تاریخ انتشار: ۲۳:۰۱ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۳

رقص سحردولت‌شاهی در سریال داریوش چه مجازاتی دارد؟!

جهانگیر شاهواری، حقوقدان و وکیل جرایم مالی و رایانه‌ای در گفتگو با خبر فوری گفت: اگر این تصاویر را از مصادیق رفتار بر علیه‌عفت و اخلاق‌عمومی بدانیم و عمل خانم دولتشاهی را به جهت همکاری و مشارکت در ساخت فیلمی بدانیم هم ایشان و هم‌عوامل مشارکت کننده بموجب ماده ۶۴۰ از کتاب تعزیرات در قانون مجازات قابل تعقیب خواهندبود.

اقتصاد۲۴-جهانگیر شاهواری، حقوقدان و وکیل جرایم مالی و رایانه‌ای در گفتگو با خبر فوری گفت: اگر این تصاویر را از مصادیق رفتار بر علیه‌عفت و اخلاق‌عمومی بدانیم و عمل خانم دولتشاهی را به جهت همکاری و مشارکت در ساخت فیلمی بدانیم هم ایشان و هم‌عوامل مشارکت کننده بموجب ماده ۶۴۰ از کتاب تعزیرات در قانون مجازات قابل تعقیب خواهندبود.

اگر هم عمل وی‌را صرفا تظاهر به عمل حرام در انظار عموم بشماریم یا عملش با رفتار مجرمانه‌ای مطابقت ننماید لیکن عفت‌عمومی را جریحه‌دار کرده‌باشد، مشمول ماده ۶۳۸ تعزیرات از کتاب پنجم قانون مجاز قانون اسلامی‌است.

حال اینکه معیار و مبنای تشخیص عفت و اخلاق‌عمومی چیست محل بحث جدی است. تعریف و فهم ما از عبارات عفت، عموم، عمل حرام و انظار، در اینکه این رفتار مجرمانه است یا نه بسیار تعیین کننده‌است.

البته با وضعیتی مواجهیم که عفت عمومی عملا در جامعه ما بازتعریف شده است و اگر ملاک عموم باشد رفتار مجرمانه‌ای قابل انتساب نیست.

شرط جریحه‌دار شدن عفت‌عمومی در واقع به مانند آن است که قانونگذار وجدان‌عمومی را در قضاوت به مشارکت دعوت کرده‌باشد و قضاوت وجدان عمومی در اجتماع در واکنش به این رفتار بروز می‌کند می‌تواند تعیین کننده باشد.

ارسال نظر