تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۱۰ مهر ۱۴۰۳

ادامه حملات بي‌سابقه اسراييل به پايتخت لبنان

حمله به مرکز بیروت در حالی تداوم دارد که ژان نوئل بارو، وزیر امور خارجه فرانسه یکشنبه شب وارد لبنان شد. او اولین دیپلمات خارجی بلندپایه است که از زمان تشدید حملات هوایی اسراییل در هفته‌ای که گذشت، به این کشور سفر می‌کند.

اقتصاد۲۴-نگرانی‌ها از گسترش جنگ در خاورمیانه افزایش یافته و ناظران و دیپلمات‌ها در منطقه نسبت به جنگی منطقه‌ای هشدار می‌دهند. این روزها، حزب‌الله لبنان و سایر جنبش‌های مقاومت در منطقه متاثر از شهادت سید حسن نصرالله، رهبر دیرینه مقاومت هستند. این درحالی است که تنش میان حزب‌الله لبنان و ارتش رژیم اسراییل بالا گرفته است و تبادل آتش میان آن‌ها همچنان ادامه دارد. ارتش اسراییل مدعی است ده‌ها هدف حزب‌الله در منطقه بقاع لبنان را هدف قرار داده است. این رژیم در کانال تلگرامی خود مدعی است جت‌های نیروی هوایی اسراییل به ده‌ها پرتابگر و ساختمان‌هایی در بقاع لبنان حمله کردند.

براساس گزارش‌های خبری محلی، در پی حملات اسراییل به شهر سحمر در غرب دره بقاع، دست‌کم پنج نفر کشته شدند. همه جانباختگان از کارکنان دفاع مدنی سازمان بهداشت اسلامی بودند. وزارت صحت عامه لبنان نیز اعلام کرد که حملات ۲۴ ساعت گذشته رژیم اسراییل به مناطق جنوبی مرجیون و نبطیه منجر به کشته شدن حداقل ۷ نفر و زخمی شدن حدود ۴۰ تن دیگر شده است. در ادامه بمباران بی‌وقفه جنگنده‌های ارتش اسراییل در سراسر لبنان، دست‌کم ۱۰۵ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته در سراسر لبنان کشته شدند. تصاویر اختصاصی خبرگزاری فرانسه حاکی از حجم بالای تلفات و ویرانی‌ها طی این حملات در منطقه کولا بیروت است. اسراییل در ساعات اولیه صبح روز دوشنبه حمله هوایی سنگینی در نزدیکی تقاطع پرتردد کولا در مرکز بیروت انجام داد.

جبهه مردمی برای آزادی فلسطین از شهادت سه عضو خود در پی این حملات خبر داد. پیش از حمله صبح دوشنبه، اسراییل حملات خود را به پایتخت لبنان محدود به حومه جنوبی آن کرده بود. حمله هوایی این پرسش تردیدآمیز را مطرح می‌کند که کدام مناطق بیروت هنوز از حملات هوایی گسترده اسراییل در امان هستند؟ ناظران معتقدند به نظر سراسر لبنان، حتی مناطق مسکونی پرجمعیت و پرتردد نیز از حملات هوایی اسراییلی مصون نیستند و همین امر نگرانی و تشویش کم سابقه‌ای را در میان مردم لبنان به وجود آورده است. همزمان جنبش حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که فتح شریف ابوالامین، فرمانده حماس در لبنان و از رهبران این جنبش در خارج از فلسطین، در پی حمله هوایی رژیم اسراییل به منزل او در اردوگاه البص در جنوب لبنان به شهادت رسیده است. به نوشته العربیه، در حمله بامداد (دوشنبه) جنگنده‌های اسراییلی به منزل شخصی این عضو حماس، همسرش امیه عبدالحمید و دخترش وفاء و پسرش امین نیز به شهادت رسیدند.

حمله به مرکز بیروت در حالی تداوم دارد که ژان نوئل بارو، وزیر امور خارجه فرانسه یکشنبه شب وارد لبنان شد. او اولین دیپلمات خارجی بلندپایه است که از زمان تشدید حملات هوایی اسراییل در هفته‌ای که گذشت، به این کشور سفر می‌کند. ورود بارو، که پیش از این کشورش خواهان توقف فوری حملات اسراییل به لبنان شده بود، در حالی انجام شد که وزارت امور خارجه لبنان اعلام کرد تبعه فرانسوی دومی نیز در این کشور کشته شده است. وضعیت به اندازه‌ای بحرانی است که روز یکشنبه نجیب میقاتی، نخست وزیر موقت لبنان در نشست اضطراری کابینه مدعی شد که کشورش گزینه‌ای جز «راه‌حل دیپلماتیک» برای پایان جنگ ندارد. 


بیشتر بخوانید:۵ رسانه ایرانی که خواهان جنگ با اسرائیل هستند!


میقاتی با بیان اینکه ارتش لبنان آماده اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت است، افزود: ارتش لبنان برای حفظ و ارتقای امنیت این کشور تلاش می‌کند. تحلیلگران امور راهبردی امکان اجرای قطعنامه مذکور را در شرایط فعلی بعید می‌دانند و معتقدند در شرایطی که اسراییل بخش‌هایی از لبنان را اشغال کرده و رهبران حزب‌الله را هدف قرار داده، بعید است حزب‌الله از مواضع خود در جنوب لبنان عقب‌نشینی کند.

این درحالی است که جنگ در غزه ادامه دارد و حزب‌الله مدعی است تا پایان جنگ در غزه، به مقاومت در برابر اسراییل ادامه دهد. همزمان، منابع عبری گزارش می‌دهند، گیدئون ساعر، سیاستمدار مخالف بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، به کابینه او پیوسته است. ناظران معتقدند این اقدام، ائتلاف کابینه نتانیاهو را در موضعی بالاتر قرار داده و احتمالا موقعیت سیاسی نخست وزیر اسراییل را تقویت می‌کند. وبسایت عبری والا نیز به نقل از مقام نظامی اسراییلی مدعی شد نیرو‌های جبهه شمال این رژیم در مرز لبنان متمرکز شده‌اند و برای تهاجم زمینی به این کشور آماده می‌شوند.

منبع: روزنامه اعتماد
ارسال نظر