده است.»

در ماه‌های ابتدایی حمله روسیه به اوکراین، خبری مبنی بر فروش پهپاد‌های ایرانی به روسیه منتشر شد. این خبر ابتدا توسط مقامات ایرانی رد شد، اما در نهایت حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران اعلام کرد این خبر صحت دارد، اما مساله فروش موشک به روسیه منتفی است.

ایران و روسیه در حال حاضر در مساله کوریدور زنگزور به تازگی دچار اختلاف علنی شده‌اند. در روز‌های اخیر برخی از مقامات روسیه بر گشایش کریدور زنگزور و همراهی با آذربایجان و ترکیه در این زمینه تاکید کرده اند و این موضوع با واکنش جمهوری اسلامی ایران روبرو شده است.

اگرچه اختلاف ایران و روسیه در مرز‌های شمال غربی جدی است، اما این اختلاف به معنای حمله همه جانبه رسانه‌ای به روسیه به ویژه از سوی رسانه‌های دولتی نیست. به نظر می‌رسد دستورالعمل پوشش اخبار مرتبط با روسیه با وجود این تضاد منافع جدی همچنان ثابت مانده و قرار نیست کلیت روابط و مناسبات مثبت دو جانبه تحت الشعاع این خط قرمز مهم ایران قرار بگیرد.

منبع: رویداد24
ارسال نظر