تاریخ انتشار: ۱۱:۰۴ - ۲۳ آبان ۱۴۰۳
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

بازار خودرو را دلال می‌چرخاند، نه دولت و خودروساز/ مردم پول خرید پراید و تیبا را ندارند، خودروی وارداتی پیشکش

یک فعال بازار خودرو با اشاره به وضعیت قیمت ها و عرضه محصولات در این بازار، گفت: هنوز مشخص نیست سرنوشت بازار خودرو با توجه به سیاست‌هایی که دولت در حال پیاده کردن آن است به کجا می‌رسد، چراکه بازار نیاز به سیاست کارآمدی دارد که دولت‌ها به دلیل برخی ملاحظات هیچ تمایلی به اجرای آن ندارند. 

اقتصاد ۲۴- هدف اصلی بازار خودرو مشخص نیست و خودروسازان هر روز با رویکرد جدیدی به دنبال کسب درآمد از مردم هستند، اما نحوه اجرای سیاست‌هایشان به خودی خود زیانبار و باعث تورم در اقتصاد شده است.

نگاه به تثبیت قیمت‌ها در بازار پِرتقاضای خودرو، دیگر جامع و کارآمد نیست چراکه به بهانه آزادسازی قیمت ها، این بازار به دست دلالان افتاده و از نظارت و کنترل خارج شده است.

با گشتی در بازار خودرو به دو موضوع اصلی پی می‌بریم؛ ابتدا عدم اجرا به وعده واردات خودرو، دوم ارزانی برخی از محصولات تولید داخل نسبت به قیمت‌های کارخانه! شاید این چالش سالهاست که وارد بازار خودرو شده و همین موضوع نگرانی‌ها را برای مردمی که برای خرید محصولات به بازار می‌آیند ایجاد کرده است. 

امسال از ابتدای سال تاکنون و بر اساس آمار، تولید خودروسازان نشان می‌دهد که طی شش ماهه ابتدایی سال جاری، ایران‌ خودرو و سایپا (و پارس‌خودرو به‌عنوان زیر مجموعه سایپا) بالغ بر ۴۶۱ هزار دستگاه خودرو تولید کرده‌اند که حدود پنج درصد کمتر از میزان تولید آنها در نیمه نخست سال گذشته است.

شرایط ویران کننده در بازار خودرو 

این آمار نشان می‌دهد که وضعیت عرضه تولیدات در بازار رضایت بخش نیست. اسماعیلی از فروشندگان خودرو و فعال این بازار به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: متولیان بازار خودرو هر روز به دنبال راهی برای تثبیت موقت قیمت ها هستند، اما دریغ از اینکه این شرایط وضعیت این بازار را ویران‌تر می‌کند. 


بیشتر بخوانید: بازار خودرو پس از پیروزی ترامپ به کدام سمت‌وسو می‌‎رود؟/ صنعت خودرو بیش از گذشته تحت فشار قرار می‌گیرد


به گفته اسماعیلی، امروز خرید و فروش ارزان‌ قیمت‌ ترین خودرو در بازار با تردید انجام می‌گیرد و این فاصله‌ها باعث تخریب بیشتر بازار می‌شود چراکه هرچه شکاف معاملات خودرویی بیشتر شود، انتظار برای بهبود این بازار نیز کمتر می‌شود. به طور نمونه خرید و فروش تیبا و انواع پراید در بازار که مسلما خودرو پُر متقاضی در بازار است، با تعلل صورت می‌گیرد به صورتی که خریدار و فروشنده با چک کردن سایت‌های خرید و فروش، هر روز معاملات این نوع خودرو‌ها را به عقب می‌اندازند تا شاید تغییری در قیمت‌ها ایجاد شود.

این فعال بازار خودرو تصریح می‌کند: مردم برای خرید تیبا ۱۴۰۰ باید بین ۳۱۵ تا ۳۴۰ میلیون تومان بپردازند و این برای یک خانواده کارگری رقم بسیار بالایی است، هرچند این روز‌ها با این ارقام هیچ تغییری در زندگی مردم ایجاد نمی‌شود، اما چنین هزینه کرد‌هایی برای مردم با حقوق‌ها و درآمد‌های پایین، کار سخت و گا‌ها نشدنی است.

سرنوشت بازار خودرو مشخص نیست

به گفته این فعال بازار خودرو، هنوز مشخص نیست سرنوشت بازار خودرو با توجه به سیاست‌هایی که دولت در حال پیاده کردن آن است به کجا می‌رسد، چراکه بازار نیاز به سیاست کارآمدی دارد که دولت‌ها به دلیل برخی ملاحظات هیچ تمایلی به اجرای آن ندارند. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا عرضه خودرو‌های وارداتی در بازار می‌تواند به وضعیت فعلی این بازار کمک کند، می‌گوید: زمانی که مردم پول برای خرید تیبا ندارند چرا باید سنگ خودرو‌های گران وارداتی را به سینه زد؛ باید به دنبال راهی باشیم تا چالش بازار خودرو را از بین ببرد نه اینکه جیب عده‌ای را پُر کند.

ارسال نظر