تاریخ انتشار: ۲۰:۵۰ - ۲۵ مهر ۱۴۰۳

عراقچی: امکان تبادل پیام میان ایران و آمریکا وجود دارد

وزیر امور خارجه اعلام کرد که امکان تبادل پیام میان ایران و آمریکا همچنان وجود دارد.

اقتصاد۲۴- وزیر امور خارجه در جمع خبرنگاران در امان، به وجود کانال‌های ارتباطی میان ایران و آمریکا اشاره کرد و گفت: یک روند مذاکراتی با عنوان "روند مسقط" بین ایران و آمریکا در گذشته وجود داشت که به مذاکرات هسته‌ای مربوط می‌شد. اما این روند در حال حاضر متوقف شده است. علت این توقف نیز عدم وجود زمینه مناسب برای گفت‌وگوهاست. با این حال، تبادل پیام و انتقال دیدگاه‌ها از طرق مختلف همچنان ادامه دارد و در صورت نیاز از این کانال‌ها استفاده خواهیم کرد.

عراقچی با انتقاد از رویکرد کشور‌های غربی گفت: "در حالی که ایران و کشور‌های منطقه تلاش می‌کنند تا تنش‌ها را کاهش دهند و از جنایات پیش‌رو جلوگیری کنند، متاسفانه کشور‌های اروپایی و غربی با اعمال تحریم‌های جدید به افزایش تنش‌ها دامن می‌زنند. "

او در ادامه افزود: تحریم‌ها هیچ‌گاه راه حل نبوده‌اند و نمی‌توانند مشکلات موجود میان ایران و غرب را حل کنند. بلکه تنها بر پیچیدگی‌های روابط افزوده‌اند. کشور‌های غربی خود به خوبی می‌دانند که پس از اعمال تحریم‌های سنگین علیه ایران و ناکامی در دستیابی به اهداف‌شان، مجبور به مذاکره شده‌اند.

تحریم‌های جدید علیه ایران نه تنها به بهبود وضعیت منطقه کمک نمی‌کند، بلکه مردم عادی، به ویژه مسافران هوایی، را هدف قرار می‌دهد. این اقدامات به کاهش تنش‌ها هیچ کمکی نمی‌کند و تنها وضعیت را پیچیده‌تر می‌کند.


بیشتر بخوانید: مرز باریک سیاست و جنگ در خاورمیانه


عراقچی تاکید کرد که کانال‌های ارتباطی با آمریکا همچنان فعال هستند و سفارت سوئیس در تهران به عنوان کانال رسمی انتقال پیام بین دو کشور عمل می‌کند. البته راه‌های دیگری نیز برای تبادل پیام وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: "مواضع ایران کاملاً شفاف است و سوء تفاهمی درباره سیاست‌های ما وجود ندارد که نیاز به توضیح از طریق پیام‌ها داشته باشد. ارسال پیام‌ها معمولاً برای جلوگیری از سوء تفاهمات و روشن‌سازی مسائل استفاده می‌شود. "

ارسال نظر