تاریخ انتشار: ۰۷:۰۴ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
اقتصاد انگلیس وارد رکود یک ساله می‌شود؟

چالش‌های اقتصادی بوریس جانسون ؛ از جنگ نفتکش ها تا برگزیت

نخست وزیر جدید بریتانیا با شک و تردید زیادی از سوی رسانه ها و حزب محافظه کار خود در قبال مسائل زیادی مانند وعده اش به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا روبرو است.

اقتصاد 24 - چالش‌های اقتصادی بوریس جانسون نخست وزیر جدید انگلیس شاید بیش از چالش های سیاسی او باشد به طوری که طبق برآوردهای گزارش شده فرایند خروج این کشور از اتحادیه اروپا، اقتصاد این کشور را با رکود قابل توجهی روبرو خواهد کرد.

حتی پیش از اینکه بوریس جانسون روز سه شنبه به عنوان نخست وزیر بعدی بریتانیا انتخاب شود، برخی از اعضای ارشد حزبش درباره چالش هایی مانند خروج از اتحادیه اروپا بدون معاهده هشدار داده بودند.

آلن دانکن، معاون وزیر امورخارجه انگلیس، در جشن پیروزی قابل پیش بینی جانسون از سمت خود کناره گیری کرد و به خبرنگار بی بی سی گفت که جانسون "تنها بر اساس تجربه انتخاب شده است، سبک و برنامه مشخصی ندارد" و خیلی ناگهانی وارد دولت بحران زده انگلیس شده است.

این در حالی است که طبق گزارش های صندوق بین المللی پول و دفتر برنامه ریزی بودجه انگلیس، فرایند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، اقتصاد این کشور را با رکود قابل توجهی روبرو خواهد کرد که البته در واکنش اتحادیه اروپا به طرح «خروج بدون معاهده» او کاملا مشهود بود.

کسی نمی داند این رکود اقتصادی مانند زمان بحران اقتصاد جهانی به بیش از 6 درصد خواهد رسید، یا خیر؛ اما تقریبا همه اقتصاددانان بر این عقیده هستند در انگلیس همراه ارزش پوند کاهش خواهد یافت. به هر حال، محافظه کاران در پارلمان انگلیس تعداد قابل توجهی را به خود اختصاص نداده اند و سعی دارند با جناح دموکراتیک وفادار با نظام فدرال آمریکا متحد شوند تا در قدرت باقی بمانند.

بحران ایران

علاوه بر این، جانسون زمانی قدرت را به دست گرفت که روابط با ایران پس از توقیف نفت کش ها وارد تنش های قابل توجهی شده است. محمد جواد ظریف روز سه شنبه به وی هشدار داد که ایران از آب های غنی از نفت خلیج فارس محافظت خواهد کرد و تاکید نمود که ما دنبال مقابله با آنها نیستیم.

این کشمکش نیز در پی تیره شدن روابط ایران و آمریکا و خروج ترامپ از برجام ایجاد شد. اما گاردین در مقاله ای نوشت این بحران فرصتی است تا نخست وزیر جدید از رابطه دوستانه اش با آمریکا در بهبود روابط ترانس آتلانتیک درباره ایران استفاده کند.

جانسون در جایگاه مناسبی قرار گرفته است و می تواند مجرای انتقال پیام به آمریکا قرار بگیرد. علاوه بر این، او باید روابط دیپلماتیک جدی را با ایران از سر بگیرد. همانطور که سوزان مالونی در گاردین نوشت، نباید توقع زیادی داشت، نمی توان انتظار قرارداد جامع جدیدی را داشته باشیم که پاسخگوی تمام خواسته های واشنگتن باشد اما مذاکرات نو می تواند در برخی مسائل گشایش ایجاد کند. واقعیت این است که هرگونه تهدید در مهمترین کریدور انرژی جهان و ادامه فشار مخرب اقتصادی آمریکا بر ایران برای تمام کشورهای درگیر تاثیرات منفی به همراه دارد.

احتمال رکود یک ساله در انگلیس

جانسون هم همزمان با گزارش صندوق بین المللی پول از رشد راکد اقتصاد جهانی ، فقدان قطعیت در جریان برگزیت و احتمال خروج بدون معاهده از اتحادیه اروپا سر کار آمده است.

یکی از مقامات دولت انگلیس هفته پیش هشدار داده بود که ممکن است کشورش بدون هیچ گونه قرارداد مشخصی وارد رکود یک ساله شود. استقراض دولت می تواند تا سال 2020 با کاهش میزان دریافت مالیات و عدم پرداخت تعرفه سازمان تجارت جهانی، به حدود 30 میلیارد پوند (51 میلیارد دلار) در سال برسد.

لازم به ذکر است که صندوق بین المللی پول نیز در گزارش روز سه شنبه خود اعلام کرد که احتمال خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به روش جانسون و همچنین تنش های اقتصاد جهانی، سال 2020 را با چالشی قابل توجه روبرو کند.

در نتیجه، اگر جانسون با شکست مواجه شود، می تواند در پاییز امسال رای گیری عمومی تشکیل دهد تا قرارداد می را دوباره به مذاکره بگذارد که چندین احتمال وجود خواهد داشت و البته آنها امکان رفراندوم برای برگردادن اولین نتیجه را نیز دارند.

جانسون سه شنبه پس از اعلام پیروزی اش در انتخابات اعلام کرد که قصد دارد بریتانیا را متحد کند. او قول داده است تا آموزش و زیرساخت بهتر، نیروی پلیس بیشتر و پهنای باند کاملا فیبری برای هر خانوار فراهم کند.

مترجم: فرزانه اسکندریان

منابع: بی بی سی، گاردین، و گزارش دفتر برنامه ریزی بودجه انگلیس
ارسال نظر