تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۸
در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ بررسی شد؛

دلایل کاهش قیمت خودرو / با کنکاش در صنعت خودرو فساد بیشتری آشکار می‌شود

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: موج جدیدی در در رابطه با مبارزه با فساد اتفاق افتاده که بسیار نویدبخش است و اگر در صنعت خودرو کنکاش بیشتری انجام شود فساد بیشتر آشکار خواهد شد، ولی این بحث کاهش قیمت معلوم نیست تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

مینا علیزاده، اقتصاد۲۴- دلایل کاهش قیمت خودرو چیست و چه عواملی باعث پایین آمدن نرخ آن شده است؟ عده ای رکود در این بازار و عده ای دیگر دستگیری اخیر برخی مدیران خودروساز را از دلایل کاهش قیمت خودرو عنوان کرده اند.

بهرام شهریاری، کارشناس صنعت خودرو و قطعه‌سازی در خصوص کاهش قیمت خودرو در پی دستگیری مدیران خودروساز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد۲۴ بیان کرد: بخشی از این کاهش قیمت‌ها مربوط به مسائل سیاسی است و بخشی از آن نیز به موجی که در بازار به راه افتاده، برمی‌گردد؛ البته همان موقع که سیاست ۵ درصد زیر قیمت بازار مطرح شد به نظر سیاست غلطی می‌آمد، زیرا عرضه و تقاضا به خودروساز مربوط می‌شود و هرگاه بخواهد قیمت‌ها را بالاتر ببرد عرضه را پایین خواهد آورد و به این ترتیب قیمت‌ها به جای پایین آمدن در نهایت افزایش می‌یابد و استدلالی که خودروسازان می‌کردند نتیجه معکوس داشت.

وی در مورد دستگیری مدیران ایران خودرو گفت: مقابله با فساد علاوه بر صنعت خودرو در هر زمینه دیگری بسیار نویدبخش خواهد بود، به خصوص اینکه این مسیر به نحوی بوده که مردم را آزرده است و همراه با بی‌سبب بزرگ کردن عده‌ای، به ضرر عده‌ای دیگر بوده و در نتیجه به طور حتم باید با آن راه برای از بین بردن آن اندیشید. البته این فساد به وجود آمده تنها محدود به دوره قبل نیست و به گذشته نیز بازمی‌گردد، به طور مشخص باید گفت این جریان از دولت آقای احمدی‌نژاد شروع شد و قبل از آن کمتر بود.

شهریاری در رابطه با قیمت‌ها در صنعت خودرو اظهار کرد: به طور کلی اصل قضیه در این مورد نیست و باید قیمت تمام شده بررسی و بر روی عوامل موثر بر آن مطالعه شود تا به این ترتیب قیمت‌ها کاهش پیدا کند و مشکل به صورت ریشه‌ای حل شود.

دلایل کاهش قیمت خودرو


این کارشناس صنعت خودرو در این خصوص افزود: چند عامل وجود دارد که می‌تواند بر کاهش قیمت خودرو اثرگذار باشد یکی از این موارد در دست دولت است و باید به وسیله آن حل شود، مورد دوم هزینه‌های مالی است که بانک‌ها به این صنعت وارد می‌کنند، سومین مورد هزینه‌های تیراژ است که درحال حاضر زیر تیراژ تولید شده کار می‌شود و هزینه‌های سربار را تقسیم می‌کند و در آخر باید از هزینه‌های دستمزد نام برد؛ اگر به این عوامل به صورت جدی پرداخته شود در قیمت خودرو تاثیر ماندگار خواهد گذاشت؛ دیگر تاثیرات موقتی است و ادامه‌دار نخواهد بود.

وی در ادامه درباره مبارزه با فساد در صنعت خودرو اظهار کرد: موج جدیدی در در رابطه با مبارزه با فساد اتفاق افتاده که بسیار نویدبخش است و اگر در صنعت خودرو کنکاش بیشتری انجام شود فساد بیشتر آشکار خواهد شد، ولی این بحث کاهش قیمت معلوم نیست تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

شهریاری در پایان درباره راهکارهایی بهبود وضعیت صنعت خودرو بیان کرد: دولت باید تصدی‌گری را نه تنها از صنعت خودرو بلکه از تمام اقتصاد بردارد؛ این تصدی‌گری خود باعث ایجاد فساد شده است. وقتی سرنوشت یک بنگاه اقتصادی به سرنوشت مدیر آن گره نخورد موقعیت خوبی را ایجاد نمی‌کند. دولت باید تکالیف خودروسازان را مشخص کند اما خود وارد این عرصه نشود، رقابتی کردن نیز در این مورد می‌تواند مفید واقع شود.
ارسال نظر