تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۱۱ مهر ۱۴۰۳

در ۶ ماه گذشته چند مرزبان شهید شدند؟

از نخستین روز‌های امسال تاکنون خبرهای شهادت مرزبانان و نیروهای حافظ امنیت ایران در شهر‌های مرزی هرازگاهی در رسانه‌ها منتشر شده است. در چند روز گذشته ۳ مامور در استان سیستان و بلوچستان به شهادت رسیدند.

اقتصاد۲۴-در همین راستا اسکندر مومنی وزیر کشور به معاون امنیتی و استاندار سیستان و بلوچستان دستور داد حوادث تروریستی در این استان را بررسی کرده و با تروریست‌ها برخورد کنند.

هرچند تاکنون آمار جامعی از شهدای نقاط مرزی اعلام نشده، اما بررسی‌های فراز نشان می‌دهد که از ابتدای سال تاکنون دست‌کم ۱۰ مرزبان در هنگ‌های مرزی در جریان درگیری با گروه‌های تروریستی و اشرار مسلح به شهادت رسیدند. همچنین دو نیروی یگان تکاوری استان سیستان و بلوچستان نیز در حمله تروریستی شهید شده‌اند اوایل شهریور نیز رییس اداره آگاهی شهرستان خاش در حمله تروریستی به شهادت رسید. به این ترتیب از ابتدای امسال دست‌کم ۱۳ تن از نیرو‌های حافظ امنیت ایران در مرز‌های شرقی به شهادت رسیده‌اند.

آخرین خبر‌ها از درگیری‌های مرزی

آخرین خبر از شهادت مرزبانان ایران در سیستان‌وبلوچستان در سه حادثه جداگانه اتفاق افتاده است. شامگاه یک‌شنبه یکی از مرزبانان جنوب‌شرق کشور به نام ستوان دوم «امیرمحمد امیری» هنگام پایش مرزی با شلیک اشرار مسلح از آن سوی مرز هدف قرار گرفت و به شهادت رسید. شهید ستوان‌دوم امیرمحمد امیری اهل شهرستان درگز بود. در جریان حادثه‌ای دیگر نیز در هنگ مرزی جکیگور یک مرزبان دیگر در حمله گروهک‌های تروریستی مسلح به شهادت رسید. در همین روز رامین ولایتی نیز دیگر مرزبانی بود که گروهک تروریستی جیش‌العدل به شهادت رساند. بر اثر این درگیر‌ی‌ها ۲ نیروی کادر مرزبانی و یک سرباز نیز مجروح شدند.

همچنین بنابر اخبار اعلام شده «در حمله خودروی یگان تکاوری در جاده خاش به زاهدان ۲ تن از ماموران به شهادت رسیدند.»

همه شهدای مرزبان از آغاز ۱۴۰۳ تاکنون

محمدمهدی نجاتی‌نیا مرزبان گلستانی، نخستین مرزبانی بود که ۶ فروردین امسال در منطقه مرزی میرجاوه در درگیری با اشرار به شهادت رسید.

پس از این حادثه، در ۱۳ اردیبهشت جانشین فرمانده انتظامی کردستان از شهادت یک سرباز وظیفه در هنگ مرزی بانه خبر داد. او گفت که در تیراندازی افراد ناشناس به برجک نگهبانی در هنگ مرزی بانه، سرباز وظیفه «فرزین بلیان» به شهادت رسید و ۳ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

در اواخر اردیبهشت نیز ستوان دوم «جلال اعتماد» یکی دیگر از مرزبانان هنگ مرزی بانه در درگیری با گروه‌های تروریستی به شدت مجروح و در بیمارستان شهرستان بانه مورد عمل جراحی قرارگرفت. او به دلیل شدت جراحت به پس از جراحی به شهادت رسید. 


بیشتر بخوانید:شهادت یک مرزبان در سیستان‌وبلوچستان


خردادماه نیز ماه پرحادثه‌ای بود. ۲۰ خرداد فرمانده مرزبانی هرمزگان از شهادت «احسان فرخیانی»، مرزبان هرمزگانی از دریابانان پایگاه دریابانی بندرلنگه در درگیری با اراذل و اوباش مسلح در شهرستان «یاسوج» خبر داد.

شروع شهریور را می‌توان نقطه اوج گرفتن حملات گروه‌های تروریستی در استان سیستان و بلوچستان دانست. سوم شهریور پایگاه خبری پلیس در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سرگرد حسین پیری رئیس اداره آگاهی شهرستان خاش سیستان و بلوچستان از سوی افراد مسلح ترور شد و به شهادت رسید. تصاویری نیز از لحظه این ترور منتشرشد که واکنش‌های احساسی گسترده‌ای در فضای مجازی در پی داشت.

در ۲۳ شهریور سه تن از هنگ مرزی میرجاوه از سوی گروهک تروریستی جیش‌العدل به شهادت رسیدند. در این حمله سرباز وظیفه شهید امیر ابراهیم زاده ساکن خراسان رضوی، شهرستان تربت حیدریه، سرباز وظیفه شهید پارسا سوزنی ساکن خراسان شمالی، شهرستان شیروان و ستوان یکم شهید محمد امین ناروئی ساکن خراسان جنوبی، شهرستان نهبندان بودند.

حالا با آغاز مهرماه و همزمان با افزایش تنش‌ها و حملات اسرائیل به لبنان و غزه درگیری‌ها با گروه تروریستی موسوم به جیش‌العدل در سیستان و بلوچستان شدت گرفته است. البته شهادت مرزبانان دلایل دیگری از جمله استفاده از سرباز وظیفه در نقاط حساس مرزی نیز دارد که در جای خود قابل بررسی است.

منبع: فرازدیلی
ارسال نظر