تاریخ انتشار: ۱۲:۰۵ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
جهانگيری در مجمع اقتصادی خزر:

بندر راهبردی چابهار در جنوب ايران ظرفيتی مهم و كم‌نظير است

معاون اول رییس جمهور در نخستین مجمع اقتصادی خزر گفت: بندر راهبردی چابهار در جنوب ایران ظرفیتی مهم و کم نظیر است که می تواند توسعه حمل و نقل و ترانزیت کشورهای حوزه خزر و آسیای میانه و دسترسی این کشورها را به آبراه های بین‌المللی تسهیل کند.

اقتصاد24 - اسحاق جهانگیری عصر دوشنبه 21 مرداد ماه در بخش پایانی سفر دو روزه خود به ترکمنستان، به همراه رییس جمهور ترکمنستان و نخست وزیران کشورهای شرکت کننده در نخستین مجمع اقتصادی خزر، از نمایشگاه فناوری های نوین که در حاشیه این اجلاس برپا شده بود بازدید کرد و از آخرین ظرفیت ها و دستاوردهای فناورانه کشورهای ساحلی خزر مطلع شد.

معاون اول رییس جمهور در نخستین مجمع اقتصادی خزر که در ترکمنستان برگزار شد اظهار داشت : در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها پایبندی ایران به برجام را اعلام کرده است اما آمریکا با اعمال تحریم‌های نامشروع، ظالمانه و غیرانسانی علیه ایران و حضور تحریک آمیز در خلیج فارس به دنبال بی ثبات سازی و ایجاد ناامنی در منطقه است.

وی در ادامه گفت: موقعیت استراتژیک جمهوری اسلامی ایران که از شمال به دریای خزر و از جنوب به خلیج فارس و دریای عمان متصل است، ظرفیت‌های فوق العاده‌ای برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری میان کشورهای ساحلی دریای خزر و دیگر کشورهای منطقه ایجاد کرده است.

جهانگیری همچنین افزود : بندر راهبردی چابهار در جنوب ایران ظرفیتی مهم و کم نظیر است که می تواند توسعه حمل و نقل و ترانزیت کشورهای حوزه خزر و آسیای میانه و دسترسی این کشورها را به آبراه های بین‌المللی تسهیل کند. ایران با در اختیار داشتن عظیم‌ترین ذخائر نفت و گاز نقش مهمی در تامین انرژی منطقه و جهان دارد. بر این اساس، آمادگی کشورمان را برای استمرار و گسترش همکاری‌های مشترک در زمینه صدور و سوآپ انرژی به کشورهای همسایه و منطقه اعلام می کنیم.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه ثبات و امنیت آبراه‌های بین‌الملی و سواحل شمال و جنوب و تنگه هرمز دغدغه اصلی و خط قرمز ایران است و برای آن سال ها تلاش و هزینه کرده است، گفت: ما حضور نیروهای خارجی در خلیج فارس را عامل بی‌ثباتی و افزایش تنش می‌دانیم و معتقدیم امنیت منطقه را تنها و تنها کشورهای منطقه می‌توانند و باید برقرار کنند و دخالت و حضور قدرت‌های فرامنطقه‌ای تحت هر نام و ائتلافی را خطری بزرگ برای صلح، ثبات و امنیت منطقه می‌دانیم.

وی در آخر سخنرانی خود افزود: جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم تحریم‌ها و محدودیت‌ها، همچنان در اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های توسعه اقتصادی خود مصمم است و با تکیه بر ظرفیت‌ها و سرمایه‌های بزرگ داخلی، علاقمند به سرمایه گذاری های مشترک و متقابل و همکاری‌های همه جانبه سیاسی، اقتصادی، علمی، فناوری، صنعتی و بازرگانی با همه کشورها به ویژه همسایگان و دوستان خود در ساحل خزر است تا با ایجاد و تقویت نظم اقتصادی مستقل از دخالت بیگانگان در منطقه، امکان توسعه همکارها بیش از پیش مهیا شود.

شرکت و سخنرانی در نخستین مجمع اقتصادی خزر، دیدار و مذاکره با رییس جمهور ترکمنستان و نخست وزیران فدراسیون روسیه، آذربایجان، ازبکستان، قزاقستان و بلغارستان از جمله برنامه های دکتر جهانگیری در سفر دو روزه به ترکمنستان بود.
ارسال نظر