تاریخ انتشار: ۱۰:۴۷ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۸

ناکامی طرح‌های حمایتی

محمد‌علی صدیقی‌*

سرگردانی تولید‌کنندگان برای تامین مواد اولیه تولید بغرنج‌ترین شرایط را برای واحدهای تولیدی کشور فراهم ساخته است. تا جایی که به دلیل نرسیدن ابزار تولید، بسیاری از بنگاه‌های تولیدی تعطیلی را پذیرفتند و به دلیل ناکامی در مصوبات و بخشنامه‌های حمایتی دولت ترجیح دادند از گردونه تولید خارج شوند.

نتیجه عدم ثبت‌سفارش کالاهای سرمایه‌ای منجر به آن شد در حوزه صنایع به خصوص کالاهای اساسی و مصرفی با کمبود کالا مواجه شویم. سال گذشته این مواضع و ممنوعیت‌ها در حالی در بخش تجاری کشور رقم خورد که در تمام دنیا چنین قوانینی در راستای توسعه بخش تولید معنایی ندارد.

با صنعتی شدن جوامع هیچ کشوری مدعی نیست که تمام کالاهای مورد نیاز کشورشان را تولید کرده است. در این بازه زمانی با بالا رفتن هزینه‌های تمام شده تولید برخی کالاهای دیگر توجیه اقتصادی ندارد و از این رو نیازمند واردات برخی کالاها به سبک و شیوه صحیح خواهیم بود. واحدهای صنعتی و تولیدی در این بازه زمانی با کمبود مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای رو‌به‌رو هستند.

امسال نیز ۵۰ درصد ثبت‌سفارش واردات کالاهای سرمایه‌ای به دلیل تشدید تنش‌های سیاسی میان ایران و آمریکا کاهش یافت. سال ۹۷ تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران بازار را با کمبود کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای رو‌به‌رو کرد. کمبود کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای در بخش‌های صنعتی باعث شد که بسیاری از بنگاه‌های تولیدی با چالش‌های اساسی دست‌و‌پنجه نرم کنند. در این مقطع بسیاری از واحدهای صنعتی نیازمند مواد اولیه و کالاهای سرمایه‌ای هستند.‌

*کارشناس اقتصادی و عضو سابق هیات رییسه اتاق اصناف ایران

منبع: جهان صنعت
ارسال نظر