تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۰۲ دی ۱۳۹۷
جعفرزاده‌ ایمن‌آبادی در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ مطرح کرد؛

وابستگی اقتصاد به نفت 41 درصد است/ آیا هر پزشک ما ماهیانه 2.5 میلیون تومان درآمد دارد؟

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: باید درِ چاه‌های نفت خود را ببندیم و فقط روزانه 500 تا 600 هزار بشکه نفت به دنیا صادر کنیم. با این کار خدمت بزرگی به اقتصاد کشور انجام می‌شود و می‌فهمیم که دیگر نباید تنبلی کنیم و همین مسئله اقتصاد ما را متحول می‌کند.

اقتصاد24 ، محمد آیتی: شمارش معکوس برای بررسی بودجه سال 98 شروع شده و این هفته، بودجه توسط رییس جمهور به مجلس ارائه خواهد شد. میزان وابستگی اقتصاد کشور به نفت همیشه به عنوان یک موضوع مهم مطرح بوده و باید دید که دولت در بودجه 98 چه پیش‌بینی‌هایی را داشته است. از طرفی بسیاری از کارشناسان معتقدند سیستم مالیاتی کشور یک سیستم معیوب است و فاصله زیادی با استانداردهای لازم را دارد.

در همین رابطه غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس به اقتصاد۲۴، گفت: مجلس برای کاهش وابستگی به نفت برنامه ارائه داده است. برنامه ششم توسعه می‌گوید وابستگی کشور به نفت باید در سال 97 به 25.9 درصد کاهش پیدا کند ولی آمارها در هشت ماهه نخست سال 97 خبر از وابستگی 41 درصدی کشور به نفت دارد. همین آمار نشان می‌دهد که ما نتوانستیم از وابستگی به نفت خارج شویم. به نظر می‌رسد ما حدود 60 درصد از برنامه عقب هستیم و این نگران‌کننده است. از طرفی ما 70 درصد معادل بودجه، معافیت‌های مالیاتی داریم در حالی که تمام کشورهای دنیا بر اساس مالیات اداره می‌شوند.

آیا هر پزشک ما ماهیانه 2.5 میلیون تومان درآمد دارد؟

وی افزود: اکنون ما 133 هزار پزشک داریم که از آن‌ها 700 میلیارد تومان مالیات گرفته می‌شود، یعنی هر پزشکی درآمدش دو میلیون و دویست هزار تومان است، آیا این رقم قابل باور است؟ متاسفانه سیستم‌های اخد مالیاتی ایران مشکل دارد و معافیت‌های مالیاتی بسیار بیش از حد است و همین امر باعث شده روی به خام‌فروشی بیاوریم و با پول حاصل از آن، کشور را اداره کنیم. اگر سیستم مالیاتی کشور درست و منطقی بود آنگاه فرهنگ صرفه‌جویی در تمام بخش‌ها سرعت پیدا می‌کرد.

5، 6 سالی هست که 25 درصد پروژه‌های مملکت راکد است

نماینده رشت در ادامه یادآور شد: برای بستن بودجه هر سال باید یک ارزیابی عملکرد از سال قبل آن داشت. اکنون هم ارزیابی عملکرد سال 97، چراغ راه بودجه سال آینده است. وقتی ما عملکرد 5، 6 سال گذشته کشور را ارزیابی می‌کنیم می‌بینیم که 25 درصد پروژه‌های مملکت راکد است، یعنی پولی به پروژه تزریق نشده و به نوعی کار تعطیل شده است. بالغ بر 40 هزار میلیارد تومان از پول کشور در همین پروژه‌ها خوابیده است. من کماکان اعتقاد دارم دولت آقای روحانی با فرصتی که رهبری به آن‌ها داده باید با شجاعت و بدون ترس روی به جراحی اقتصادی بیاورد تا کشور از این بحران نجات پیدا کند، هرچند حتی اگر همین امروز هم این جراحی را شروع کنیم دیر است اما باید بدانیم که دیگر وقت فرصت‌سوزی نیست. 87 درصد درآمد کشور، هزینه است، 87 درصد بودجه‌ها برای طرح‌های ملی است، 41 درصد وابستگی به نفت داریم و هزینه‌ها در ایران بسیار بالاست و صرفه‌جویی کاملاً مغفول مانده است. اکنون سیستم مالیاتی کشور بی‌برنامه است و در صنایع بالادستی نفت برنامه خاصی به چشم نمی‌آید و همچنان خام‌فروشی ادامه دارد.

در زمان تحریم باید استخوان‌بندی اقتصادی کشور را محکم کنیم

عضو فراکسیون مستقلین مجلس در پایان خاطرنشان کرد: امروز باید متوجه شد که چرا آمریکا به جای حمله نظامی روی به فشار اقتصادی بر ایران آورده است. آن‌ها فهمیده‌اند که ما مردم مقاومی هستیم و شهادت را نوعی زندگانی می‌دانیم اما از آن طرف دریافتند که ساختار اقتصادی ما شکننده است و برای همین روی به تحریم ایران آوردند. در چند سال گذشته اقتصاد مقاومتی در کشور اجرا نشد زیرا مفاهیم آن را متوجه نشدیم. ما باید تصمیم بگیریم که درِ چاه‌های نفت خود را ببندیم و فقط روزانه 500 تا 600 هزار بشکه نفت به دنیا صادر کنیم. اگر این کار را انجام دهیم خدمت بزرگی به اقتصاد کشور می‌شود، زیرا می‌فهمیم که دیگر نباید تنبل باشیم و همین بالا رفتن روحیه کاری، می‌تواند اقتصاد ما را متحول کند و در چنین فضایی، ترامپ هم خلع سلاح می‌شود. ما باید در زمان تحریم استخوان‌بندی اقتصادی کشور را محکم کنیم بطوری‌که دیگر کشوری جرات نکند از این روش برای ضربه زدن به ایران استفاده کند.
ارسال نظر