اقتصاد24 - غلامحسین مظفری با تاکید بر اینکه لایروبی اسکله بندرگاه کیش به دست فرزندان متخصص این کشور انجام می شود، افزود: کیش جزیره بسیار زیبایی است و در طول سالهای گذشته خوشبختانه سرمایه گذاری های خوبی در آن انجام شده است.
مظفری گفت: بخش خصوصی در کنار زیرساخت هایی که دولتها در طول این سالها فراهم کرده اند اتفافات خوبی را در آن ایجاد کرده اند.
وی با اشاره به اینکه بیش از 53 هتل فعال در جزیره کیش است، گفت: بیش از 40 هتل نیز در این جزیره در حال ساخت است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش افزود: بیش از 316 واحد صنعتی در جزیره کیش وجود دارد که بخشی از تولیدات آنها به اقصی نقاط دنیا صادر می شود .
مظفری گفت: در حوزه گردشگری سالیانه قریب به دو میلیون نفر گردشگر داخلی و تعداد زیادی گردشگر خارجی به جزیره کیش سفر می کنند.
وی افزود: در بخش درمان و توریست درمانی رفت و آمدهای بسیار خوبی را از کشورهای همسایه مانند کشورهای عمان، عراق و افغانستان انجام می شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به اینکه تنها راه ورود به جزیره کیش از دو مسیر هوایی و دریایی است، گفت: در بخش سفرهای هوایی ترمینالی که از گذشته وجود دارد، ترمینال زیبایی است و ظرفیتش کامل شده است.
مظفری گفت: سقف پذیرش مسافر از طریق ترمینال فرودگاه کیش براساس استاندارد 1 میلیون و 600 هزار نفر است و این ظرفیت تکمیل شده است و در ایام نوروز 98 بیش از این ظرفیت را نیز پذیرش داشتیم.
وی افزود: ترمینال مسافربری جدید فرودگاه کیش که از گذشته در دستور کار بوده و به دلیل مسائل مالی یک وقفه ایی در روند ساخت آن افتاده بود فعال شده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: ظرفیت ترمینال جدید فرودگاه بین المللی کیش برای 6 میلیون نفر مسافر پیش بینی شده است و درحال حاضر 66 درصد پیشرفت داشته است و امیدوار هستیم تا قبل از 1400 به اتمام برسد .
مظفری افزود: در بخش ورود مسافر از مسیر دریایی به طور طبیعی ما به بندر و اسکله نیاز داریم .
وی گفت: خوشبختانه در سال 94 اسکله کیش ساخته شده است ولی به دلیل محدودیت های منابع مالی لایروبی های ان انجام نشده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش افزود: از 15 ماه قبل مطالعات لایروبی انجام شده است و پیگیر جدی این مساله هستیم چون یکی از اصلی ترین نیازهای جزیره است و لایروبی باید انجام شود و اسکله فعال شود.
مظفری گفت: برای اینکه اسکله ساخته شده دچار مشکل نشود امسال برای ترمیم آن نیز اعتبار اختصاص یافته است.
وی گفت: برای لایروبی مناقصه بین المللی باید انجام می شد و مذاکرات زیادی هم انجام شد ولی متاسفانه به دلیل فضای حاکم شرکت های بین المللی از حضور در مناقصه سر باز زدند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: بنابراین ما برای لایروبی اسکله کیش به طور طبیعی با شرکت های داخلی وارد مذاکره شدیم و شرکت مکین که وابسته به قرارگاه خاتم الانبیا است که به تعبیر من یکی از مجهزترین شرکت های است که تخصص خوبی دارد انتخاب شد.
مظفری گفت: این اقدام یکی از تخصصی ترین کارهایی است که در حوزه دریا انجام خواهد شد و درداخل کشور قطعا شرکتی با این سطح از تخصص و امکانات نیست و به طور طبیعی این اتفاق باید می افتاد و قرارگاه خاتم الانبیا و شرکت مکین که در گذشته دو کار را نیز انجام داده و درحال بهره برداری هستیم.
وی با اشاره به این که فضای که درخصوص لایروبی اسکله بندرگاه کیش ایجاد شده است، گفت: دو گروه نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.
یک گروه دلسوزان محیط زیستی که دغدغه محیط زیستی دارند و من ضمن احترام به دغدغه این عزیزان خیلی هم استقبال می کنم که خدمتشان باشم ، باهم کار بکنیم و این حساسیت بحث های زیست محیطی را هم ما هم به جد داریم و مشاور زیست محیطی که مورد تایید سازمان محیط زیست است درحال انجام کار است و بدون کار مطالعه زیست محیطی نیز امکان ندارد این کار انجام شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: یک گروه دیگر که اینها به تعبیر من مغرض، معاند و غر زن هستند و نمیخواهند کار انجام شود.
مظفری گفت: در کشورهای دیگر چند جزیره با این شکل ساخته شده درحالی که بحث آنها لایروبی درساخت آنها مطرح نبوده و خاک را از جای دیگر خریده اند و پروژه های بزرگ را انجام داده اند.
وی افزود: بعضی وقتها،شاید که ان شالله اینجور نیست، آن کشورهای اطراف نمیخواهند ما کارمان را انجام دهیم و از برخی از رسانه های خارجی هم که نباید توقع داشته باشیم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: طبیعی است آنهایی که در مناقصه بین المللی شرکت نمی کنند به دلیل اینکه ما تحریم هستیم حاضر نیستند فرزندان برومند و توانمند این کشور به این تخصص ها دست پیدا کرده اند.
مظفری ادامه داد: تخصص جوانان ایران تخصص هایی است که به اعتقاد من جز بهترین هاست. فرزندان متخصص این کشور جوانانی که اسمشان موسسه مکین است ولی فرزندان این کشور هستند، کارهای بزرگی را انجام داده اند.
وی گفت: آخه چرا ما نمی خواهیم خودمان را باور کنیم. همین جوانان در زمان جنگ نگذاشتند یک متر از این کشور به دست دشمن بیفتد امروز دارند کار بزرگ می کنند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش خاطرنشان کرد: چرا ما قدر نمی دانیم، چرا نمیخواهیم خودمان را باورکنیم، اگر اونها می گویند طبیعی است واکنش آنها.
مظفری گفت: چرا بعضی وقتها دوستان داخلی این حرف را می زنند. این کاری است که یک ضرروت است یک اتفاقی است که باید انجام شود. این تیم یکی از متخصص ترین تیم هاست. با همه مجموعه های خارجی هم رقابت می کند.
وی افزود: من معتقدم که اگر مناقصه خارجی هم انجام می شد یکی از گزینه های اصلی برنده مناقصه این دوستان بودند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: لایروبی در اسکله دوتا چهار متر است که این باید به یازده تا چهارده متر افزایش یابد.
مظفری در خصوص مواد حاصل از لایروبی بندرگاه کیش افزود: در این خصوص سه گزینه پیش روی ماست: اول اینکه باید مواد را در گوشه ای از جزیره دپو کنیم که سی الی چهل هکتار زمین را اشغال می کند که هم از لحاظ منظر وبه دلیل اینکه مواد لایروبی شده مواد سبکی هستند گرد و غبار ایجاد می کند و از لحاظ زیست محیطی آلاینده است و یا اینکه این مواد را به قسمتی از کشور انتقال بدهیم که امکانش به دلیل حجم بالای هزینه ها و اشکالات زیست محیطی امکان پذیر نیست.
وی گفت: بیش از 90 درصد لایروبی هایی که در دنیا انجام می شود این مواد را در گوشه ایی از دریا دپو می کنند و یک زمین استحصال می کنند .
رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش افزود: در جزیره کیش در پروژه های قبلی 14 هکتار استحصال شده است و در کشور 700 کشور در بنادر کشور زمین استحصال شده است.
مظفری گفت: دراین پروژه هم که مطالعات آن انجام شده و این مواد استحصال خواهد شد به بهترین شکل ممکن دپو می شود و این که ما اسمش را گذاشتیم جزیره مصنوعی به دلیل برند کیش است که ما وقتی می گوییم جزیره زیبای کیش یک جزیره هم کنارش باشد و نقشه خوبی داشته باشد .
وی گفت: این جزیره در حدود 50 هکتار است و به دلیل اينكه ارزش افزوده بیشتری داشته باشد انجام می شود.
منبع: صداوسیما مرکز کیش