تاریخ انتشار: ۰۶:۵۷ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۸
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴:

اصلاح ساختار بودجه در خواب فرو رفت

حاجی‌دلیگانی گفت: اکنون که فروش نفت خام در اثر تحریم‌ها کاهش یافته، می‌توان با موارد دیگری همچون صادرات بنزین، جای خالی درآمدهای نفتی و کسری آن در بودجه را جبران کرد.

اقتصاد24- در حالی طرح « اصلاح ساختار بودجه » با هدف کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی به کما رفته که کسری درآمد پیش‌بینی شده دولت از محل فروش نفت هر روز پررنگ‌تر می‌شود.

حدود یک ماه پیش طرحی با عنوان «اصلاح ساختار بودجه» با هدف ارائه راهکارهایی جهت جبران کسری درآمدهای دولت در جلسه غیرعلنی مجلس از سوی سازمان برنامه و بودجه مطرح شد، اما برخی کارشناسان این طرح را که با رویکرد قطع وابستگی به نفت، تهیه شده است، را فاقد قابلیت اجرای صد درصد می‌دانند. از سویی دیگر عدم‌ پیگیری جدی از سوی دولت و همچنین نمایندگان از الزامات این طرح سبب شده تا رفته‌رفته پروژه اصلاح ساختار بودجه به خواب برود.

در این رابطه، حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به اقتصاد۲۴ گفت: تاکنون هیچ تصمیم کارسازی از سوی دولت در خصوص عملیاتی شدن اصلاح ساختار بودجه گرفته نشده است.

وی افزود: بطور صریح‌تر اینکه حتی پس از جلسه غیرعلنی درباره طرح اصلاح ساختار بودجه، هیچ طرحی در زمینه اجرایی شدن و یا حتی جزئیاتی دقیق‌تر از آن ارائه نشد و این طرح فعلاً در خواب فرو رفته است.

به عقیده نماینده استان اصفهان، دولت فقط به لحاظ کم‌کردن بار روانی، این طرح را در مجلس مطرح کرد و راهکار دقیقی برای عملیاتی شدن آن ارائه نشد.

وی با ابراز بی‌اطلاعی نسبت به ادامه روند این طرح گفت: در کمیسیون بودجه نیز تاکنون مطالبه‌گری در خصوص وضعیت اجرایی شدن اصلاح ساختار بودجه مطرح نشده اما باید رسیدگی به آن هرچه سریع‌تر در دستور کار این کمیسیون قرار گیرد.

حاجی‌دلیگانی همچنین در مورد راه‌های جایگزین صادرات نفت خام گفت: اکنون که فروش نفت خام در اثر تحریم‌ها کاهش یافته، می‌توان با موارد دیگری همچون صادرات بنزین، جای خالی درآمدهای نفتی و کسری آن در بودجه را جبران کرد.

وی در این خصوص افزود: در حال حاضر متاسفانه به دلیل عدم اتخاذ راهکارهای نظارتی دقیق، روزانه بیش از ۱۵ میلیون لیتر سوخت از کشور قاچاق می‌شود که در صورت صادرات این میزان، بخش مهمی از کسری بودجه را جبران خواهد کرد.
ارسال نظر