تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
آخرین آمار ترازنامه انرژی

چقدر انرژی در ایران هدر می‌رود؟

طبق آمار ترازنامه انرژی، شدت انرژی در ایران حتی بر مبنای برابری قدرت خرید، حدودا ۲ برابر میانگین جهانی است و نسبت به میانگین خاورمیانه نیز ۵۸ درصد بالاتر است.

اقتصاد۲۴-ایران با دارا بودن حجم ذخایر نفت و گاز معادل ۳۴۰ میلیارد بشکه نفت خام، بزرگ‌ترین دارنده منابع هیدروکربوری دنیاست. اما این رکوردشکنی، تنها در دارندگی ذخایر خلاصه نمی‌شود بلکه ایران در تولید عملیاتی نفت و گاز نیز با وجود یک دهه تحریم جایگاه برتری در بین تولیدکنندگان دنیا دارد. طبق آمار موسسه EI، ایران با تولید ۲۵۱.۷ میلیارد متر مکعب گاز، بعد از آمریکا و روسیه در جایگاه سومین تولیدکننده بزرگ گاز دنیا قرار دارد.

همچنین طبق آمار اوپک، تولید نفت ایران در ماه گذشته میلادی به ۳ میلیون و ۲۷۱ هزار بشکه در روز افزایش یافته و ایران بعد از عربستان و عراق، در جایگاه سومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک، جایگاه خود را تثبیت کرده است. البته طبق اعلام رسمی وزارت نفت، هم‌اکنون میزان تولید نفت ایران به مرز ۳.۶ میلیون بشکه در روز رسیده که تنها ۲۰۰ هزار بشکه تا ظرفیت تولید در شرایط غیرتحریمی فاصله دارد. همچنین طبق آمار موسسه EI، تولید نفت و میعانات گازی و مایعات هیدروکربوری ایران در سال ۲۰۲۳ با ثبت عدد ۴.۷ میلیون بشکه در روز، در رتبه پنجم دنیاست.

طبق آمار ترازنامه انرژی، شدت انرژی در ایران حتی بر مبنای برابری قدرت خرید، حدودا ۲ برابر میانگین جهانی است و نسبت به میانگین خاورمیانه نیز ۵۸ درصد بالاتر است. به بیان دیگر، برای رسیدن به استاندارد خاورمیانه، هم‌اکنون در ایران ظرفیت صرفه‌جویی ۳۷ درصد از مصرف فعلی انرژی وجود دارد. در ایران از برنامه پنجم توسعه، کاهش ۵۰ درصدی شدت انرژی تا سال ۱۳۹۵ هدفگذاری شده بود، اما همواره این شاخص صعودی بوده است.

منبع: روزنامه فرهیختگان
ارسال نظر