تاریخ انتشار: ۱۱:۳۱ - ۱۶ مهر ۱۴۰۳

انحصار واردات خودرو برای چند شرکت

انتقاد از کیفیت خودرو‌های داخلی و لزوم واردات خودرو‌های باکیفیت‌تر با مصرف پایین بنزین در حالی مطرح می‌شود که بعد از رایزنی‌های گسترده هنوز خبری از واردات خودرو‌های دست دوم خارجی به داخل کشور نیست. مدت زمان طولانی است که بحث واردات خودرو خارجی مطرح است، اما در همه این سال‌ها همواره موانعی برای عملی شدن این کار وجود داشته است.


اقتصاد۲۴- در حالیکه گاه و بی‌گاه از کارشناسان، پلیس، نمایندگان مجلس و ... انتقاد‌های گسترده‌ای درباره خودرو‌های داخلی و کیفیت آن‌ها و مصرف بالای آن‌ها شنیده می‌شود، اما بعد از گذشت بیش از ۳ سال هنوز خبری از واردات خودرو‌های دست دوم به کشور نیست.
خودرو‌های بی‌کیفیت با مصرف بالا یکی از نقد‌های همیشگی درباره میزان مصرف بنزین است. محمد رشیدی، عضو هیات‌رئیسه مجلس در گفت‌وگوی اخیر خود با تجارت‌نیوز گفت: «مشکل کمبود بنزین به دلیل کیفیت پایین خودرو‌های داخلی است و راهکار حل مشکل کیفیت خودرو‌های داخلی را هم در واردات خودرو‌های خارجی می‌داند. به گفته او، یک بار برای همیشه باید تکلیف خودروسازی در داخل حل شود. از نظر رشیدی، اگر واردات خودرو آزاد شود خودروسازان مجبور می‌شوند یا خود را در سطح خودروسازان خارجی بالا بکشند یا خودبه‌خود حذف می‌شوند. از نظر او، ۸۵ میلیون نفر در ایران نباید فدای سر پا نگه داشتن صنعت خودروسازی در کشور شوند.»

رشیدی همچنین یکی از عوامل اصلی اجرا نشدن واردات خودرو خارجی را مافیای حاضر در صنعت خودروسازی می‌داند و در این باره افزود: «سه سال از تصویب واردات خودرو گذشته و اتفاقی نیفتاده، این اگر دست مافیا نیست پس چیست؟»

انتقاد از کیفیت خودرو‌های داخلی و لزوم واردات خودرو‌های باکیفیت‌تر با مصرف پایین بنزین در حالی مطرح می‌شود که بعد از رایزنی‌های گسترده هنوز خبری از واردات خودرو‌های دست دوم خارجی به داخل کشور نیست. مدت زمان طولانی است که بحث واردات خودرو خارجی مطرح است، اما در همه این سال‌ها همواره موانعی برای عملی شدن این کار وجود داشته است.


بیشتر بخوانید:  اعلام جزییات تصمیم دولت درباره واردات خودرو


آیین‌نامه واردات خودروی دست دوم قابلیت اجرایی ندارد، دولت اصلاح کند

رضا علیزاده، رئیس کمیسیون صنایع مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره طرح واردات خودرو‌های دست دوم خارجی و موانع اجرای آن گفت: آیین‌نامه خودرو‌های دست دوم به گونه‌ای نوشته شده که فعلا قابلیت اجرایی شدن ندارد و دولت باید آیین‌نامه آن را اصلاح کند.
واردات خودرو‌های نو در جریان است اشکال کار این است که در حد محدود این کار انجام می‌شود و تنها چند شرکت خاص امکان واردات را دارند که این موضوع هم در آینده باید اصلاح شود و مقداری آزادی عمل در این بخش بیشتر شود.

ارسال نظر