تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۳

تجدیدنظر در آیین‌نامه واردات خودروی کارکرده

اظهارات وزیر صمت درباره افزایش تولید خودرو در حالی است که خودروسازان در پنج ماه امسال و نسبت به مدت مشابه پارسال افت تیراژ داشته‌اند.

اقتصاد۲۴-سید محمد اتابک، در نخستین اظهارنظر خودرویی خود پس از رسیدن به صندلی این وزارتخانه، از تجدیدنظر در آیین‌نامه واردات کارکرده‌ها گفت و بر رشد تولید خودرو تاکید کرد.

وی در واکنش به تصمیم بانک مرکزی مبنی بر اختصاص یک‌میلیارد دلار به واردات خودرو در سال جاری، گفت: خودروسازان برای افزایش تولید نیاز به ارز دارند که در این زمینه برنامه‌ریزی می‌کنیم.

وی افزود: با خودروسازان در جهت افزایش تولید صحبت‌هایی داشته‌ایم و در حال برنامه ریزی هستیم. وزیر صمت همچنین در مورد واردات خودرو‌های کارکرده گفت: بخشنامه واردات خودرو‌های کارکرده باید اصلاح شود، زیرا با بخشنامه فعلی ممکن است پول مردم از بین برود؛ بنابراین به دنبال یک بخشنامه درست هستیم.

وی همچنین تاکید کرده که واردات خودرو‌های نو ادامه دارد، ضمن اینکه افزایش هم داشته است. به گفته اتابک، تعداد خودرو‌هایی که در گمرک و در حال ترخیص است، بیشتر از سه برابر سال گذشته است.

اتابک در نهایت به مساله کیفیت خودرو نیز ورود کرده و گفته که «کیفیت خودرو نیاز به بازنگری و دقت بیشتری دارد و باید مسائل خودروسازان و ارز دریافتی آن‌ها را هم در نظر داشته باشیم».

به گفته وی، در وزارت صمت، کمیته راهبردی خودرو تشکیل شده و بحث کیفیت خودرو نیز ذیل این کمیته پیگیری خواهد شد.

اظهارات وزیر صمت حاوی چند نکته است. نخست اینکه مشخص است وزارت صمت قصد اجرای واردات خودرو‌های کارکرده را مطابق با آیین‌نامه فعلی ندارد. آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده قرار بود تابستان سال گذشته تدوین و ابلاغ شود، اما دولت سیزدهم در واپسین روز‌های عمر خود و در حالی‌که موافق واردات کارکرده‌ها نبود، آن را ابلاغ کرد تا اجرای آن عملا گردن دولت جدید بیفتد.

حالا وزیر صمت دولت چهاردهم می‌گوید با آیین‌نامه فعلی واردات خودرو‌های کارکرده، ممکن است پول مردم به خطر بیفتد، بنابراین باید آن را اصلاح کرد. البته وی ذکری از اینکه قرار است چه اصلاحاتی در آیین‌نامه انجام شود، نکرده است؛ اما به نظر می‌رسد پای مساله خدمات پس از فروش در میان است.


بیشتر بخوانید:لاتاری خودرو در ایران؛ بازی ناعادلانه با امید‌های مردم/ مقایسه فروش خودرو توسط ایران خودرو با فولکس واگن، مرسدس بنز و تویوتا


اظهارات وزیر صمت درباره افزایش تولید خودرو در حالی است که خودروسازان در پنج ماه امسال و نسبت به مدت مشابه پارسال افت تیراژ داشته‌اند.

وی تلویحا از کمبود ارز به عنوان چالش خودروسازان یاد کرده، اما در کنار این موضوع، مساله نقدینگی نیز در میان است و افت تولید ریشه در هر دوی آن‌ها دارد.

اتابک از جزئیات صحبت‌های خود با خودروسازان چیزی نگفته، بنابراین مشخص نیست وزارت صمت چه میزان تولید خودرو را برای سال جاری در نظر گرفته است. طبعا اگر قرار بر تغییر روند تولید و رشد نسبت به پارسال است، خودروسازان باید از نقدینگی و ارز لازم و کافی برخوردار باشند؛ در غیر این صورت، تولید نه تنها بالا نمی‌رود، بلکه (در صورت ادامه روند نزولی) از سال گذشته نیز کمتر خواهد بود. پارسال بالغ بر یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور به تولید رسید و باید منتظر ماند و دید وزارت صمت برای امسال چه عددی را مدنظر دارد.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر