اقتصاد24- بوم گردی در ایران اگرچه ظرف سال های گسترش خوبی داشته اما با توجه به تاکیدی که بر عبور از اقتصاد نفتی در کشور وجود دارد، این مسئله می تواند به تقویت شاخصه های تولید ناخالص ملی (GNP) و تولید ناخالص داخلی (GDP) کمک کند.
امروزه با توجه به افزایش روز افزون شهرنشینی و تجمل گرایی بسیاری از افراد برای رهایی از استرس و فشارهای روحی و روانی ناشی از زندگی شهری تمایل به بوم گردی دارند تا شاید از این طریق بتوانند از زرق و برق های زندگی های لوکس کمی فاصله بگیرند.
بوم گردی یکی از زیرشاخه های صنعت گردشگری محسوب می شود که با رونق آن به راحتی می توان شاهد رونق اقتصاد روستاها و همچنین افزایش آمار گردشگران نیز بود.
یک کارشناس گردشگری در گفتگو با خبرنگار اقتصاد۲۴ با اشاره به اهمیت بوم گردی گفت: امروز بوم گردی در صنعت گردشگری به عنوان یکی از بزرگترین جاذبه های موجود هر کشور در بعد خارجی و داخلی و رونق اقتصادی جامعه به عنوان تولید ناخالص ملی (GNP) مطرح است.
مرتضی خاکسار افزود: بوم گردی جایگاه خاصی را در بین کشورهای فعال در این صنعت به خود اختصاص داده است به گونه ای که سیاست گذاران نظام های دولتی در اقصی نقاط دنیا همواره بوم گردی را منبع همیشگی و جاری در چرخه اقتصادی کشور لحاظ کرده و برای صنعت گردشگری در چرخه فعالیت های اقتصادی و درآمدزایی ارزی خود جایگاه ویژه ای را برای آن در نظر گرفته اند.
وی در خصوص اهمیت بوم گردی در کشور گفت: در حال حاضر در ایران با توجه به افزایش فشار تحریم های خارجی به سرکردگی آمریکا، هم پیمانی سایر متعهدین آمریکا در عدم برقراری روادید تجاری با ایران و درنهایت عدم وجود بازار فروش نفت و گاز باعث شده که ایران دچار التهابات بازار اقتصادی ماحصل از فروش نفت شود.
این کارشناس گردشگری در ادامه افزود: در این میان توجه دولتمردان و برنامه ریزان و کارشناسان به سوی صنعت سبز گردشگری و یا صنعت بدون دود گردشگری معطوف شده و تاسیس وزارت گردشگری گام اول در جهت افزایش تولید ناخالص داخلی (GDP) در این مقطع حساس است.
خاکسار در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ایران از نظر بوم گردی دارای چه پتانسیل هایی است؟ گفت: بررسی علمی منابع موجود در جغرافیای گردشگری و تنوع اقلیمی، فرهنگی و مذهبی ایران نشان می دهد که ما دارای بالاترین ضریب گردشگری روستایی و بوم گردی در جذب بازار خارجی در سطح بین المللی در بین کشورها هستیم.
وی ادامه داد: بوم گردی در پهنه روستاهای پهناور این سرزمین با تنوع اقلیمی، فرهنگی و اجتماعی، بازار هدف گردشگری در گام اول است. بنابراین عوارض انسانی و طبیعی موجود در روستاها به عنوان اصلی ترین منابع اولیه و آماده و در دسترس جهت جذب گردشگر داخلی و خارجی موجود بوده و با اندکی برنامه ریزی می توان استارتآپ برنامه ریزی گردشگری بومی یا بوم گردی را در سطح جهانی طراحی و اجرا کرد.
این کارشناس گردشگری در ادامه افزود: تجربه های عینی و عملی همسایگان ایران در گردشگری و رونق اقتصادی آنها در طول چهل سال بعد از انقلاب مبین وضعیت آنها و گویای اهمیت صنعت گردشگری است. کشورهایی چون امارات متحده عربی و ترکیه از نمونه های بارز موفق در صنعت گردشگری هستند.
خاکسار در ارتباط با برنامه ریزی بوم گردی در بعد داخلی گفت: برنامه ریزی های متعددی را می توان در بعد داخلی مانند شناخت نقاط جاذب طبیعی و انسانی روستاهای کشور، ایجاد بانک اطلاعاتی و تهیه نقشه گردشگری بومی با استانداردهای موجود سازمان جغرافیایی کشور، تهیه شناسنامه گردشگری برای روستاهای بومی در کل استان های کشور، کمک به طرح ساماندهی و بازسازی بناهای بومی با ارائه تسهیلات ارزان، آموزش مستمر جامعه میزبان (بوم) و آموزش میهمانان (بوم گردان) در مواجه شدن با ظرفیت های پذیرش موجود در روستا و کمک به برنامه ریزی آموزشی توسعه پایدار و حفظ محیط زیست طبیعی و انسانی مطرح کرد.
این کارشناس گردشگری در ادامه تصریح کرد: باید در نظر داشت که معرفی ایران به عنوان منطقه امن گردشگری در دنیا و تهیه نقشه گردشگری مناطق امن با همکاری سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، طراحی سایت های جهانی بوم گردی طبیعی، تاریخی و فرهنگی و جذب گردشگران علمی، دانشجویی، فرهنگی، تفریحی و معرفی در سطح ملی و جهانی، ساخت برنامه های پر جاذبه و همکاری صداوسیما با مجله نشنال جئوگرافیک و معرفی ایران با جاذبه های فرهنگی و خاص گردشگری بومی و محلی در زمره دیگر راهکارها برای رونق بوم گردی قرار دارد.
این استاد دانشگاه در خصوص نقش بودجه برای رونق بوم گردی گفت: به طور حتم تخصیص بودجه های عمرانی در جهت حمایت از طرح های فزاینده بوم گردی و احیای روستاهای هدف گردشگری در مجلس می تواند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشد.
خاکسار در پایان خاطرنشان کرد: بوم گردی در کشور میتواند منجر به بکارگیری قسمت اعظمی از نیروهای مولد و تحصیلکرده این صنعت شود به گونه ای که در سایه تحقق آن می توان انتظار داشت که آمار بیکاری و همچنین مهاجرت نیز تا حد زیادی کاهش یابد چرا که دیدن پدیده های گردشگری مدرن را تمامی گردشگران خارجی در اروپا و کشورهای آسیایی تجربه کرده اند و دیگر پدیده گردشگری مدرن برای آنان جذابیت خاص و زیادی ندارد اما تماشای پدیده های فرهنگی کهن، بررسی و مشاهده عینی مواردی چون گویش های متنوع فرهنگی، اقلیمی، شنیدن گویش های محلی و موسیقی سنتی، خوردن غذاهای محلی و شرقی، پوشیدن لباس های بومی، شرکت در مراسم های مذهبی و آیینی خاص هر منطقه، انجام ورزش های محلی، شرکت در جشن ها و مشاهده آثار تاریخی چون تخت جمشید، پاسارگاد و حضور در مراسم های مذهبی و دینی در ماه های خاصی از سال از جمله مواردی است که در صورت ساماندهی و برنامه ریزی آمایش صنعت گردشگری می تواند نتایج مثبتی را با خود به همراه داشته باشد.