تاریخ انتشار: ۰۹:۵۷ - ۰۷ آبان ۱۴۰۳
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

مشخصات خودروی جنگی پیاده نظام ماردِر

در این مطلب به معرفی خودروی جنگی پیاده نظام ماردِر خواهیم پرداخت.

اقتصاد۲۴- خودروی جنگی پیاده نظام ماردر، یک خودروی زرهی ردیابی است که توسط راین متال لند سیستم، یک شرکت دفاعی مستقر در آلمان ساخته شده است.

ماردر در ماه مه ۱۹۷۱ به بوندس ور (نیرو‌های مسلح آلمان) تحویل شد. در طول سال‌ها ارتقاء زیادی روی این خودرو انجام شده و تحرک تاکتیکی سطح بالا، قدرت آتش و توانایی انتقال نیرو در مناطق عملیاتی پرخطر آن را به یکی از سلاح‌های اصلی واحد‌های پیاده مکانیزه ارتش آلمان، تبدیل کرده است.

ماردر بیش از ۵۰ سال است که در ارتش آلمان به خدمت گرفته می‌شود. اگرچه ارتش آلمان ۳۵۰ فروند خودروی جنگی پیاده نظام پوما خریداری کرده تا در نهایت جایگزین ماردر کند، اما انتظار می‌رود ماردر برای چندین سال آینده نیز در خدمت ارتش آلمان باقی بماند. این خودرو همچنین در خدمت نیرو‌های مسلح شیلی، اردن، اندونزی و یونان است.

طراحی و ویژگی‌های ماردر

خودروی جنگی پیاده نظام ماردر دارای ۶.۷۹ مترطول، ۳.۲۴ عرض، ۲.۹۸ متر ارتفاع و وزن جنگی کلی ۲۸.۵ تن است. وزن نوع ۱A۳ این خودرو، ۳۳.۵ تن است در حالی که انواع ۱A۵ و ۱A۵A۱ به ترتیب ۳۷.۴ و ۳۸.۱ تن وزن دارند. خودروی ماردر می‌تواند حداکثر سه خدمه و حداکثر شش سرباز را در خود جای دهد.

این خودرو دارای یک پاورپک در جلو، یک برجک در مرکز و محفظه جنگ در قسمت عقب است. ماردر همچنین دارای یک رمپ برای ورود و خروج سریع خدمه و سربازان است. این وسیله نقلیه مجهز به رادیو اصلی SEM ۸۰ و رادیو ثانویه SEM ۹۰ با برد ۳۰ کیلومتر برای ارتباطات است.

جزئیات زره و حفاظت ماردر 

زره بدنه و برجک از فولاد ساخته شده است. این زره فولادی می‌تواند از خودرو و سرنشینان آن در برابر زره‌افکن ۲۰ میلی‌متری DM۴۳ و گلوله‌های ۲۵ میلی‌متری که از فاصله ۲۰۰ متری شلیک می‌شود، محافظت کند.

قابلیت دید خودروی ماردر

ماردر مجهز به سیستم‌های دید حرارتی PERI-Z ۱۱ و PERI-Z ۱۱ A۱ برای فرمانده و سیستم‌های تصویربرداری حرارتی PERI-Z ۱۱ و Zeiss برای توپچی است.

در ماردر تصویرگر حرارتی ATTICA-GM جایگزین تصویرگر حرارتی منسوخ WBG-X شده که به توپچی‌ها کمک می‌کند تا ماموریت‌های خود را به طور موثر در شرایط آب و هوایی چالش برانگیز و سخت انجام دهند. در حالی که فرمانده خودرو دارای هشت پریسکوپ است، توپچی دارای سه پریسکوپ است.

دستگاه هدف گیری تصویربرداری حرارتی جدید Saphir ۲.۶ MK به دلیل افزایش وضوح آشکارساز و فناوری پیشرفته نمایشگر، به طور قابل توجهی محدوده رصد و کیفیت شناسایی شبانه روزی را بهبود می‌بخشد.

سیستم تسلیحاتی ماردر

ماردر مجهز به موشک‌های هدایت شونده ضد تانک میلان است که دارای کلاهک‌های انفجاری شدید است. سامانه موشکی هدایت شونده ضد زره سبک وزن چند منظوره MELLS شلیک شده توسط خودروی جنگی پیاده نظام ماردر ۱A۵ می‌تواند با اهداف زرهی در برد‌های تا ۴۰۰۰ متر درگیر شود. انتظار می‌رود که این موشک جایگزین موشک‌های میلان در ماردر شود.

سلاح اصلی این وسیله نقلیه توپ اتوماتیک ۲۰ میلی متری راین متال MK ۲۰ Rh ۲۰۲ است. ماردر همچنین به مسلسل همه منظوره  راین متال MG ۳، ۷.۶۲mm مجهز است که برد شلیک موثر ۲۰۰ تا ۱۲۰۰ متر با تنظیمات دید دارد. حداکثر برد شلیک مسلسل تا ۳۰۰۰ متر است.

علاوه بر این، این خودروی زرهی مجهز به یک تفنگ ۷.۶۲ میلی‌متری است که از فشنگ ناتو ۷.۶۲ × ۵۱ میلی‌متری استفاده می‌کند و دارای سرعت پوزه ۸۲۰ متر بر ثانیه است.

پیشرانه و عملکرد خودروی ماردر

ماردر به موتور دیزلی MTU MB ۸۳۳ Ea-۵۰۰ مجهز است. حداکثر سرعت این خودرو در جاده ۶۵ کیلومتر بر ساعت و برد آن ۵۲۰ کیلومتر است. این وسیله نقلیه که دارای فاصله ۰.۴۵ متری از زمین است می‌تواند از پله‌های عمودی ۱ متری بالا برود و از عمق آب تا ۲ متر عبور کند.

مشخصات فنی کلی ماردر

نوع پروژه: خودروی جنگی پیاده نظام

سازنده: راین متال لند سیستم

طول: ۶.۷۹ متر

عرض: ۳.۲۴ متر

ارتفاع: ۲.۹۸ متر

سرعت: ۶۵ کیلومتر در ساعت

برد عملیاتی: ۵۲۰ کیلومتر

اپراتورها: آلمان، یونان، اردن، اندونزی، شیلی

ارسال نظر