تاریخ انتشار: ۰۰:۰۷ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

قیمت لوازم تحریرهای داخلی‌ هم نجومی است/ ۱۰ میلیون برای مشق نوشتن!

قشر محصل در هر مقطعی که باشد، مشتری اصلی بازار‌های نوشت‌افزار است. این بخش از افراد که تعداد کمی نیستند، نزدیک به شروع فصل بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، خرید‌های اساسی و نیاز‌های عمده نوشت‌افزاری خود را به صورت‌های مختلف تهیه می‌کنند.

 

اقتصاد ۲۴- قشر محصل در هر مقطعی که باشد، مشتری اصلی بازار‌های نوشت‌افزار است. این بخش از افراد که تعداد کمی نیستند، نزدیک به شروع فصل بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، خرید‌های اساسی و نیاز‌های عمده نوشت‌افزاری خود را به صورت‌های مختلف تهیه می‌کنند. اغلب ترجیح می‌دهند از فروشگاه‌ها و مراکزی که با قیمت‌های مناسب‌تری لوازم‌التحریر می‌فروشند، خرید کنند.

به گزارش اقتصاد ۲۴، نمایشگاه‌های فصلی که به‌طور معمول در اواخر تابستان و شهریور هر سال برگزار می‌شوند، فرصت مناسبی برای محصلان و دانش‌آموزان برای خرید مایحتاج تحصیلی خود به قیمت‌های مناسب است، اما همواره دانش‌آموزان جامعه هدف مهم‌تری برای این نمایشگاه‌های نوشت‌افزار محسوب می‌شوند. بدیهی است که هزینه این بخش از مصرف‌کنندگان را سرپرست خانوار پرداخته و خود راه درآمدی ندارند؛ بنابراین می‌توان گفت تهیه نوشت‌افزار تحصیلی، یکی از خرید‌های مهم خانواده‌ها محسوب شده و هرگونه تغییرات قیمتی می‌تواند سبد و قدرت خرید آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

پیشرفت تولیدات داخلی نوشت افزار

در چند مدت اخیر، تورم هیچ یک از بازار‌های کالایی را در امان نگذاشت و بدیهی است که نوشت‌افزار نیز نسبت به سال‌های گذشته تغییرات قیمتی داشته باشد. اما پیش از پرداختن به بازار فعلی لوازم‌التحریر باید در نظر داشت بخش زیادی از تولیدات این حوزه، داخلی است و حتی بسیاری از برند‌های معروف نوشت‌افزار در حال حاضر تحت لیسانس شرکت اصلی، در ایران تولید می‌شوند؛ بنابراین سهم تولیدات ایرانی در بسیاری از بخش‌های نوشت‌افزار بالا بوده و حتی افرادی که برخی برند‌ها را به دلیل خارجی بودن آن‌ها خریداری می‌کنند، شاید ندانند که این اقلام تولید داخل است. پیشرفت تولیدات داخلی را می‌توان به طور وسیع‌تر در نمایشگاه‌ها و فستیوال‌های مرتبط با این حوزه مشاهده کرد.

افزایش ۶ برابری هزینه‌های وارداتی لوازم تحریر

در چند سال اخیر بحران‌های مهمی در بخش‌های اقتصادی رخ داد که یکی از عوامل اصلی این اتفاقات را می‌توان شیوع ویروس کرونا عنوان کرد. به دلیل این موضوع، شاهد افزایش نرخ تمام شده تولید به‌ویژه در صنعت نوشت‌افزار بودیم و این اتفاق مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان پدید آورد، چرا که با افزایش هزینه‌ها، نیاز تولیدکنندگان به سرمایه در گردش زیاد شد و این تامین منابع مالی برای تمامی افراد مهیا نبود.


بیشتر بخوانید: قیمت‌های غافلگیرکننده در بازار لوازم التحریر


از سویی دیگر نرخ تمام‌شده محصولات رشد محسوسی داشت و باعث شد تا قدرت خرید مردم نیز کاهش یابد. نباید فراموش کرد تولیدات نوشت‌افزار به طور کامل داخلی نبوده و حداقل ۲۰ درصد مواد اولیه این محصولات از طریق واردات تامین می‌شود؛ لذا این افزایش ۶ برابری هزینه‌های وارداتی، به طور مستقیم بر بهای تمام شده تولید تاثیر گذاشت و امروزه شاهد اعداد و ارقام عجیب در بازار لوازم تحریر هستیم.

لوازم تحریرهای داخلی‌ها هم گرانند

به گزارش اقتصاد ۲۴، با نگاهی گذرا به بازار متوجه می‌شوید که اگر فرزند محصلی داشته باشید، هزینه‌های شما برای تامین نوشت‌افزار او بسیار بالا خواهد بود. ارزان‌ترین دفتر ۸۰ برگ امروز ۴۰ هزار تومان است و این عدد بسته به نوع کاغد، کیفیت جلد و حتی در برخی موارد طرح آن، به ۳۰۰ هزار تومان هم می‌رسد. ارزان‌ترین خودکار، متعلق به یک برند ایرانیست که هر یک عدد آن ۱۵ هزار تومان قیمت دارد. کمترین هزینه برای مجموع یک عدد پاک‌کن متوسط، تراش، مداد و جامدادی بالای ۲۰۰ هزار تومان است.

برای سایر اقلامی همچون یک کوله‌پشتی تولید داخل، حداقل باید رقمی بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان بپردازید. مجموع این ارقام یعنی برای تحصیل سالانه یک محصل بدون درنظر گرفتن مواردی مانند مدادرنگی، آبرنگ و سایر نیاز‌های در اولویت دوم، باید حداقل ۵ میلیون تومان بپردازید. اگر موارد اولویت دوم در کنار سایر الزامات سالانه مثل کاغذ رنگی را هم در نظر بگیرید، این رقم ۱۰ میلیون تومان را هم رد خواهد کرد. مبلغ عنوان شده تنها برای تولیدات ایرانیست و هزینه نمونه‌های مشابه خارجی عنوان نشده است.

نان کسبه بازار نوشت افزار در روغن است

به گزارش اقتصاد ۲۴، با نزدیک شدن به زمان بازگشایی مدارس، بازار نوشت‌افزار از هر زمان دیگری داغ‌تر است. از ابتدای شهریور هر سال، تب خرید لوازم‌التحریر برای دانش‌آموزان در هر مقطع تحصیلی وجود داشته و تراکنش‌های مالی فروشگاه‌های نوشت‌افزار در این مدت، به خوبی این مسئله را نشان می‌دهد.

حدود ۹۰ درصد خرید‌های انجام شده، نیاز‌های بدون جایگزین و غیرقابل انکار است و این برای خانوار متوسط و کم درآمد، یک دغدغه جدیست.

ارسال نظر