تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

احیای کارت سوخت پیش درآمد سهمیه بندی بنزین است؟

مقامات وزارت نفت تا امروز حرفی از بازگشت سهمیه بندی نزده‌اند و برعکس، بار‌ها احتمال سهمیه بندی درکوتاه مدت را رد کرده‌اند و در عوض از تلاش برای کاهش قاچاق به عنوان دلیل احیای کارت سوخت یاد می‌کنند. این سوال که آیا احیای کارت سوخت زمینه سهمیه بندی بنزین است؟ را از امیر وکیل‌زاده یکی از مقامات ارشد وزارت نفت جویا شدیم.

اقتصاد24 - احیای کارت سوخت پیش درآمد سهمیه بندی بنزین است؟ بیستم مرداد استفاده از کارت سوخت اجباری خواهد شد. به گفته مسئولان طرح، استفاده از کارت سوخت ابتدا به منظور ارزیابی میزان مصرف اجرایی می‌شود، چرا که از این طریق می‌توان پرمصرف‌ها را شناسایی کرد. احیای کارت سوخت سوالاتی را در مورد احتمال سهمیه بندی بنزین در اذهان عموم مردم ایجاد کرده است.

خبر جعلی احتمال سهمیه‌بندی بنزین صف‌های طویلی را در مقابل پمپ‌های بنزین ایجاد کرد و به اخراج و بازداشت رابط مطبوعاتی شرکت پالایش و پخش به عنوان منتشر کننده این خبر جعلی منجر شد. مقامات وزارت نفت تا امروز حرفی از بازگشت سهمیه بندی نزده‌اند و برعکس، بار‌ها احتمال سهمیه بندی در کوتاه مدت را رد کرده‌اند و در عوض از تلاش برای کاهش قاچاق به عنوان دلیل احیای کارت سوخت یاد می‌کنند.

این در حالی است که بر اساس آمار‌های اعلام شده توسط نمایندگان مجلس، روزانه چیزی بین ۲۰ تا ۴۰ میلیون لیتر بنزین از کشور قاچاق می‌شود. این حجم قاچاق توسط افراد عادی ممکن نیست. دی ماه سال گذشته فرمانده انتظامی شرق استان تهران از بازداشت متهمی خبر داد که چهار ماه از خط لوله اصلی پالایشگاه نفتی شهرری سرقت می‌کرد. سرقت از پالایشگاه با احیای کارت سوخت کاهش نخواهد یافت. با این وصف، آیا احیای کارت سوخت در نهایت کارکردی مهمتر از سهمیه بندی بنزین خواهد شد؟ پاسخ این سوال را از امیر وکیل زاده مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران جویا شدیم.

امیر وکیل زاده در گفت‌گو با رویداد۲۴ در خصوص دلایل احیای کارت سوخت گفت: یکی از دلایل احیای کارت سوخت، از بین بردن بخشی از قاچاق بنزین است. اگر افراد از کارت شخصی خود استفاده کنند، فرصت را کسانی که اقدام به سوء استفاده و قاچاق می‌کنند خواهند گرفت گفت.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به کاهش ارزش ریال و بالا رفتن قیمت بنزین در کشور‌های همسایه گفت: با بالا رفتن قیمت دلا، قیمت بنزین در کشور‌های همسایه افزایش چشمگیری داشت و انگیزه قاچاق بنزین برای قاچاقچیان بالا رفت. احیای کارت سوخت قرار است این فرصت را از سوء استفاده کنندگان بگیرد. علاوه بر این، احیای کارت سوخت، اطلاعات و آمار خوبی از میزان مصرف به تصمیم‌گیران کشور خواهد داد تا بتوانیم با آمار کامل‌تری در صنعت حمل و نقل برنامه ریزی کنیم.

وکیل زاده در مورد دلیل سیاست احیای کارت سوخت افزود: مساله جلوگیری از قاچاق بنزین اصلی‌ترین انگیزه احیای کارت سوخت است. چیزی که به دنبال آن هستیم این است که همه از کارت سوخت استفاده کنند و فرصت سو استفاده از بنزین را به قاچاق چیان ندهیم.

او درباره اینکه آیا قرار است در نهایت این سیاست به سهمیه بندی بنزین ختم شود، تاکید کرد: هدف جلوگیری از قاچاق بنزین است و حرفی از سهیمه‌بندی بنزین نیست. البته سیاست‌گذار سهیه بندی بنزین، شرکت ملی پخش نیست، ولی الان هم بحث این نیست، بلکه بحث استفاده از مزایای کارت سوخت برای جلوگیری از قاچاق است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در پاسخ به سوالی درباره قاچاق بنزین از لوله‌های اصلی پالایشگاه‌های نفتی و بی تاثیری سیاست کارت سوخت در جلوگیری از این قاچاق گفت: قاچاق بنزین از پالایشگاه‌های اصلی دولتی صورت نگرفته و شاید منظور برخی اخبار درباره قاچاق از پالایشگاه ها، قاچاق توسط مینی ریفاینری‌ها باشد که ما به آن‌ها پالایشگاه‌های کوچک خصوصی می‌گوییم.

وکیل زاده در مورد بی تاثیر بودن سیاست احیای کارت سوخت در شرایط قاچاق بنزین از مجرای پالایشگاه‌ها (ولو پالایشگاه‌های کوچک خصوصی) گفت: قاچاق به واسطه کارت سوخت یعنی سوء استفاده کنندگان، در جایگاه با کارت کس دیگری بنزین بگیرند. این نوع از قاچاق در نقاط مرزی اتفاق می‌افتد و قاچاقچیان تمایل دارند از کارت‌های دیگران سوءاستفاده کنند.

او افزود: وظیفه شرکت ملی پخش حمل بنزین است و ما بنزین را به نقاط مرزی هم می‌بریم؛ با احیای کارت سوخت، از این به بعد قاچاقچی باید با کارت سوخت بنزین بردارد و دست کم با این سیاست، کار قاچاقچیان سخت‌تر می‌شود.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورد‌های نفتی در مورد آمار قاچاق بنزین که برخی رقم ۲۰ میلیون تا ۴۰ میلیون لیتر بنزین در روز را برای آن در نظر گرفته‌اند، گفت: من این اعداد را قبول ندارم. من منطق رشد را در نظر می‌گیرم. سال ۹۵، قیمت بنزین ایران ۱۰۰۰ تومان برای هر لیتر بنزین و قیمت فوب خلیج فارس نیز چیزی حدود ۱۲۰۰ تومان برای هر لیتر بود؛ بنابراین انگیزه‌ای برای قاچاق وجود نداشت، چون قیمت فرقی نداشت. آن سال‌ها میزان و آمار مصرف واقعی بود.

وکیل زاده خاطر نشان کرد: اگر رشد روتین ۱.۲ میلیون خودرو در سال را در نظر بگیریم و بپذیریم که بخشی از خودرو‌های مستهلک طی این سه سال مصرفشان بالاتر رفته است باید ۷ تا ۸ درصد رشد مصرف بنزین در هر سال را محاسبه کنیم.

وکیل زاده در مورد میزان مصرف در سال ۹۵ گفت: مصرف بنزین در سال ۹۵ حدودا ۷۵ میلیون لیتر در روز بود که اگر برای هر سال رشد مصرف ۷ تا ۸ درصدی را در نظر بگیریم، به عددی نزدیک به میزان مصرف سال ۹۸ خواهیم رسید که نشان می‌دهد آمار‌های نجومی قاچاق بنزین ممکن نیست بنابراین برآورد من بر اساس این نرخ رشد، ۳ تا ۴ میلیون لیتر قاچاق بنزین در روز است. اصلا ۲۰ میلیون تا ۴۰ میلیون عددی است که نمی‌دانیم از کجا آمده و با واقعیت‌ها نمی‌خواند.

وکیل زاده در خصوص توصیه‌های شرکت ملی پخش به مردم برای استفاده از کارت‌های سوختشان تا قبل از اجرای کامل سیاست احیای کارت سوخت گفت: دلیل این درخواست این بود که مردم سال‌هاست از کارت سوختشان در جایگاه استفاده نکرده‌اند و افراد ممکن است رمزشان را فراموش یا کارت را در محیطی نگهداری کرده باشند که آن را از حیز انتفاع ساقط کردند؛ بنابراین از مردم خواهش کردیم که از کارت یک بار استفاده کنند تا متوجه این اشکالات شوند و دنبال رفع آن بروند.

منبع: رویداد24
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
darya
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
بر اساس آمار‌های اعلام شده توسط نمایندگان مجلس، روزانه چیزی بین ۲۰ تا ۴۰ میلیون لیتر بنزین از کشور قاچاق می‌شود. !!!
به نظر من اين آمار يك دروغ بزرگ است، بنزين به علت اشتعال بالا، ماده ي مناسب براي قاچاق نيست
ارسال نظر