تاریخ انتشار: ۰۷:۰۲ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ مطرح شد؛

تداوم کاهش قیمت تلفن همراه به یک شرط/ پیشنهاد اتحادیه فروشندگان موبایل برای واردات گوشی

رئیس اتحادیه فروشندگان موبایل گفت: همانطور که در صورت بالا رفتن قیمت ارز لحظه به لحظه قیمت‌ تلفن همراه نیز بالا می‌رفت امروزه نیز با پایین آمدن قیمت ارز میزان قیمت تلفن همراه نیز باید کاهش پیدا کند، البته عده‌ای در این میان وجود دارند که در این رابطه مقاومت می‌کنند.

مینا علیزاده، اقتصاد24- کاهش قیمت تلفن همراه در بازار اگرچه کم است اما بهرحال اتفاق افتاده است، امری که انتظار می رفت ماه‌ها پیش همزمان با کاهش قیمت دلار اتفاق بیفتد. پیشتر و در اوج نابسامانی بازار ارز و افزایش یکباره قیمت دلار، قیمت گوشی های تلفن همراه نیز به شدت افزایش یافت و کمتر کسی را یارای خرید بود و حتی با کاهش قیمت دلار نیز شاهد کاهش قیمت تلفن همراه نبودیم، تا اینکه چنان رکودی در این بازار رخت بربست که خود فروشندگان مجبور به تعدیل قیمت ها کرده تا بلکه خریدار نیز بتواند از عهده آن برآید.

ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه فروشندگان موبایل در خصوص کاهش قیمت تلفن همراه در پی کاهش قیمت ارز در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصاد24 اظهار کرد: بارها اعلام شده است شرکت‌های واردکننده تلفن همراه باید سهم بازار و کالا را تامین کنند و همانطور که در صورت بالا رفتن قیمت ارز لحظه به لحظه قیمت‌ها بالا می‌رفت امروزه نیز با پایین آمدن قیمت ارز میزان قیمت تلفن همراه نیز باید کاهش پیدا کند، البته عده‌ای در این میان وجود دارند که در این رابطه مقاومت می‌کنند.

وی افزود: مسئله دیگری که وجود دارد این است که کالا را به فروشنده به صورت سبدی تحویل می‌دهند، یعنی برای فروشنده اجبار خرید می‌گذارند که این اجبار منطقی نیست و باید به گونه‌ای عمل شود که فروشنده نیز در این بین آسیبی متضرر نشود. در حال حاضر اگر کالایی با قیمت بالا از فروشنده خریداری ‌شود مقصر آن شرکت‌ها هستند پس در این میان تنها کسانی که سود می‌برند شرکت‌ها هستند.


درستی در رابطه با تامین سهم بازار و ارتباط آن با قیمت‌ها ضمن ارائه راه‌حلی، در خصوص عدم توانایی در این زمینه اظهار کرد: اگر به مقدار بیشتری گوشی وارد شود از قیمتی که در حال حاضر دارد مناسب‌تر می‌شود و در صورتی که نتوانند سهم بازار را تامین کنند پیشنهاد داده شده است واحدهای صنفی که پروانه گوشی تلفن همراه و لوازم صوتی تصویری دارند بتوانند واردکننده باشند و مالیات بر ارزش افزوده و حق و حقوق دولت را پرداخت کنند، در این صورت گوشی از چیزی که در حال حاضر به دست مصرف‌کننده می‌رسد ارزان‌تر خواهد بود.

رئیس اتحادیه فروشندگان موبایل در پایان در خصوص توقع خود از این بازار اذعان کرد: امید می‌رود سهم بازار افزایش پیدا کند و گوشی به قیمت واقعی خود که مطابق ارزش دلار است برسد، درحال حاضر بیشترین معضلات فروشندگان تنها کالا است که اگر شرکت واردکننده آن را تامین کند به سود عادلانه خود خواهد رسید و اگر سهم بازار را بیشتر کنند قیمت گوشی کاهش پیدا خواهد کرد، زیرا قیمت گوشی باید با قیمت دلار همخوانی داشته باشد.
ارسال نظر