تاریخ انتشار: ۲۰:۵۶ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۴

افت شدید سود خودروسازان آلمانی!

سهام شرکت‌های خودروسازی آلمان در بازار سرمایه اروپا تحت تأثیر تعرفه‌ها، کاهش سودآوری، افزایش هزینه‌ها و ضعف تقاضا، روز‌های دشواری را پشت سر می‌گذارند. شرکت مرسدس بنز، به‌عنوان یکی از غول‌های صنعت خودرو، با افت شدید سود خالص و درآمد، به نمادی از چالش‌های عمیق این صنعت بدل شده است.

اقتصاد ۲۴- بازارسرمایه آلمان در ماه‌های اخیر شاهد افت محسوس ارزش سهام شرکت‌های خودرویی بوده‌است؛ افتی که عمدتاً ریشه در تعرفه‌ها، مشکلات ساختاری، هزینه‌های بالا و کاهش تقاضای جهانی دارد. مرسدس بنز، یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان اروپا، در تازه‌ترین گزارش عملکرد مالی خود، از کاهش سود و درآمد در نیمه نخست سال ۲۰۲۵ خبر داده است.

طبق این گزارش، سود خالص مرسدس بنز با کاهش ۵۵.۸ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته، از ۶.۱ میلیارد یورو به ۲.۷ میلیارد یورو رسیده است. در همین بازه، درآمد شرکت نیز با افت ۸.۶ درصدی، از ۷۲.۶ میلیارد یورو به ۶۶.۴ میلیارد یورو کاهش یافته است. همچنین، سود عملیاتی شرکت با سقوط ۵۵ درصدی، به ۳.۶ میلیارد یورو رسیده است.

مقر اصلی شرکت در اشتوتگارت، دلایل اصلی این کاهش را در ترکیبی از تعرفه‌های بالا، افت فروش و افزایش هزینه‌های اجرایی برای ارتقاء کارایی می‌داند. بر همین اساس، بازده تعدیل‌شده فروش خودرو‌های سواری برای سال مالی ۲۰۲۵ بین ۴ تا ۶ درصد پیش‌بینی شده که نسبت به سال قبل ۸.۱ درصد کاهش قابل‌توجهی دارد.

این افت عملکرد، ادامه روندی است که از سال ۲۰۲۴ آغاز شده بود؛ در آن سال نیز سود خالص شرکت با کاهش بیش از ۲۸ درصدی، به ۱۰.۴ میلیارد یورو و درآمد کل با افت ۴.۵ درصدی به ۱۴۵.۶ میلیارد یورو رسیده بود.

همین مسئله مدیران این شرکت خودرویی را وادار کرده است تا استراتژی‌های تولید، عرضه و فروش خدمات خود را بازبینی کنند، از جمله برنامه‌های مدیران مرسدس بنز برای مقابله با این بحران، برنامه صرفه‌جویی گسترده‌ای است که قرار است تا سال ۲۰۲۷ اجرا شود، این برنامه شامل، کاهش ۱۰ درصدی هزینه‌های تولید، بهینه‌سازی هزینه‌های مواد اولیه، کاهش ۱۰ درصدی هزینه‌های ثابت و اجرای برنامه بازخرید کارکنان در بخش‌های غیرتولیدی است.

این اصلاحات با همکاری شورای کارکنان تدوین شده و هدف آن، بازگشت به سودآوری در میان‌مدت است. با این حال، تحلیلگران بر این باورند که اجرای این تغییرات زمان‌بر خواهد بود و نمی‌توان در کوتاه‌مدت انتظار بازگشت اعتماد عمومی و سرمایه‌گذاران به سهام خودروسازان آلمان را داشت.

اگرچه تمامی این اصلاحات به لحاظ اقتصادی و صنعتی توجیه پذیر است، اما قطعا منجر به تمرکز افکار عمومی بر سهام‌های خودرویی در بازار بورس آلمان نمی‌شود و هنوز اقدامات بیشتری برای احیای بازار خودرو و متعاقبا سهام‌های مرتبط با آن در بازار‌های سرمایه باید در دستور کار قرار گیرد.

ارسال نظر