تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۳

حمله کارفرمایان و سازمان تامین اجتماعی به کارگران!

کارفرما در پرداخت حق بیمه کارگر در شرایطی تعلل می‌کند که مبلغ آن را از حقوق ماهانه «کارگر» کسر کرده است؛ اما این پرداخت نکردن منجر به قطع بیمه کارگر توسط سازمان تامین اجتماعی می‌شود.


اقتصاد۲۴- دود این دو اقدام غیر قانونی «کارفرما» و تامین اجتماعی عملا به چشم کارگر می‌رود. کارگری که در شرایط کنونی اقتصادی و کوچک شدن سفره اش، «بیمه» از معدود دلخوشی هایش است چراکه وقتی حق بیمه اش توسط کارفرما به موقع پرداخت نشود، بیمه او توسط تامین اجتماعی قطع و او به وقت مراجعه به مراکز درمانی باید با مبالغ غیر بیمه ای، امور درمانی خود را انجام دهد.
روزنامه خراسان نوشت:.
اما وقتی می‌گوییم، اقدامات غیر قانونی کارفرما و سازمان تامین اجتماعی، مقصود کدام اقدامات است؟
۱-مطابق ماده ۳۶ قانون تامین اجتماعی، کارفرما مسئول پرداخت حق بیمه خود و بیمه شده به سازمان تامین اجتماعی است. کارفرما باید در زمان پرداخت مزد یا حقوق و مزایا به کارگر، سهم بیمه شده را از آن کسر کند. (منظور از بیمه شده، شخص کارگر است) سپس سهم خودش را به آن اضافه کند و درنهایت مجموع سهم خود و بیمه شده را به سازمان تامین اجتماعی بپردازد.


بیشتر بخوانید: حقوق کارگران در سال آینده فقط ۶۰ درصد معیشتشان را پوشش می‌دهد


طبق این ماده قانونی، کارفرما ملزم به پرداخت ماهانه حق بیمه کارگر است؛ بنابراین وقتی این حق توسط کارفرما در وقت خود پرداخت نمی‌شود، یعنی یک اقدام غیرقانونی توسط کارفرما صورت گرفته است.
۲- دومین اقدام غیرقانونی نیز توسط سازمان تامین اجتماعی صورت می‌گیرد. با این وصف که وقتی کارفرما حق بیمه کارگر را پرداخت نکرده یا با تاخیر پرداخت کرده، سازمان تامین اجتماعی با قطع بیمه کارگر، در واقع «کارگر» را جریمه و زندگی او را مختل کرده است.
نمونه این اقدام غیرقانونی در چند ماه اخیر مکرر گزارش شده است که سازمان تامین اجتماعی به دلیل پرداخت نشدن حق بیمه توسط کارفرما، در اقدامی عجیب بیمه کارگران را قطع و زندگی و روند درمان آنان را با مشکل مواجه کرده است.
در حالی که طبق ماده ۳۶ قانون تامین اجتماعی، این سازمان حق انجام چنین کاری را ندارد:
«کارفرما مسئول پرداخت حق بیمه خود و بیمه شده به سازمان بوده و مکلف است در مواقع پرداخت مزد یا حقوق و مزایا، سهم بیمه شده را کسر کند و سهم خود را بر آن افزوده و به سازمان تادیه نماید، در صورتی که کارفرما از کسر حق بیمه سهم بیمه شده خود خودداری کند، شخصا مسئول پرداخت آن خواهد بود. تاخیر کارفرما در پرداخت حق بیمه، یا عدم پرداخت آن، رافع مسئولیت و تعهدات سازمان در مقابل بیمه شده نخواهد بود.»
خلاف قانون توسط تامین اجتماعی
در همین زمینه سید محمد بحرینیان فعال حوزه صنعت و توسعه با اشاره به این اقدام غیر قانونی تامین اجتماعی به خبرگزاری جماران گفته است: «در دو، سه ماه گذشته، سازمان تامین اجتماعی، در اقدامی غیراخلاقی و غیرقانونی، به محض این که دو یا سه روز، پرداختی که باید کارفرما‌ها به بیمه داشته باشند، دیرتر پرداخت می‌شود، خدمات بیمه درمان کارگران شریف و زحمتکش صنعت را قطع می‌کند. کارگرانی داریم که خودشان یا افراد خانواده شان در بیمارستان بوده اند و بیمه شان قطع شده است. انسولین تزریق می‌کنند یا زن سرپرست خانوار است و بیمه شان قطع شده! حقوق این کارگران مظلوم را با تاخیر می‌دهیم و در مقابل آن‌ها شرمنده هم هستیم، اما در سوی دیگر، سازمان تامین اجتماعی هم بیمه درمانشان را قطع می‌کند. کارفرما که در نهایت حقوق و بیمه را با جریمه پرداخت می‌کند، چرا دیگر بیمه درمان کارگر را قطع می‌کنید؟»
بحرینیان می‌گوید: با این که کارفرما‌ها با جریمه این حق سهم بیمه را به تامین اجتماعی پرداخت می‌کنند، اما این سازمان، اولین اقدامی که می‌کند این است که بیمه کارگران و خانواده هایشان را که تحت پوشش هستند، از بین می‌برد! گویی برخی مدیران سازمان تامین اجتماعی در این کشور زندگی نمی‌کنند و نمی‌دانند چه خبر است.

ارسال نظر