تاریخ انتشار: ۰۹:۵۹ - ۱۸ مهر ۱۴۰۳

ایران دیپلماسی گردشگری می‌خواهد

دیپلماسی گردشگری باید در بخش‌های مختلف دولتی خصوصا وزارت خارجه حضور داشته باشد ورزش، هنر و گردشگری سه عنصر مهمی هستند که دولت چهاردهم باید به آنها توجه ویژه‌ای صورت دهد

اقتصاد۲۴-نخستین نشست علمی گردشگری و دولت چهاردهم به‌همت انجمن علمی گردشگری ایران دوشنبه ۱۶ مهر در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد. پیش از این نشست، اعضای جدید هیئت مدیره انجمن علمی گردشگری اولین نشست خبری خود را برگزار کردند.

محمدحسین ایمانی، خوشخو رئیس جدید هیات مدیره انجمن در نشست خبری با اشاره به اینکه رویکرد دولت چهاردهم استفاده از نظرات کارشناسی است، آمادگی انجمن علمی گردشگری ایران را برای انجام پژوهش‌های علمی، نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی، تعامل با بدنه دانشجویی و ارائه راهکار‌ها به نهاد‌های دولتی اعلام کرد.

ایمانی خوشخو گفت: «کار اصلی و وظیفه اصلی انجمن این است که موضوع گردشگری را در مجرای علمی ترویج کند و برای این کار همکاری با دانشگاه‌ها و نهاد‌های علمی اولویت دارد.».

ولی تیموری: یکی از دلایل استفاده از مدیران غیرمتخصص و نامرتبط با حوزه گردشگری در دوره‌های گذشته، مغفول ماندن نگاه علمی به گردشگری است. به‌گونه‌ای که امروز برخی با سابقه چندین سفر خارجی مدعی گرفتن مسند‌های مهم هستند و می‌خواهند مسئولیت اجرایی داشته باشند.

ولی تیموری، نایب رئیس انجمن علمی گردشگری و معاون گردشگری دولت دوازدهم، به استفاده از مدیران غیرمرتبط با گردشگری در دوره‌های مختلف اشاره کرد و گفت: «یکی از دلایل استفاده از مدیران غیرمتخصص و نامرتبط با حوزه گردشگری در دوره‌های گذشته، مغفول ماندن نگاه علمی به گردشگری است. صنعت گردشگری امروز یک علم و تخصص است و کسانی که در این حوزه تحصیل کرده‌اند، می‌بایست در مشاغل باشند و در سال‌های گذشته کمتر به این موضوع پرداخته شده است. به‌گونه‌ای که امروز برخی با سابقه چندین سفر خارجی مدعی گرفتن مسند‌های مهم هستند و می‌خواهند مسئولیت اجرایی داشته باشند.»

مجتبی جاوان دبیر کمیته علمی انجمن علمی گردشگری نیز در این نشست خبری به استقلال نهاد‌های علمی در مقابل سازمان‌های دولتی اشاره کرد و گفت: «رسالت یک انجمن علمی به دلیل وابستگی که به نهاد‌ها ندارد می‌تواند فضایی باشد برای بیان چالش‌ها و مشکلات در صنعت گردشگری در کشور و ما در صدد این هستیم که حلقه اتصال بین ذی‌نفعان و دیگر بخش‌های گردشگری باشیم.

زبان دانشگاه با زبان صنعت و سیاست‌گذاری فاصله دارد

محمدحسین ایمانی خوشخو، رئیس هیئت مدیره انجمن علمی گردشگری ایران، نشست تخصصی گردشگری و دولت چهاردهم را به میدان کارشناسی تعبیر کرد و گفت: «ما خود را موظف می‌دانیم که به دولت محترم کمک کنیم تا گردشگری را بیش از گذشته رونق بدهد.»


بیشتر بخوانید:عکس/ ساحل زیبای بندر دیر در بوشهر


ایمانی خوشخو در ادامه بیان کرد: «ما به دیپلماسی گردشگری احتیاج داریم و باید آن را در بخش‌های مختلف دولتی خصوصا در وزارت خارجه همراه داشته باشیم. ورزش، هنر و گردشگری سه عنصر مهمی هستند که رونق گردشگری را به‌همراه دارند و شایسته است دولت چهاردهم به این حوزه‌های مهم توجه ویژه داشته باشد.»

راه‌اندازی حساب‌های اقماری گردشگری نزدیک است.

ولی تیموری در پاسخ به پرسش خبرنگار «پیام‌ما» در این‌باره که انجمن علمی گردشگری به‌عنوان یک نهاد علمی چه تاثیری در ایجاد و راه‌اندازی حساب‌های اقماری توسط وزارتخانه می‌تواند داشته باشد گفت: «حساب‌های اقماری پروژه‌ای بود که قرارداد آن را در سال ۹۸ با مرکز ملی آمار ایران بستیم و تقریبا شش فاز برای آن معین شد. سه فاز آن را پیش از کرونا انجام دادیم و بقیه را به‌خاطر شرایط کرونا و باتوجه به اینکه عدد و رقم‌هایی که در می‌آید باید قابلیت تامین در شرایط نرمال را داشته باشد، متوقف کردیم. در زمان کرونا با همکاری معاونت گردشگری و پژوهشگاه میراث فرهنگی، سه فاز باقی‌مانده حساب‌های اقماری گردشگری هم تکمیل شد که انشاالله به‌زودی گزارش نهایی را مرکز ملی آمار اعلام می‌کند. در واقع سیستم ایجاد شده و منتظر تکمیل پروژه هستیم.»

علی اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بخش دیگر این نشست، انجمن علمی گردشگری را یکی از مراکز مهم گردآوری کارشناسان در حوزه‌های علمی و اجرایی دانست و گفت: «اینکه بدنه دانشگاهی و علمی چگونه با بدنه اجرایی و حوزه اجرا همخوان بشوند و نسخه‌های اجرایی علم بتواند در ساختار‌های اجرایی پیاده بشود از مهم‌ترین ضرورت‌های گردشگری است و هرجایی که ما پیشرفتی در گردشگری داشتیم از محل اعتنا به ساحت دانشگاه بوده است.»

شالبافیان یکی از چالش‌های صنعت گردشگری را فاصله داشتن حوزه علم و اجرا بیان کرد و افزود: «ما در دانشگاه زبانی از گردشگری یاد می‌گیریم که تا حدود زیادی با حوزه اجرا فاصله دارد و انجمن علمی گردشگری می‌تواند با تدابیری که می‌اندیشد بین نهاد دانشگاه و سیاست‌گذاری و همچنین صنعت رابطه متقابل ایجاد بکند.»

معاون گردشگری کشور اعتماد به دانشگاه در حوزه انتخاب و معرفی روستا‌های جهانی را به‌عنوان نمونه همکاری خوب وزارتخانه با دانشگاه مثال زد و گفت: «سپردن این کار مهم به نهاد دانشگاه که روستا‌های جهانی ایران را شناسایی، انتخاب و با فایل‌های دقیق و حرفه‌ای به وزارتخانه معرفی بکنند اتفاق خوبی بود که نتایج آن را سالانه شاهد هستیم.»

ندا زرندیان، عضو هیئت مدیره انجمن علمی گردشگری ایران نیز در خصوص نقش موثر دانشگاهیان در همراهی با صنعت گردشگری گفت: «اتفاقات خوبی که در سال‌های اخیر برای گردشگری افتاده، مانند اختصاص فصلی مستقل به حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در برنامه هفتم توسعه، به این دلیل است که فعالان بخش خصوصی به آگاهی رسیده‌اند و اعمال فشار می‌کنند. فشار‌ها دارد جواب می‌دهد، فشار‌هایی که از بدنه بخش خصوصی، دانشگاهی و دانشجویی وارد می‌شود و البته از دانشجویان انتظار می‌رود از امروز خود آگاه‌تر باشند و در تصمیمات دولتی مشارکت داشته باشند.»

واحد سنجش تخت و اتاق است، نه هتل!

اسماعیل قادری مدیرگروه گردشگری دانشگاه علامه طباطبایی بااشاره به سهم ۷ درصدی گردشگری در صادرات جهانی و سهم ۳۰ درصدی گردشگری در خدمات گفت: «گردشگری ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی دنیا را به خودش اختصاص داده است و این سهم در اقتصاد ایران نه تنها موثر و بلکه اصلا مشخص نیست.


بیشتر بخوانید:سه کشور اول گردشگری جهان


اسماعیل قادری: گردشگری ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی دنیا را به خودش اختصاص داده است و این سهم در اقتصاد ایران اصلا مشخص نیست

مدیرگروه گردشگری دانشگاه علامه طباطبایی به نگاه فرهنگی به صنعت گردشگری ایران که مانع رشد اقتصادی آن شده است اشاره کرد و گفت: «ساختار وزارتی و بودجه‌بندی وزارتخانه نشان می‌دهد که گردشگری در ایران به‌عنوان یک فعالیت اقتصادی دیده نمی‌شود و بنابراین امروز ما در جایگاه زیان‌ده و نه درآمدزا ایستاده‌ایم.»

اسماعیل قادری همچنین با انتقاد به صالحی امیری، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در خصوص ساخت سالانه ۱۰۰ هتل در کشور گفت: «اینکه آقای وزیر می‌گوید سالانه ۱۰۰ هتل باید بسازیم عجیب است. مگر واحد سنجش تعداد هتل است؟ واحد سنجش اتاق و تخت است و این را حتی اسناد دوران پهلوی اول هم نشان می‌دهد که واحد سنجش آن زمان نیز اتاق و تخت بیان می‌شده است.»

در این نشست همچنین علاوه‌بر رونمایی از کارت بانکی انجمن با همکاری بانک ملی ایران که برای ارائه تخفیف‌ها و مزایای ویژه برای اعضای انجمن در بازدید از موزه‌ها و اماکن تاریخی برنامه‌ریزی شده است، از سایت جدید انجمن علمی گردشگری ایران به آدرس www.itsairan.com رونمایی شد. این وب‌سایت به عنوان پایگاه اطلاعاتی و ارتباطی برای اعضای انجمن و دیگر علاقه‌مندان به حوزه گردشگری طراحی شده است.

منبع: روزنامه پیام ما
ارسال نظر