تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۰۵ مهر ۱۴۰۳

افزایش اجاره‌های مسکن سرسام آور شد + جدول

نگاهی به روند بازار مسکن در تهران در چند ماه گذشته حکایت از افزایش قیمت اجاره مسکن دارد؛ موضوعی که واسطه‌گر‌های ملکی نیز بر آن تاکید دارند و می‌گویند اجاره‌ها حداقل ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد کرده است.

اقتصاد۲۴- بررسی وضعیت بازار اجاره مسکن در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که با آغاز فصل تابستان و قبل از فصل پاییز به دلیل تعطیلات و جابه‌جایی‌های بیشتر، بازار مسکن به رونق می‌افتد و تقاضا برای اجاره افزایش می‌یابد.
همین امر نیز منجر به افزایش اجاره‌بها در حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد و در برخی موارد حتی تا ۱۰۰ درصد می‌شود.

موضوعی که واسطه‌گرهای ملکی نیز بر آن تاکید دارند و می گویند بازار اجاره  حداقل ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

 

سقف متوسط اجاره‌بها در سال ۱۴۰۳

این‌ در حالی  است که طبق اعلام دولت سیزدهم و مصوبات شورای عالی مسکن، قیمت اجاره خانه و سقف متوسط اجاره‌بها در سال ۱۴۰۳، ۲۵ درصد تعیین شده است.

آمار بانک مرکزی از اجاره مسکن در مرداد ۱۴۰۳

همچنین آخرین گزارش بانک مرکزی درباره تحولات بازار مسکن، که مربوط به دومین ماه تابستان در شهر تهران است، نشان‌دهنده رشد ۳.۵ درصدی شاخص‌های اجاره مسکن نسبت به تیرماه  است. همچنین، رشد نقطه به نقطه این شاخص در تیرماه سال ۱۴۰۳ در تهران و سایر مناطق شهری به ترتیب ۵.۴۵ و ۰.۴۹ درصد بوده است.

اطلاعات مرکز آمار از تورم مسکن در شهریور ۱۴۰۳

از طرف دیگر، اطلاعات مرکز آمار درباره وضعیت مسکن در شهریور ماه نشان می‌دهد که تورم ماهانه مسکن به ۲.۹ درصد، تورم نقطه‌ به نقطه مسکن به ۴۲.۳ درصد و تورم سالانه اجاره بها به ۴۱.۷ درصد رسیده است. در واقع این ارقام به وضوح نشان‌دهنده روند افزایشی قیمت‌ها هستند.

پرمعامله ترین  منطقه تهران در خرید و فروش مسکن

شواهد موجود حاکی از آن است که منطقه پنج در غرب پایتخت، مطابق با روند ماه‌ها و سال‌های گذشته، پرمعامله‌ترین منطقه در بازار مسکن شهر تهران به شمار می‌رود، در حالی که کمترین تعداد معاملات به منطقه ۲۰ اختصاص دارد.  

نگاهی به قیمت اجاره بها برای یک آپارتمان با متراژ تقریبا ۵۰ تا ۶۵ متر در در تهران به شرح زیر است؛

ارسال نظر