تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۲۵ تير ۱۳۹۸
اقتصاد۲۴ با استناد به جدیدترین گزارش بانک مرکزی خبر می‌دهد؛

کوچ اسکناس از بانک‌ها به سمت مردم

آمارها نشان می‌دهد، در سال 1397 از میزان اسکناس و مسکوک نزد بانک‌ مرکزی و بانک‌ها کاسته شده و به میزان آن در دست اشخاص افزوده شده است.

اقتصاد24 - بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی طی پنج سال اخیر کوچ اسکناس و مسکوک از بانک ها به سمت مردم رفته است به طوری که اسکناس و مسکوک در دست مردم از 33.4 هزار میلیارد تومان در سال 1392 به 54.7 هزار میلیارد تومان در سال 1397 رسید، یعنی بیش از 63 درصد رشد داشته است.

طی این سال‌ها بیشترین میزان رشد اسکناس و مسکوک در دست مردم مربوط به سال 1397 بوده که نسبت به سال 1396، بیش از 23 درصد رشد داشته، یعنی حجم اسکناس‌ها به جای اینکه در بانک‌ها سپرده‌گذاری یا به اشکال دیگر سرمایه‌گذاری شود در دست مردم باقی مانده بود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد طی یک دهه اخیر هر ساله اقتصاد ایران شاهد رشد اسکناس و مسکوک در دست مردم بوده اما در سال گذشته روند رشد آن شدت بیشتری به خود گرفته بود.

بر اساس آمارها اسکناس و مسکوک در دست مردم در پایان سال گذشته به بیش از 54 هزار میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با پایان سال 1396 معادل 23.7 درصد رشد داشته است.

طی 12 ماهه سال گذشته از میزان اسکناس و مسکوک نزد بانک‌ها و بانک مرکزی کاسته شده و به میزان آن نزد اشخاص افزوده شده است.


بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال 1397، بیشترین رشد میزان اسکناس و مسکوک در دست مردم در اسفند ماه اتفاق افتاده است.

اسکناس و مسکوک نزد بانک مرکزی در سال گذشته کاهش پیدا کرده و مقدار آن با افت 23 درصدی از 2.8 هزار میلیارد تومان در سال 1396 به 2.1 هزار میلیارد تومان در سال 1397 رسیده است.

همچنین از سوی دیگر اسکناس‌ و مسکوک نزد بانک‌ها نیز با افت تقریبا چهار درصدی همراه بوده است.

در مجموع حجم کل اسکناس و مسکوک موجود در جامعه در سال گذشته با رشد 16.8 درصدی به 65.7 هزار میلیارد تومان رسیده است.
ارسال نظر