تاریخ انتشار: ۱۲:۲۳ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

اینجا ایران است؛ بلوکه ۲۳۰ میلیونی برای خرید خودروهای گران بی کیفیت!/ با لاتاری جدید ایران خودرو، پای دلالان بیشتری به بازار خودرو باز می‌شود؟

کارشناس بازار خودرو می‌گوید: تمام تلاش‌های انجام شده در چند سال اخیر اعم از اجرای فاز اول قرعه‌کشی‌ها و پس از آن راه‌اندازی سامانه یکپارچه ثبت‌نام خودرو، در راستای جلوگیری از ورود واسطه‌گران و کاهش نقش دلالان در این بازار بود. در حال حاضر هم دیده شده که یکی از شرکت‌های خودروسازی سامانه‌ای مستقل باز کرده و اقدام به قرعه‌کشی کرده است. در اصل این کار به معنای واگذاری بخشی از اختیارات به خود خودروساز برای عرضه است.

قرعه کشی ایران خودرو

اقتصاد ۲۴- ورود مستقیم ایران‌ خودرو به قرعه‌کشی و عرضه با هزاران اما و اگر خودرو به متقاضیان، این روز‌ها خبرساز شده است. براساس طرح جدید این شرکت، متقاضیان با بلوکه کردن ۲۳۰ میلیون تومان در حساب‌های وکالتی، بدون داشتن گواهینامه رانندگی هم می‌توانند در قرعه‌کشی فروش محصولات ایران‌ خودرو شرکت کنند. این افراد در صورت برنده شدن می‌توانند خودروی مورد نیاز خود را به قیمت کارخانه خریداری کنند.

این طرح از ۲۴ مرداد ماه آغاز شد و علاقمندان می‌توانستند از این روز تا ۳۱ مرداد ماه برای شرکت در قرعه‌کشی مذکور ثبت نام کرده و حساب‌های وکالتی خود را باز کنند. آمار موجود نشان می‌دهد با رغبت بالای متقاضیان و همکاری مثبت بانک‌ها در مسئله تسریع فرآیند‌های اداری جهت تسهیل بلوکه کردن مبالغ، اعداد و ارقام مهمی طی همین چند روز وارد بانک‌ها شده است.

حتی برخی از بانک‌ها تسهیلات مختلفی را برای متقاضیان در نظر گرفته و وام جهت این بلوکه و ثبت‌نام در قرعه‌کشی، ارائه می‌دهند که به نوبه خود اقدامی عجیب است. هرچند این تسهیلات در برابر مبالغ و سود‌هایی که طی چند روز گذشته به بانک‌ها سرریز شده، ناچیز به نظر می‌رسد.

چیزی تغییر نکرده

رضا آریاراد، کارشناس بازار خودرو در گفتگو با اقتصاد ۲۴، به دلیل برنامه‌های جدید در بحث عرضه خودرو اشاره کرد و گفت: تمام تلاش‌های انجام شده در چند سال اخیر اعم از اجرای فاز اول قرعه‌کشی‌ها و پس از آن راه‌اندازی سامانه یکپارچه ثبت‌ نام خودرو، در راستای جلوگیری از ورود واسطه گران و کاهش نقش دلالان در این بازار بود. در حال حاضر هم دیده شده که یکی از شرکت‌های خودروسازی سامانه‌ای مستقل باز کرده و اقدام به قرعه‌کشی کرده است. در اصل این کار به معنای واگذاری بخشی از اختیارات به خود خودروساز برای عرضه است.


بیشتر بخوانید: پشت پرده لاتاری ۳۰ همتی ایران خودرو


وی ادامه داد: فیلتر‌ها و تمام قواعدی که پیش از این برای ثبت‌نام افراد جهت دریافت خودرو یا شرکت در قرعه‌کشی وجود داشت نیز در حال حاضر همچنان صادق است. در اصل روندی تغییر نکرده و فقط اختیار برگزاری قرعه‌کشی به خود خودروساز داده شده است؛ بنابراین نمی‌توان درباره تاثیر این اتفاق حرف جدیدی زد. میزان عرضه همان است و ظرفیت تولید هم بیشتر نشده که بتوانیم افزایش پاسخ به درخواست‌های بازار را پیش‌بینی کنیم.

مشکل تولید و تیراژ داریم

آریاراد در ادامه صحبت‌های خود، به مسئله عدم توازن در بازار اشاره کرد و در این‌باره توضیح داد: میزان تولید و عرضه هنوز نتوانسته به نیاز‌های مصرف‌کنندگان پاسخ دهد. شیوه قرعه‌کشی و ورود مستقیم خودروساز به عنوان برگزارکننده آن نیز تغییری در میزان عرضه ایجاد نمی‌کند.

به گفته این کارشناس صنعت خودرو؛ راهکاریی که دولت چهاردهم باید آن را در دستور کار خود قرار دهد، افزایش تعاملات بین‌المللی، تخصیص ارز و در نهایت کمک به صنایع خودروسازی برای افزایش تیراژ تولید است. تنها در این شرایط حاشیه و تفاوت قیمت‌ها بین بازار آزاد و کارخانه کاهش یافته و صنعت خودرو به سامان‌دهی مناسبی خواهد رسید.

تحویل خودرو با هزار و یک منت

به گزارش اقتصاد ۲۴، تا پیش از این دولت مسیر قرعه‌کشی خودرو و عرضه توسط سامانه یکپارچه را طی کرده بود و در این راه آزمون و خطا‌های بسیار دید و حتی گلایه‌های زیادی از سمت مردم نیز شنید. مهم‌ترین اعتراضاتی که همچنان پابرجاست، بدقولی شرکت‌های خودروسازی برای تحویل خودرو‌ها در موعد مقرر است. خودرو‌هایی قرار بود ماه‌ها قبل تحویل مردم داده شوند، هنوز در راه بوده و حتی زمان درست آن به مردم اعلام نمی‌شود. در نهایت نیز خودرو‌ها به نرخ بالای روز و هزار و یک منت به متقاضیان تحویل داده می‌شود.

پیش از این متولی اجرای طرح‌های اینچنینی دولت بود و هیچ نهادی نمی‌توانست یقه خودروساز را بابت بدقولی‌هایش بگیرد. حال که خود خودروساز وارد میدان عرضه شده، بیشتر باید ترسید. صنعتی که به هیچ دستگاهی پاسخگو نیست و شکایت مردمی که سرمایه‌های خود را به دست آن‌ها سپرده‌اند به جایی نمی‌رسد، کمی غیرقابل اعتماد به نظر می‌رسد. در چنین شرایطی بدیهیست که مردم تمایل داشته باشند ماشین‌های مورد نیاز خود را از بازار آزاد با نرخی حتی بالاتر از قیمت کارخانه خریداری کنند؛ حداقل ماشین را می‌بینند و تحویل می‌گیرند و خبری از تنش‌های روحی بعد از آن نیست.

اما هنوز تعدادی هستند که به قول‌های خودروسازان امید بسته و به امید خریدن خودروی ملی با قیمتی کمی کمتر از بازار آزاد، سپرده‌های خود را در بانک‌ها بلوکه می‌کنند. باید دید در ادامه، عملکرد شرکت‌های خودروسازی در روند اجرای قرعه‌کشی‌ها چه خواهد بود.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

ویروس پنوموکوک چیست؟

عکس/ پوشش جالب معلم و دانش آموزان در یک کلاس درس سال ۵۸

عکس/لحظه ورود برنده جایزه اسکار به تهران

اقدام عجیب علیرضا بیرانوند برای فرار از محرومیت+ سند

افزایش ساعت کاری شعب و باجه‌های مرزی برای ارائه خدمات به زائران

ستاره فرانسوی استقلال در تمرین آلومینیوم اراک!

برپایی موکب‌های بانک ملی ایران در مسیر زائران اربعین

عکس/ استایل جذاب لیندا کیانی

خدمات رسانی شعب مرزی بانک ملی ایران به زائران اربعین

بررسی طرح‌های توسعه‌ای حوزه فناوری در نشست کمیته عالی فناوری اطلاعات بانک ملی ایران

مبینا نعمت‌زاده اینستاگرام خود را بست

اولین آمار رسمی از حضور اتباع حاضر در تهران؛ ۲.۴۰۰.۰۰۰ نفر ناقابل

آمادگی بانک ملی ایران برای وکالتی کردن حساب‌های خریداران محصولات ایران خودرو

اینفوگرافی/ ChatGPT در کدام کشور‌ها بیشتر استفاده می‌شود؟

خبر مهم درباره دیدار تراکتور - پرسپولیس

میلاد محمدی به پرسپولیس پیوست

خبر مهم برای پرسپولیس و استقلال

گزارش بورس امروز سه شنبه ۳۰ مردادماه ۱۴۰۳

عکس/وزیر جهاد کشاورزی دولت رئیسی راهی زندان شد

کریستیانو رونالدو به مشهد می‌آید؟

توصیه‌های غذایی به زائران کربلا

حاشیه‌های چهارمین روز جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی

راهکار عبور از ناترازی بنزین چیست؟

خرید و فروش امتیاز ثبت نام ایران خودرو!

تشکیل پرونده قضایی ترور اسماعیل هنیه+ فیلم

استایل خاص و متفاوت غزل شاکری در یک مراسم خصوصی

«مرگ همستر»؛ واقعیت یا تاکتیک تبلیغاتی؟

اینجا ایران است؛ بلوکه ۲۳۰ میلیونی برای خرید خودروهای گران بی کیفیت!/ با لاتاری جدید ایران خودرو، پای دلالان بیشتری به بازار خودرو باز می‌شود؟

آخرین وضعیت پرونده آرزو بدری

فیلم/ نماینده مخالف مومنی گفت به او رای موافق می‌دهد

هزینه رهن و اجاره آپارتمان‌های نقلی و ۵۰ متری در تهران

آخرین وضعیت پرونده چای دبش+ فیلم

فیلم/حال و هوای مجلس پس از حضور پزشکیان در صحن علنی

حضور مسعود پزشکیان در صحن مجلس

جنتی: عراقچی بهترین گزینه برای وزارت خارجه است

حمله تند روزنامه اصولگرا به امیرحسین ثابتی؛ برای رسانه‌های خارجی خوراک ضد رهبری جور کرد

عکس/پوشش متفاوت سیدحسن خمینی در پیاده روی اربعین

استقبال روزنامه اصولگرا از ایستادگی قالیباف در برابر تندرو‌های مجلس

حمایت پسر شهید فخری زاده از عراقچی + عکس

فیلم/ اشاره وزیر پیشنهادی ارشاد به تغییر در جامعه زنان ایرانی

عکس/ کارت‌های دریافت سهمیه تریاک

آغاز قطع آنتن گوشی‌های آیفون ۱۴ و ۱۵ قاچاق

احمد میدری، اقتصاددانی عملگرا و متخصص در انتظار چراغ سبز بهارستان/ بچه آبادان که نظراتش در حوزه عدالت اجتماعی به مسعود پزشکیان نزدیک است

فیلم/وزیر پیشنهادی ارشاد: جامعه ایران ۱۰ سال قبل هم نیست

قیمت گوشت قرمز در بازار + جدول

فیلم/وضعیت عجیب صحن مجلس در زمان سخنرانی گزینه وزارت ارشاد

قیمت سیمان امروز ۳۰ مرداد ۱۴۰۳+ جدول

قیمت جدید میلگرد امروز ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ آخرین وضعیت آرزو بدری در بیمارستان

کوچ اجاره نشین‌ها به مناطق پایین‌تر شهرها