تاریخ انتشار: ۲۲:۰۳ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۳

ادعای مبادله اسرار اتمی روسیه با موشک‌های ایران

رسانه‌های غربی با منشا آمریکا و انگلیس حالا این ادعا را به میان انداخته اند که ایران به روسیه موشک‌های بالستیک می‌دهد در عوض از مسکو اسرار ساخت سلاح هسته‌ای می‌گیرد.

اقتصاد۲۴- بریتانیا و ایالات متحده این نگرانی را دارند که روسیه اسرار هسته‌ای خود را با ایران در میان گذاشته باشد در ازای اینکه تهران موشک‌های بالستیک خود را برای بمباران اوکراین به مسکو می‌دهد.

به نقل از گاردین، "کِر استارمر" نخست وزیر انگلیس و جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در جریان نشست روز جمعه خود در واشنگتن دی سی اذعان کردند که دو کشور (ایران و روسیه) در حال تشدید همکاری‌های نظامی در زمانی هستند که ایران در حال غنی سازی اورانیوم کافی برای تکمیل هدف دیرینه خود برای ساخت بمب هسته‌ای است.

منابع انگلیسی اشاره کردند که نگرانی‌هایی درباره تجارت ایران برای کسب فناوری هسته‌ای، به عنوان بخشی از اتحاد عمیق‌تر تهران و مسکو، مطرح شده است.

روز سه‌شنبه هفته گذشته، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در سفر به لندن برای نشستی با همتای انگلیسی خود " دیوید لامی" هشدار مشابهی داد، اگرچه توجه چندانی به آن نشد، زیرا تمرکز آن زمان، اعلامیه آمریکا در مورد ارسال موشک از ایران به روسیه بود.

بلینکن با متهم کردن دو کشور به مشارکت در فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده گفت: "روسیه به نوبه خود فناوری‌هایی را به اشتراک می‌گذارد که ایران به دنبال آن است - این یک خیابان دوطرفه است - از جمله در مورد مسائل هسته‌ای و همچنین برخی اطلاعات فضایی و ایجاد ناامنی در سراسر جهان. "



انگلیس، فرانسه و آلمان هفته گذشته به طور مشترک هشدار دادند که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران "به رشد قابل توجهی ادامه داده است، بدون هیچ گونه توجیه غیرنظامی معتبر" و مقدار قابل توجه انباشته شده می‌تواند دستکم برای ساخت ۴ بمب هسته‌ای استفاده شود.

اما مشخص نیست که تهران در این مرحله چقدر دانش فنی برای ساخت سلاح هسته‌ای دارد یا اینکه چقدر سریع می‌تواند این کار را انجام دهد. با این حال، کار با متخصصان باتجربه روسی یا استفاده از دانش روسیه می‌تواند به سرعت بخشیدن به روند تولید کمک می‌کند – هرچند ایران تلاش برای ساخت بمب هسته‌ای را رد می‌کند.

ایران در سال ۲۰۱۵ با آمریکا و دیگر کشور‌های غربی به توافقی (برجام) مبنی بر محدودسازی غنی سازی هسته‌ای در ازای لغو تحریم‌ها دست یافته بود، اما این توافق در سال ۲۰۱۸ توسط دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری وقت آمریکا و نامزد کنونی حزب جمهوری‌خواه، کنار گذاشته شد.

ایران به این اقدام ترامپ با نقض محدودیت‌های توافق شده در مورد مقدار اورانیوم غنی شده که می‌توانست در اختیار داشته باشد، پاسخ داد.

نگرانی غرب مبنی بر اینکه ایران به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک است، ماه‌هاست که به تنش‌ها در خاورمیانه کمک می‌کند، زیرا به دلیل تداوم حملات اسرائیل به غزه، تنش‌ها در منطقه در حال حاضر در سطح بالایی قرار دارد.

ایران و جزب الله لبنان از حامیان حماس هستند – و از این رو توسعه هسته‌ای تهران به عنوان یک تهدید مستقیم از سوی اورشلیم تلقی می‌شود.


بیشتر بخوانید:  آیا ایران به روسیه موشک بالستیک داده است؟


بلافاصله پس از اینکه ولادیمیر پوتین تهاجم تمام عیار به اوکراین را آغاز کرد، ایران شروع به تامین پهپاد‌های شاهد به مسکو کرد و به روسیه کمک کرد تا کارخانه‌ای بسازد تا اهداف بیشتری در سرتاسر اوکراین را بمباران کند.

در آوریل سال جاری، ایران یک حمله موشکی و پهپادی به سبک روسیه را به اسرائیل انجام داد، هرچند که بسیاری از پرتابه‌های این حمله با کمک آمریکا و انگلیس پیش از رسیدن به هدف رهگیری و منهدم شدند.

روسیه و ایران، اگرچه از لحاظ تاریخی متحد نیستند، اما به طور فزاینده‌ای در برابر جبهه غرب متحد شده اند.

هفته گذشته، بلینکن در لندن گفت که اطلاعات آمریکا به این نتیجه رسیده است که اولین دسته از موشک‌های بالستیک پرسرعت فتح-۳۶۰ ایرانی با برد ۷۵ مایل (۱۲۰ کیلومتر) به روسیه تحویل داده شده است.

ایران بار‌ها این ادعای منابع غربی را رد کرده و آن را در راستای "جنگ روانی" و تبلیغاتی غربی‌ها می‌داند.

از نظر مقامات تهران، طرح ادعای فروش موشک بالستیک ایران به روسیه، علاوه بر ایجاد فشار روانی و تبلیغاتی علیه ایران و روسیه در آستانه امضای توافق جامع راهبردی بین دو کشور، در راستای توجیه اهداف و گام‌های جدید غرب برای توسعه جبهه جنگ در اوکراین است؛ که از جمله جدید‌ترین این گام‌ها صدور اجازه برای هدف قرار دادن عمق خاک روسیه با موشک‌های اهدایی غربی به اوکراین است.

ارسال نظر