اقتصاد24- باور ملی به داخلیسازی- شاید این روزها سیگنالهای دریافتی از بازار خودرو و رفتار متقاضیان، حاکی از این موضوع باشد که افکار عمومی شرایط مطلوبی را برای بازار خودرو پیشبینی نمیکنند، اما نباید این نکته را فراموش کرد که برای خروج از این شرایط ابتدا به ساکن باید وضعیت تولید را بهبود بخشید، زیرا ریشه اصلی بسیاری از نارساییهای ایجاد شده در بازار خودرو ناملایمتیهایی است که با تبدیل شدن به طوفان به بدنه این صنعت برخورد میکند، چراکه صنعت خودرو یک صنعت بینالمللی است که در آن مراودات و تبادلات علم، تکنولوژی و دانش، امکانات و ابزارها در بین کشورها صورت میگیرد و همین امر این صنعت را از بسیاری از صنایع متمایز میکند.
قرار گرفتن این صنعت در لیست تحریمهای آمریکا شاید مسیرحرکت را با مشکل مواجه کند اما باید بدانیم که با وجود ظرفیتهای ناشناخته در صنعت خودرو قدرت مانور هنوز بالاست و یک قدرت قابل رقابت است و همین نقطه عطف در زمان تحریمها به نقطه ضعف مبدل نشود. از این رو تقویت قطعهسازی در کشور یکی از پارامترهای توسعه تولید داخل است. نقش اساسی قطعهسازی در گذر از بحران بارها مورد تایید کارشناسان قرار گرفته است.
توجه بیشتر به پلتفرمهای داخلی نکتهای است که باید مورد توجه واقع شود چراکه این پلتفرمها به طوری طراحی شدند که تولید خودرو با قطعات داخلی نیز میسر میشود و نیاز چندانی به قطعات خارجی ندارند و به شرکتهای بزرگ خودروسازی این امکان را میدهند که بتوانند در تولید بهتر عمل کنند. از سوی دیگر حتی ساخت خودرو بر پایه پلتفرمهای داخلی هزینههای تولید را کاهش خواهد داد و حتی فرصت صادرات خودرو را برای ارزآوری بیشتر فراهم خواهد کرد. با این حال باید روال تولید قطعات مورد نیاز خودروهای ساخت داخل روی ریل قطعهسازان قرار بگیرد.
هرچند از سوی دولت بارها به خودروسازان پیشنهاد شد که با الگو گرفتن از شرکتهای بزرگ خودروساز به تولید پلتفرم مشترک با خودروسازان دیگر اقدام کنند و هزینههای تولید را کاهش دهند اما به دلیل فراهم نشدن زیرساختها این طرح خیلی با قدرت ادامه پیدا نکرد و تولید پلتفرم مشترک به تولید خودرو مشترک منجر شد. هرچند در برخی موارد خودروسازان با دست خالی همچنان یکهتاز تولیداتی کاملا ایرانی شدهاند که جای تقدیر و حمایت دارد.
به طور نمونه میتوان به تولید پژو ۳۰۱ خودرویی اشاره کرد که در زمان ایجاد پلتفرم برای تولید در داخل، شرکت پژو ایران را ترک کرد و حالا خودروساز ایرانی دست به تولید آن بدون کمک شرکت پژو زده است. این نکته جای تامل دارد که در زمان تحریم و در تنگنا قرارگرفتن این صنعت، امکانات، پتانسیل و ظرفیت کافی برای داخلیسازی وجود دارد و حال خودروسازان به این سمت حرکت کردهاند. قطعا انتظار میرود قطعهسازان هم همکاری لازم را داشته باشند. اگر قرار است در جنگ اقتصادی مبارزه پیروز باشیم، همه باید در جنگ باشند و اتحاد در گذر از بحران تنها به واسطه باور داشتن متخصصان و تولیدکنندگان داخلی است.
کارشناس صنعت خودرو*
منبع: جهان صنعت