تاریخ انتشار: ۱۲:۳۳ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۳

جلسه بعدی حراج سکه در این تاریخ برگزار می‌شود

هفدهمین جلسه حراج سکه طلای مرکز مبادله ایران در روز دوشنبه مورخ ۲۶ شهریورماه ۱۴۰۳، برگزار می‌شود.

اقتصاد ۲۴- بر اساس شیوه نامه نحوه برگزاری حراج سکه طلا در سامانه مرکز مبادله ارز و طلای ایران مورخ ۱۳ شهریورماه ماه ۱۴۰۲ منتشره در تارنمای رسمی (www.ice.ir)، هفدهمین جلسه حراج سکه طلا در روز دوشنبه ۲۶ شهریور ماه ۱۴۰۳، از طریق سامانه معاملات این مرکز به آدرس اینترنتی market.ice.ir برگزار می‌شود و دارایی موضوع حراج، تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی و بدون بسته بندی است.

حداکثر ثبت سفارش

کلیه اشخاص حقیقی با تابعیت ایرانی بالای ۱۸ سال تمام شمسی می‌توانند در این حراج شرکت کنند و حداکثر حجم سفارش و خرید برای هر متقاضی مجموعا ۵ قطعه سکه است. به نحوی که می‌توان ۵ قطعه ربع سکه یا ۵ قطعه نیم سکه یا ۵ قطعه تمام سکه، و یا ترکیبی از هر سه شامل تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه باشد که جمع هر سه باهم نباید بیش از ۵ قطعه باشد.

متقاضیان توجه داشته باشند که در هر سفارش خود از انواع سکه، صرفاً می‌توانند یک سفارش فعال داشته باشند؛ به این معنی که متقاضیان برای ثبت سفارش خرید هر نوع قطعه سکه، فقط یکبار می‌توانند تعیین قیمت و تعیین تعداد سکه را انجام دهد.

زمان واریز وجه

زمان واریز وجه از ساعت ۱۴ روز شنبه ۲۴ شهریورماه آغاز و در ساعت ۲۳ روز یکشنبه ۲۵ شهریورماه پایان می‌یابد. پس از اتمام این دوره زمانی، امکان پرداخت وجه و در نتیجه شرکت در حراج وجود ندارد.

شروع جلسه حراج

شروع جلسه حراج راس ساعت ۱۲ است و بازه ثبت سفارش نیز از ساعت ۱۲ الی ۱۵ خواهد بود. بازه نظارت و تخصیص نیز از ساعت ۱۵ تا ۱۷ همان روز است و ساعت ۱۷ نیز نتایج حراج اعلام می‌شود. متقاضیان جهت اطلاع از نتیجه حراج به سامانه حراج سکه طلای مرکز مبادله ایران مراجعه کنند.

شیوه برگزاری حراج نیز از طریق ثبت سفارش و تخصیص بر مبنای اولویت قیمت-زمان انجام می‌شود.

بازگشت وجه

قابل توجه است که واریز وجه معاملات از طریق کارت‌های هدیه، بن کارت، کارت اعتباری مرابحه و کارت‌های بانکی فاقد شماره شبا ممنوع است و مسئولیت عدم استرداد وجه بر عهده شخص متقاضی است.


بیشتر بخوانید: پالس آمریکایی به قیمت سکه


شایان ذکر است، وجوه باقی مانده در کیف پول تا ۴۸ ساعت پس از جلسه حراج به شناسه بانکی (شبا) تعریف شده در حساب کاربری عودت داده می‌شود. متقاضیان توجه داشته باشند که جهت انجام فرایند بازگشت وجه باقی مانده در کیف پول، باید صرفا یک شناسه بانکی (شبا) مربوط به بانک ملی ایران را در حساب کاربری خود ثبت کنند و این حساب باید متعلق به کاربر باشد.

کارمزد و هزینه‌های عملیاتی

کارمزد معامله معادل یک در هزار (۰،۱ درصد) ارزش معامله است.

شایان ذکر است، خریدار موظف است در هنگام دریافت سکه طلای خریداری‌شده از شعبه انتخاب شده در سامانه، به ازای هر قطعه سکه طلا (اعم از سکه تمام، نیم سکه و ربع سکه) مبلغ ۳۰۰ هزار ریال به عنوان هزینه تحویل به شعبه بانک عامل پرداخت کند.

در صورتی که خریدار در مهلت مشمول هزینه انبارداری (۱۴ تا ۲۱ روز کاری از زمان تخصیص سکه طلا) جهت دریافت سکه طلای خریداری‌شده به شعبه انتخاب شده در سامانه مراجعه کند، باید علاوه بر هزینه تحویل، به ازای هر قطعه سکه طلا (اعم از سکه تمام، نیم سکه و ربع سکه) مبلغ ۵۰۰ هزار ریال به ازای هر روز به عنوان هزینه‌ی انبارداری به شعبه بانک عامل پرداخت کند. خریدار موظف است هزینه‌های عملیاتی مربوط به بانک عامل (هزینه تحویل و هزینه انبارداری) را به هنگام دریافت سکه طلای خریداری‌شده به بانک عامل پرداخت کند.

زمان بندی تحویل سکه

متقاضیان جهت دریافت سکه، به جدول زمانی تحویل سکه توجه داشته باشند. شروع زمان تحویل بدون هزینه انبارداری سکه طلا از ۵ مهرماه آغاز و تا ۱۲ مهرماه ادامه خواهد داشت؛ طی این دوره فقط هزینه تحویل از سوی شعب بانک عامل دریافت می‌شود. هزینه تحویل ۳۰ هزار تومان به ازای هر سکه برای کل دوره خواهد بود.

اشخاصی که طی بازه زمانی ۱۴ مهرماه تا ۲۱ مهرماه برای دریافت سکه اقدام کنند، علاوه بر هزینه تحویل، باید هزینه انبارداری نیز پرداخت کنند. هزینه انبارداری سکه طلا ۵۰ هزار تومان در هر روز به ازای هر سکه خواهد بود و به شعبه بانک عامل پرداخت می‌شود؛ این هزینه شامل روز‌های تعطیل نیز خواهد بود.

در صورتی که اشخاص در بازه زمانی تحویل سکه اقدام به دریافت سکه نکنند، معامله فسخ و پس از اعلام بانک عامل وجه معامله پس از کسر کارمزد خرید و سایر هزینه‌های عملیاتی به کیف پول خریدار عودت داده می‌شود؛ در صورت انفساخ معامله به دلیل عدم مراجعه خریدار به شعبه انتخاب شده در سامانه جهت دریافت سکه طلا در مهلت مقرر، خریدار به مدت ۱۸۰ روز از ثبت هرگونه سفارش خرید در سامانه منع می‌شود.

خاطرنشان می‌شود، شرکت در حراج‌های گذشته منعی برای حضور در حراج هفدهم ندارد و اشخاصی که در این حراج شرکت می‌کنند، می‌توانند در حراج‌های بعدی نیز حضور یابند.

گفتنی است، متقاضیان شرکت در حراج‌های سکه طلای سامانه معاملات مرکز مبادله ایران، می‌توانند طی ۷ روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه روز، از طریق سامانه معاملات این مرکز به آدرس اینترنتی market.ice.ir، اقدام به ثبت نام و احراز هویت کنند.

این گزارش حاکی است، از ۱۳ اسفند ماه ۱۴۰۲ تاکنون، ۱۶ حراج از طریق سامانه معاملات سکه طلای مرکز مبادله ایران برگزار شده است که طی این حراج ها، در مجموع ۳۰۴ هزار و ۳۹۳ قطعه انواع سکه طلا به متقاضیان تخصیص داده شده است. سهم ربع سکه از این حجم تخصیص ۱۶۸ هزار و ۲۹ قطعه، نیم سکه ۴۸ هزار و ۱۷۴ قطعه و تمام سکه ۸۸ هزار و ۱۹۰ قطعه است.

منبع: تجارت نیوز
ارسال نظر