تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ مطرح کرد؛

سرخوردگی اجتماعی، نتیجه قرعه کشی های خودروسازان/ ۵۰ درصد خانوار‌های ایرانی خودرو ندارند/ یک‌بار برای همیشه باید انحصار خودروسازان را شکست

غلامحسین زارعی، نماینده دشتی و تنگستان در مجلس گفت: آمار‌هایی که به ما داده می‌شود می‌گوید بیش از ۲۰ میلیون خودرو در کشور وجود دارد و از آن‌جایی که تعداد خانوار‌ها حدود ۲۸ میلیون است، پس باید بسیاری از خانواده‌ها، صاحب خودرو باشند، ولی از قرار معلوم حدود ۵۰ درصد خانواده‌های ایرانی، فاقد خودرو هستند و این یعنی، ما در توزیع این کالای مصرفی، عملکرد خوبی نداشتیم.

قرعه کشی های خودروسازان

اقتصاد۲۴- محمد آیتی: هم مجلس یازدهم و هم دولت سیزدهم، شعارهای پر زرق و برقی در خصوص بهبود شرایط صنعت و بازار خودرو سر دادند و حال که چند صباحی از پایان عمر هر دو می‌گذرد، بدون هیچ تعارفی باید گفت، در بر همان پاشنه می‌چرخد و آن وعده‌ها در میدان عمل، با خروجی خاص و مثبتی توام نشد.

در همین خصوص، غلامحسین زارعی، دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس به اقتصاد۲۴ گفت: پس از هفت دهه حمایت از صنعت خودروسازی داخلی باید بگویم که کارنامه ما در این صنعت نه تنها موفق نبوده که نمره پایینی را هم باید به آن داد.

وی افزود: آمار‌هایی که به ما داده می‌شود می‌گوید بیش از ۲۰ میلیون خودرو در کشور وجود دارد و از آن‌جایی که تعداد خانوار‌ها حدود ۲۸ میلیون است، پس باید بسیاری از خانواده‌ها، صاحب خودرو باشند، ولی از قرار معلوم حدود ۵۰ درصد خانواده‌های ایرانی، فاقد خودرو هستند و این یعنی، ما در توزیع این کالای مصرفی، عملکرد خوبی نداشتیم.

نماینده دشتی و تنگستان تصریح کرد: به لحاظ داشتن خودروی فعال در کشور، رتبه ایران در جهان، بیست و یکم است. این آمار به ما نشان می‌دهد که در قاره آسیا و اقیانوسیه، جایگاه خوبی داریم، ولی با این وجود، بازار خودروی ما از آشفتگی رنج می‌برد.

زارعی اظهار داشت: در کشور باید یک‌بار برای همیشه رانت و انحصاری که برای دو خودروساز داخلی به وجود آمده است را شکست. به نظرم، آمار واردات خودرو در چند ماه گذشته، به ۱۵ هزار دستگاه هم نرسیده است، در حالی که سال گذشته، براساس نیاز دو میلیونی جامعه به عرضه خودرو، حدود یک میلیون و سیصد هزار خودرو به بازار آمد. همین یک موضوعی که اشاره کردم نشان می‌دهد نتوانستیم بازار عرضه و تقاضا را مدیریت کنیم و آشفتگی هم به واسطه همین ناترازی‌ها است.

وی یادآور شد: قیمت‌گذاری‌های دستوری، آفت بزرگی برای اقتصاد شده است. در قانون برنامه هفتم توسعه هم اعلام شده است که دولت باید اقتصاد را از حالت دستوری خارج کند. متاسفانه وقتی نوسانات قیمت ارز بالاست، قیمت‌ها هم در بازار خودرو تغییر پیدا می‌کند و نمی‌توان از این مولفه مهم برای نظم و نسق دادن به بازار خودرو غافل بود. چند سالی است که به خاطر عدم‌واردات، نوسانات قیمت ارز، قیمت‌گذاری دستوری، نامتعادل بودن بین عرضه و تقاضا و... خودرو که کالای مصرفی است به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است.

قرعه کشی های خودروسازان

تا زمانی که خودرو، سرمایه‌ای محسوب شود، گرفتاری‌ها پابرجاست

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: خودرو در این سال‌ها در نقدشوندگی، محبوبیت زیادی کسب کرده است و مثل سکه و ارز شده است. تا زمانی که این کالا، سرمایه‌ای محسوب شود، این گرفتاری‌ها پابرجاست. تفاوت قیمت درب کارخانه با حاشیه بازار، حدود ۴۰ درصد است. وقتی تفاوت تا این اندازه بالاست، حتماً بازار دلالی اوج پیدا می‌کند و می‌بینیم خودرو کالای سرمایه‌ای شده است و به این راحتی هم نمی‌توان این فضای منفی را برهم زد.

زارعی افزود: باید برای افزایش تولید خودرو با برنامه و نقشه راه و بر اساس واقعیت‌ها ظاهر شد. ناترازی در بازار به خاطر این است که دو خودروساز اصلی کشور نتواستند تعادل را در عرضه و تقاضا ایجاد کنند. از طرفی، واردات باید مکمل تولید داخل باشد، ولی تا امروز رقم‌هایی که در واردات خودرو داشتیم، خیلی ناچیز بوده است و با این میزان واردات نمی‌توان بازار را از حالت آشفتگی خارج کرد.


بیشتر بخوانید: اینجا ایران است؛ بلوکه ۲۳۰ میلیونی برای خرید خودروهای گران بی کیفیت!/ با لاتاری جدید ایران خودرو، پای دلالان بیشتری به بازار خودرو باز می‌شود؟


نماینده دشتی و تنگستان تصریح کرد: امروز هدف تنها نباید افزایش تولید باشد، چون کیفیت پایین خودروها، پاشنه آشیل شده است. قطعاً افزایش تولید باید به موازات بالا بردن کیفیت باشد، وگرنه خروجی کار، مطلوب مردم نخواهد بود. برای خودروسازان داخلی، سرمایه‌گذاری کردیم که در برابر صنعت خودروسازی خارجی حرف برای گفتن داشته باشند، نه اینکه هم خرج کنیم و هم گلایه‌مندی در کشور افزایش پیدا کند.

 دولت نباید از واگذاری صنعت خودرو به بخش خصوصی، ابایی داشته باشد

وی خاطرنشان کرد: اینکه چندی پیش، سه میلیون و دویست هزار شهروند برای تصاحب ۱۲۰ هزار خودروی قرعه‌کشی، ثبت‌نام کردند، واقعاً برای من باعث تاسف و تامل شد. در این سیستم، حدود سه میلیون و صد هزار نفر اصلاً صاحب خودرو نمی‌شوند و به تبع آن، برایشان سرخوردگی به بار می‌آید که برای فضای اجتماعی کشور به هیچ وجه اتفاق خوبی نیست. نکته مهم دیگر این است که دولت نباید از واگذاری صنعت خودرو به بخش خصوصی، ابایی داشته باشد. این کار حتماً تا حدی سخت است، اما کاری مهم در میان‌مدت و بلندمدت است.

زارعی در پایان تاکید کرد: تا وقتی دولت بنگاه‌داری کند، رانت و انحصار به وجود خواهد آمد و در کنار پایین بودن بهره‌وری، اکنون هم شاهدیم که تا چه حد زیان انباشته شرکت‌های خودروسازی افزایش پیدا کرده است. با این وضعیت، راه به جایی نخواهیم برد و ما در مجلس تمام‌قد حاضریم در کنار دولت قرار بگیریم تا نسخه‌ای جدید برای صنعت و بازار خودرو پیدا کنیم تا دیگر شاهد نباشیم که عده‌ای خودرو را به امید گران شدن در آینده بخرند.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
عباس صبوری
0
0
يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
راه حل بهتر بیایید تو دشتی خودرو تولید کنیم
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

ارتباط دیر شام خوردن با افزایش خطر سرطان

تحلیل رسانه اسپانیایی از بحران آب در ایران: آب رو به اتمام است/ ۸۰ درصد مخازن آب خالی است

فوری/ ترور هدفمند در لبنان

فیلم/ جمله تکان‌دهنده و تاریخی ستارخان درباره ایران

دیدار سفیر انگلیس با اسماعیل بقایی

فیلم/ حضور لاریجانی بر مزار شهید سید حسن نصرالله

فیلم/ نفیسه کوهنورد خبرنگار ارشد بی‌بی‌سی: خلع سلاح‌کردن حزب‌الله آسان نیست

رویترز: ایران به‌دنبال مذاکره مستقیم با آمریکاست

عکس/ تصویری پربازدید از ملاقات امروز دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و نخست وزیر لبنان

موضع‌گیری ایران‌خودرو در برابر مخالفت تعزیرات با افزایش قیمت

تلاش مصر برای از سرگیری مذاکرات ایران و آمریکا

فیلم/ داستان سفر قاچاقی مصطفی راغب به کربلا

افزایش حقوق کارکنان دولت قطعی شد

تهران؛ زمانی برای غلبه بر تردیدها

رای جدید دادگاه کانادا درباره حادثه هواپیمای اوکراینی

فقر به جایی رسیده که سیب‌زمینی را قسطی می‌فروشند

فیلم/ لبنانی‌ها با برنج از لاریجانی استقبال کردند

صنع‌الله ابراهیم درگذشت

تغییر در فروش بنزین از شهریورماه

عکس/ صیاد شیرازی و فرزندش مهدی در سفر به مناطق جنگی

عکس/ پاسخ فضائلی به اظهارات محسن هاشمی در نقل قول از رهبری درباره جنگ و مذاکره

سامانه بارشی جدید در راه تهران

جدایی جنجالی یک پرسپولیسی به مقصد گل‌گهر

فیلم/ حرف‌های تلخ حامد بهداد: من افسرده‌ام و چیزی خوشحالم نمی‌کند

اروپا در انتظار پاسخ ایران

عراقچی یک حکم جدید صادر کرد

گفت‌وگوی دیپلمات ارشد روسیه با عراقچی

دو سرمربی والیبال ایران لژیونر شدند

فیلم/ پاسخ کوبنده مجری زن صداوسیما به نتانیاهو

فیلم/ اسرائیل نهمین کشور جهان از نظر کم‌آبیست و ایران رتبه چهاردهم را دارد

فیلم/ قطعی‌های ۱۲ ساعته آب و جریمه برای مشترکان بد مصرف

قتل فجیع دختر نوجوان به دست پسر ۲۰ ساله در بابل

عکس/ اعتراض اکبر گنجی به استفاده نتانیاهو از کتابش

خبر مهم درباره تردد از جاده چالوس

مشخصات موشک بالستیک رستاخیز ایران

فیلم/ اختلال در کنفرانس خبری لاریجانی در لبنان به دلیل قطع ناگهانی برق

پیشکسوت استقلال: سیدورف دلالی بیش نیست

فیلم/ بازداشت ۵۰ ایرانی در حرم امام حسین(ع) به دلیل شعارهای ضدصهیونیستی

واکنش باشگاه استقلال به استعفای جویباری

علائم هشداردهنده گرمازدگی و کم‌آبی بدن را بشناسید

ارزش سهام عدالت امروز ۲۲ مرداد ۱۴۰۴ + جدول

عکس/ شوخی جالب و خنده‌دار هانا دختر مهران غفوریان

عکس/ نقشه تراکم جمعیت در ایران

عکس/ جواد نکونام تبرئه شد

عکس/ خبر خوش برای هواداران استقلال

وعده جدید وزیر ارتباطات درباره فیلترینگ

عکس/ اسامی مصدومان تصادف اتوبوس زائران ایرانی در عراق

فیلم/ پیام ویژه علی لاریجانی به مردم لبنان از بیروت

تمهیدات ترافیکی ویژه روز اربعین برای جاماندگان

شدت ریزش بورس بیشتر شد