تاریخ انتشار: ۱۷:۲۰ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۴

شوک هکر‌ها به سهام خودروسازان بریتانیا

حمله سایبری گسترده به شرکت جگوار لندرور موجب تعطیلی کارخانه‌های این خودروساز و شوک به بازار خودرو و سهام بریتانیا شد. کارشناسان هشدار می‌دهند تبعات این رویداد ممکن است به دیگر خودروسازان اروپایی نیز سرایت کند.

اقتصاد ۲۴- بازار خودروی بریتانیا روز‌های پرتنشی را پشت سر می‌گذارد. در تاریخ ۳۱ آگوست، شرکت خودروسازی جگوار لندرور (JLR) هدف حمله سایبری گسترده‌ای قرار گرفت که باعث توقف فعالیت کارخانه‌های آن در سراسر بریتانیا شد. این رویداد در زمانی حساس رخ داده و تحلیلگران معتقدند پیامد‌های آن می‌تواند ادامه‌دار باشد.

حمله اخیر موجب نگرانی جدی مشتریان و سهامداران شد یه طوریکه بسیاری از سرمایه‌گذاران با تردید نسبت به آینده صنعت خودرو در بریتانیا، بخشی از دارایی خود را به بازار‌های موازی و سهام شرکت‌های غیرخودرویی منتقل کرده‌اند.

با توجه به عمق و شدت این حمله، بازگشت این شرکت به شرایط عادی پیشین دشوار به نظر می‌رسد و این حادثه همچنین باعث شده تا تهدیدات سایبری به عنوان یکی از مهم‌ترین ریسک‌های بالقوه صنعت خودروسازی بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

اندی پالمر، مدیرعامل پیشین استون مارتین، این حمله را «در بدترین زمان ممکن» توصیف کرد. او یادآور شد که ماه سپتامبر همزمان با عرضه خودرو‌های جدید و پلاک‌های تازه، پرفروش‌ترین ماه سال برای خودروسازان محسوب می‌شود و هرگونه اختلال در این مقطع می‌تواند خسارات سنگینی به همراه داشته باشد.

پالمر همچنین با اشاره به پیچیدگی تولید خودرو که هر خودرو شامل حدود ۱۰۰ هزار قطعه است تأکید کرد و گفت: چنین اختلالی نه‌تنها شرکت جگوار، بلکه کل زنجیره تأمین و صنایع مرتبط را تحت فشار قرار خواهد داد.

این شرکت خودروسازی برای جلوگیری از خسارات بیشتر، مجبور به خاموش‌کردن سیستم‌های فناوری اطلاعات خود شد؛ اقدامی اضطراری که باعث اختلال وسیع در عملیات تولید و خدمات‌رسانی شد.

این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرده است که با کمک متخصصان امنیت سایبری و مقامات مسئول، تلاش برای بازیابی ایمن و کنترل‌شده را آغاز کرده، اما زمان دقیق بازگشت به وضعیت عادی همچنان نامشخص است.

این عدم قطعیت می‌تواند اعتماد مشتریان را خدشه‌دار کرده و موجب گرایش آنها به سمت برند‌های رقیب شود.

قطع سیستم‌های دیجیتال حتی تأمین‌کنندگان را هم با مشکل روبه‌رو کرده است. کریس همت، مدیر شرکت قطعات MM ۴x۴، اعلام کرد که مجبور شده برای شناسایی قطعات به کاتالوگ‌های چاپی قدیمی رجوع کند. او پیش‌بینی می‌کند که این اختلال ممکن است «هفته‌ها» ادامه یابد و بر تعداد زیادی از کسب‌وکار‌های وابسته تأثیر بگذارد.

به گفته پالمر، بریتانیا در چهار سال گذشته شاهد افزایش چشمگیر حملات سایبری بوده و حدود ۲۵ درصد کل حملات اروپا را به خود اختصاص داده است. او تأکید کرد طولانی‌شدن زمان بازیابی JLR ممکن است نشان‌دهنده سرقت داده‌های مشتریان باشد؛ موضوعی که بر ضرورت تقویت زیرساخت‌های امنیت سایبری در شرکت‌های بزرگ بریتانیایی صحه می‌گذارد.

کارشناسان هشدار می‌دهند احتمال دارد طی روز‌های آینده خبر‌های بیشتری از حملات مشابه به سایر خودروسازان منتشر شود. در چنین فضایی، بی‌اعتمادی شهروندان و سرمایه‌گذاران نسبت به صنعت خودرو امری غیرمنتظره نخواهد بود.

ارسال نظر