تاریخ انتشار: ۱۰:۲۳ - ۰۸ آذر ۱۴۰۳
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

قدرتمندترین خودروهای پورشه‌ / قرن بیست و یکم: عصر سوپرکار‌ها +تصاویر

امروزه خودروی پورشه مدل پورشه تایکان توربو GT تمام برقی با ۱۱۰۸ اسب بخار قدرت قدرتمندترین خودروی عرضه شده پورشه در طول تاریخ محسوب می‌شود و اولین بار است که آن برند خودروسازی در تولید خودرو از سد ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت عبور کرد.

اقتصاد ۲۴ - از زمان تولد پورشه ۳۵۶ در سال ۱۹۴۸ تا به امروز که پورشه تایکان کاملا برقی به بازار عرضه شده، پورشه تعهدی تزلزل ناپذیر به قدرت و نوآوری داشته است. این برند در طول ۷۶ سال سابقه خود ۲۱ مدل تولید کرده که در هر برهه تاریخی قدرتمندترین مدل‌های خودرو‌های زمانه خود بودند.

به گزارش سایت «های موتور»، در ادامه سیر تحول خودرو‌های پورشه در مراحل مختلف از اولین خودرو‌های اسپرت سَبُک گرفته تا سوپرکار‌های برقی آن برند را بررسی خواهیم کرد:

دهه ۱۹۵۰ میلادی: آغاز خط تولید پورشه مدل ۳۵۶

پورشه ۳۵۶ اولین مدل تولیدی این برند بود که ۳۵ اسب بخار قدرت داشت. این خودرو نه به دلیل قدرت، بلکه به دلیل سبکی (۵۸۵ کیلوگرم) و آیرودینامیک بودن خود متمایز از سایر خودرو‌ها محسوب می‌شد و تجربه منحصر بفردی از رانندگی با خودرویی اسپرت را به رانندگان زمانه خود ارائه می‌داد. این مدل با گذشت سال‌ها تکامل یافت و در سال ۱۹۵۵ به ۱۰۰ اسب بخار قدرت در پورشه کاررا ۳۵۶ اِی ۱۵۰۰ رسید که برای علاقمندان به مسابقه طراحی شده بود.

دهه ۱۹۶۰ میلادی: شکستن سد ۲۰۰ اسب بخار

جهش پورشه به سطوح بالاتر با مدل اسپایدر ۷۱۸ در سال ۱۹۶۲ میلادی ادامه یافت مدلی با موتور ۸ سیلندر XNUMX لیتری که به ۲۱۰ اسب بخار قدرت رسید. این خودروی اسپرت برنده مسابقات معتبری مانند تارگا فلوریو و ۱۰۰۰ کیلومتر نوربرگ رینگ شد.


بیشتر بخوانید: معرفی خودروی مینی کوپر S مدل ۲۰۲۵


دهه ۱۹۷۰ میلادی: عصر توربو

پورشه توربو ۹۱۱ در سال ۱۹۷۴ میلادی معرفی شد که اولین مدل آن برند با موتور توربوشارژ بود. آن خودرو با ۲۶۰ اسب بخار قدرت و شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در ۵.۲ ثانیه، دنیای خودرو‌های اسپرت را متحول کرد. توربو ۹۱۱ اولین مدل پورشه بود که نشان می‌داد فناوری خودرو‌های مسابقه‌ای را می‌توان با موفقیت در وسایل نقلیه جاده‌ای نیز به کار برد.

دهه ۱۹۸۰ میلادی: فناوری و چرخ‌های تمام متحرک و قابل هدایت

معرفی پورشه ۹۵۹ در سال ۱۹۸۶ نقطه عطف جدیدی را رقم زد. این خودرو با ۵۱۵ اسب بخار قدرت، چهار چرخ متحرک و سیستم تعلیق الکترونیکی، نه تنها برای بیش از یک دهه در قدرت بود، بلکه به نمادی از فناوری خودروسازی تبدیل شد. تاثیر آن مدل خودرو به حدی بود که به عنوان مبنایی برای پیشرفت پورشه در سال‌های بعدی عمل کرد.

دهه ۱۹۹۰ میلادی؛ مسابقه سوپرکار‌ها

ورود مدل جی تی ۱ استراسن ۹۱۱ در سال ۱۹۹۷ به عرصه خودروسازی، برند پورشه را به سطح تازه‌ای از عملکرد ارتقاء داد. آن مدل که بر اساس خودرو‌های مسابقه‌ای ساخته شده بود ۵۴۴ اسب بخار قدرت داشت و باعث شد پورشه به عنوان برند معیار در عرصه سوپر اسپرت تبدیل شود. آن مدل نشان می‌داد که پورشه چگونه می‌تواند فناوری خودرو‌های پیست اتومبیلرانی را به طور مستقیم به جاده بیاورد.

قرن بیست و یکم: عصر سوپرکار‌ها

ال کاررا GT که در سال ۲۰۰۳ عرضه شد آن چه را یک خودروی پورشه می‌توانست ارائه دهد باز تعریف کرد. آن خودرو با موتور V۱۰ با ۶۱۲ اسب بخار قدرت اولین مدل ساخته شده از فیبر کربن توسط آن برند بود. پس از آن، پورشه با عرضه اسپایدر ۹۱۸ برقی آن مدل خودرو را با موتور V۸ ترکیب کرد تا خودرویی با ۸۸۷ اسب بخار قدرت عرضه کند و آغازگر عصر جدیدی از خودرو‌های هیبریدی با عملکرد بالا بود.

خودرو‌های اخیر: عصر خودرو‌های برقی

امروزه خودروی پورشه مدل پورشه تایکان توربو GT تمام برقی با ۱۱۰۸ اسب بخار قدرت قدرتمندترین خودروی عرضه شده پورشه در طول تاریخ محسوب می‌شود و اولین بار است که آن برند خودروسازی در تولید خودرو از سد ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت عبور کرد. این موضوع نشان دهنده آینده پورشه است که سنت قدرت فوق العاده را با تغییر جهت به سوی ساخت خودرو‌های برقی ترکیب می‌کند.

ارسال نظر