تاریخ انتشار: ۰۷:۴۳ - ۱۴ مهر ۱۴۰۳
ریزش‌ها تداوم دارد؟

پیش‌بینی بورس امروز ۱۴ مهر ۱۴۰۳

بورس تهران در حالی وارد سومین هفته از پاییز می‌شود که ریسک‌های سیاسی و تنش‌های منطقه‌ای همچنان بر بازار‌ها سایه افکنده است، تداوم این وضعیت در کنار دامنه نوسان محدود، خروج بورس از رکود را ملزم به دخالت مستقیم دولت می‌کند.


اقتصاد۲۴- یک هفته تمام معامله در محدوده دامنه نوسان یک درصدی با وجود ریسک‌های سیستماتیکی که هر روز بر شدت آن‌ها افزوده می‌شد بورس را بی‌رمق و سهام را در صف‌های فروش قفل کرد. خروج پول در تمام روز‌های هفته ادامه یافت و رکورد بیش از ۳ همتی را ثبت کرد که از خرداد ۱۴۰۲ بی‌سابقه کرد.

اکنون در حالی بازار سرمایه وارد سومین هفته از پاییز می‌شود که سطح ریسک‌ها در منطقه همچنان بالاست، در چنین شرایطی و در حالی که دامنه نوسان به همین دلیلی همچنان محدود است اگرچه احتمال ریزش‌های سنگین نمی‌رود، اما برای نجات سهم‌ها از صف‌های فروش بورس نیازمند مداخله سیاستگذار، تزریق نقدینگی و جمع کردن صف‌های فروش توسط حقوقی‌هاست، اتفاقی که در ابعاد کوچک در هفته گذشته نیز رخ داد، اما نیازمند تداوم بیشتر و حجم بالاتر است.


بیشتر بخوانید:  چرا معاملات بورس متعادل نشد؟


از طرفی روز گذشته خبر آمد که رئیس جمهور به محض ورود به کشور دستور ویژه‌ای برای مداخله و مراقبت در بازار‌ها صادر کرد که طی این دستور، همتی وزیر اقتصاد و فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی مامور مراقبت و ورود به بازار‌ها شدند.

طی روز‌های اخیر و همزمان با تشدید نوسانات ارزی، فعالان بازار از حضور پرقدرت بازارساز در بازار و افزایش مداخلات ارزی خبر داده بودند. گفته می‌شود، بانک مرکزی نیز در حال برنامه‌ریزی یک مداخله بزرگ است و ۱۰۰ میلیون درهم نیز برای این منظور بناست در روز‌های آتی وارد بازار شود؛ بنابراین به نظر می‌رسد در هفته جاری شاهد حمایت‌های دولتی از بازار سرمایه نیز باشیم که در این صورت روح تازه‌ای به تابلوی معاملات دمیده می‌شود و تالار شیشه‌ای مقداری به روز‌های پرجنب‌وجوشی که اخیرا در حال تجربه مجدد آن‌ها بود برگردد.

منبع: اکو ایران
ارسال نظر