تاریخ انتشار: ۰۸:۰۵ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۸
رییس سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ مطرح کرد:

در جامعه شاهد گرانی هستیم نه گرانفروشی

محمدعلی اسفنانی گفت: قیمت تمام‌شده کالاهای ما متاثر از ارز نیست بدین معنا که وابستگی‌مان به ارز به قدری نیست که نتوانیم اقتصاد کشور را مدیریت کنیم.

اقتصاد24- افزایش قیمت کالاها طی یک سال اخیر به نحوی بود که قدرت خرید مردم به شدت پایین آمد و نارضایتی در جامعه به دلیل این است که اگر قیمت کالاها متاثر از قیمت ارز است پس چرا با فروکش کردن قیمت ارز به ویژه دلار همچنان اجناس با قیمت‌های گران‌ترین ایام عرضه می‌شوند؟ در این شرایط دو مسئله مطرح است، گرانی و گرانفروشی.

در همین رابطه، محمدعلی اسفنانی رییس سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران با بیان اینکه مکرراً این موضوع را یادآور شدم که نباید افزایش قیمت ارز به افزایش قیمت همه کالاها منجر شود به اقتصاد24 گفت: متاسفانه تاکنون قیمت کالاها تابع قیمت ارز بوده ولی در شرایط فعلی ما این مهم را در سطح کشور مشاهده نمی‌کنیم زیرا که قیمت ارز نسبت به سال گذشته کاهش یافته ولی قیمت کالاها همچنان با قیمت سال گذشته عرضه می‌شود.

رییس سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران تأکید کرد: از اقتصاددانان کشور تقاضا کردم که این وضعیت را آنالیز کنند که چرا کالاها باید افزایش قیمت داشته باشد؟ و یا اینکه چرا باید افزایش قیمت ارز در قیمت کالا دخیل باشد؟ از این‌رو لازم و ضروری است که نگاه جدیدی به وضع بازار و اقتصاد کشور داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اگر اقتصاددانان ما به این نتیجه برسند که افزایش قیمت کالاها تاثیری در افزایش قیمت ارز ندارد این یک نگاه نویی است، افزود: قیمت تمام‌شده کالاهای ما متاثر از ارز نیست بدین معنا که وابستگی‌مان به ارز به قدری نیست که نتوانیم اقتصاد کشور را مدیریت کنیم.

اسفنانی برای برون‌رفت از وضعیت فعلی، شرایط را اینگونه توصیف کرد که در حال حاضر در سطح جامعه شاهد گرانی هستیم نه گرانفروشی به همین دلیل این دو موضوع با هم متفاوت هستند. یعنی کالاها گران شده‌اند و باید جلوی گرانی گرفته شود. درخواستمان از دولت محترم این است که مبنای مورد نظر را به سازمان تعزیرات حکومتی اعلام کنند تا ما نیز بر اساس آن اقدامات لازم را لحاظ کنیم.

رییس سازمان تعزیرات حکومتی در پایان گفت: زمانی که مبنا بالا باشد نشان‌دهنده این است که گرانی وجود دارد و نه گرانفروشی و بایستی دولت جلوی گرانی‌ها را بگیرد زیرا مدت‌هاست که این وضع برای مردم غیرقابل تحمل شده است.
ارسال نظر