تاریخ انتشار: ۱۶:۰۴ - ۱۷ مهر ۱۴۰۳

گام نخستِ رفع فیلترینگ، بازگشت اینترنت به وضعیت قبل از اعتراضات ۱۴۰۱ است

تداوم فیلترینگ و تداوم اختلال دسترسی به اینترنت در روز‌هایی که جامعه در شرایط بحرانی قرار ندارد، آشکارا خلاف اصل ۷۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی است.

اقتصاد۲۴-سیدصادق حسینی، روزنامه نگار در مورد دغدغه رفع فیلترینگ در دولت پزشکیان نوشت: اظهارات ناامید کننده سید ستار هاشمی وزیر ارتباطات دولت آقای پزشکیان با کلید واژه‌ی «مدیریت هوشمند» واکنش‌های منفی بسیاری در پی داشت و بسیاری او را جانشین سلف زارع‌پور دانستند و رویکرد محمدجواد آذری جهرمی را یادآوری کردند.

در مورد رفع فیلترینگ دو نکته وجود دارد؛ اول: فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ و اختلال گسترده در دسترسی به اینترنت که بعد از اعتراضات تلخ درپی مرگ ناگوار خانم مهسا امینی در گشت ارشاد در پاییز ۱۴۰۱ صورت گرفت و دوم: فیلترینگ بی اثر.

در نکته اول مرحوم رئیسی و ارکان دولتش برای توجیه دستور فیلترینگ بر «شرایط ویژه» تاکید می‌کردند، حال آن که تداوم فیلترینگ و تداوم اختلال دسترسی به اینترنت در روز‌هایی که جامعه در شرایط بحرانی قرار ندارد، آشکارا خلاف اصل ۷۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی است.

اصل ۷۹ قانون اساسی می‌گوید: «برقراری حکومت نظامی ممنوع است. در حالت جنگ و شرایط اضطراری نظیر آن، دولت حق دارد با تصویب مجلس شورای اسلامی موقتاً محدودیت‌های ضروری را برقرار نماید، ولی مدت آن به هر حال نمی‌تواند بیش از سی روز باشد و در صورتی که ضرورت همچنان باقی باشد دولت موظف است مجدداً از مجلس کسب مجوز کند.» 


بیشتر بخوانید: آقازاده‌های فیلترشکن فروش؛ پشت پرده کاسبی با مساله فیلترینگ و وعده رفع فیلتر رییس‌جمهور


بنابراین گام نخستن ستار هاشمی وزیر ارتباطات و مسعود پزشکیان رئیس جمهور، بازگشت به شرایط قبل از اعتراضات سال ۱۴۰۱ است که نیاز به هیچ شورا و کار ویژه ندارد و وظیفه‌ی قانونی رئیس جمهور است، همان طور که سوگند خورده.

آقای رئیس جمهور! مسیر عمل به قانون اساسی که متضمن حقوق و منافع مردم است را نباید گم کرد، به وزیر ارتباطات دستور دهید وضعیت دسترسی به اینترنت به قبل از پاییز ۱۴۰۱ برگردد.

منبع: عصر ایران
ارسال نظر