تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۰۸ فروردين ۱۴۰۴
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

معرفی هواپیمای تهاجمی سبک kT-1

در این مطلب به معرفی هواپیمای تهاجمی سبک kT-1 خواهیم پرداخت.

معرفی هواپیمای تهاجمی سبک kT-1

اقتصاد۲۴- کی تی-۱ (KT-۱) یک هواپیمای آموزشی پایه تک موتوره یا هواپیمای تهاجمی سبک است که به طور مشترک توسط صنایع هوافضای کره (KAI) و آژانس توسعه دفاعی (ADD) این کشور طراحی و ساخته شده است.

این اولین هواپیمای بومی است که اساساً برای برآورده کردن الزامات نیروی هوایی جمهوری کره توسعه یافته است. در حال حاضر حدود ۹۲ فروند هواپیمای KT-۱ در سرتاسر جهان فعال هستند.

انواع هواپیمای آموزشی KT-۱

KT-۱ در پنج نوع KTX-۱ Yeo-Myung، KA-۱، KT-۱B، KT-۱C و KT-۱T موجود است.

KTX-۱ Yeo-Myung اولین نمونه بود که توسط KAI ساخته شد. موتور‌های مختلفی برای آزمایش پرواز در هواپیما تعبیه شده است. تا به امروز حدود شش فروند هواپیما ساخته شده است.

KA-۱ یک نسخه مسلح از هواپیمای اصلی KT-۱ است. این نوع دارای قابلیت‌های آموزش، حمله سبک است. این هواپیما همچنین دارای پنج نقطه سخت است که دو نقطه در زیر هر بال و یکی در زیر بدنه قرار دارد. نقاط سخت می‌توانند پرتابگر‌های راکت، غلاف تفنگ و موشک‌های جانبی AIM-۹ را در خود جای دهند.

KT-۱B نسخه صادراتی KT-۱ است و به سلاح‌های سبک برای اجرای ماموریت‌های جنگی مجهز شده است.

KT-۱C یک مدل اصلاح‌شده و جنگی است که می‌تواند به غلاف تفنگ ۱۲.۷ میلی‌متری، شعله افکن، موشک‌های آموزشی، راکت یا بمب‌های غیر هدایت‌شونده مجهز شود.

KT-۱T یک نسخه پیشرفته است که برای تحویل به نیروی هوایی ترکیه برنامه ریزی شده است تا نیاز‌های آموزشی اولیه آنها را برآورده کند.

برنامه KTX

توسعه KT-۱ تحت پروژه KTX در سال ۱۹۸۸ برای نیروی هوایی جمهوری کره آغاز شد. این هواپیما با استفاده از CATIA (برنامه تعاملی سه بعدی به کمک کامپیوتر) ساخته شده است.

حدود ۹ فروند نمونه اولیه در ژوئن ۱۹۹۱ ساخته شد. KT-۱ که اولین پرواز خود را در نوامبر ۱۹۹۱ به پایان رساند، در سال ۱۹۹۵ نام  "Woongbee" را به خود اختصاص داد. آخرین پرواز آزمایشی هواپیما در سال ۱۹۹۸ تکمیل شد. این هواپیما در سال ۲۰۰۰ معرفی شد.

کابین خلبان

KT-۱ دارای کابین شیشه‌ای با صندلی پشت سر هم برای دو خدمه (خلبان کارآموز و مربی) است. کابین خلبان به گونه‌ای طراحی شده است که امکان آموزش اولیه در مانور‌های هوایی، ابزار‌های پرواز، پرواز‌های آرایشی و پرواز‌های شبانه را فراهم می‌کند.

همچنین دارای نمایشگر سر بالا، پنل کنترل جلویی، نمایشگر‌های چند منظوره و یک کامپیوتر ماموریت معماری باز FV-۴۰۰۰ است. سی‌ام سی الکترونیکز،  پیمانکار اصلی درگیر در توسعه سیستم اویونیک برای مربیان KT-۱ است.

موتور

KT-۱ از یک موتور توربوپراپ  پرت‌اند ویتنی کانادا PT۶A-۶۲  استفاده می‌کند که می‌تواند ۹۵۰ اسب بخار (۷۰۸ کیلووات) قدرت تولید کند. این موتور همچنین به یک ملخ آلومینیومی چهار پره هارتزل مجهز شده است. پروانه می‌تواند با سرعت ثابت ۲۰۰۰ دور در دقیقه بچرخد.

این موتور همچنین به یک کمپرسور گریز از مرکز محوری و تک مرحله‌ای چند مرحله‌ای، یک احتراق جریان معکوس و یک توربین کمپرسور تک مرحله‌ای مجهز شده است.  طول و قطر موتور به ترتیب ۱.۷۹ متر و ۰.۴۸ متر است.

قابلیت kT-1

KT-۱ می‌تواند با سرعت ۱۰۶۷ متر در دقیقه صعود کند. حداکثر سرعت و سرعت کروز این هواپیما به ترتیب ۶۴۸ کیلومتر در ساعت و ۵۰۰ کیلومتر در ساعت است. سرعت استال ۱۳۰ کیلومتر در ساعت است.

برد KT-۱، ۱۶۸۸ کیلومتر و سقف سرویس ۱۱۵۸۰ متر است. این هواپیما می‌تواند تا پنج ساعت در هوا پرسه بزند. وزن آن حدود ۱۹۱۰ کیلوگرم است در حالی که حداکثر وزن برخاست آن ۳۳۱۱ کیلوگرم است.

مشخصات فنی کلی KT-۱

نوع: هواپیمای تهاجمی سبک

سازنده: صنایع هوافضای کره

اپراتور: نیروی هوایی جمهوری کره، نیروی هوایی اندونزی و نیروی هوایی ترکیه

خدمه: دو

اولین پرواز: نوامبر ۱۹۹۱

معرفی: ۲۰۰۰

تعداد ساخته شده: ۹۲ فروند

طول: ۱۰.۳ متر

طول بال ها: ۱۰.۶ متر

ارتفاع:۳.۷ متر

وزن خالی: ۱۹۱۰ کیلوگرم

حداکثر وزن برخاست: ۳۳۱۱ کیلوگرم

وزن بارگذاری شده: ۲۵۴۰ کیلوگرم

موتور: پرت‌اند ویتنی کانادا PT۶A-۶۲

تعداد موتور: ۱

ظرفیت قدرت: ۹۵۰ اسب بخار (۷۰۸ کیلووات)

حداکثر سرعت: ۶۴۸ کیلومتر بر ساعت

سرعت کروز: ۵۰۰ کیلومتر در ساعت

برد: ۱۶۸۸ کیلومتر

سقف سرویس: ۱۱۵۸۰ متر

میزان صعود: ۱۰۶۷ متر در دقیقه

استقامت پروازی: ۵ ساعت

ارسال نظر