اقتصاد24 - در نشست "بررسی مسائل حاشیه نشینی و مشکلات شهرداری های حوزه سیستان" که با حضور معاون عمرانی وزیر کشور در محل فرمانداری شهرستان زابل برگزار شد، گفت: با تزریق این رقم اعتبار، پروژه راه آهن تا سال ۱۴۰۰ به زاهدان می رسد و ادامه عملیات اجرایی قطعات تا میلک و زابل نیز سرعت بیشتری خواهد گرفت.
منصور بیجار یادآور شد: توجه دولت و نظام به سیستان و بلوچستان موجب شده پروژه های بزرگی اجرا شود و در آینده نزدیک نیز پروژه های بزرگتری اجرا و به بهره برداری برسد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: سیستان و بلوچستان با دارا بودن بیش از ۱۱ درصد مساحت و سه و نیم درصد جمعیت کشور که نشان دهنده وسعت و پراکندگی این استان است، برای رسیدن به توسعه با مشکلات و چالشهایی مواجه است و این مهم سبب شده استان، همواره از حد متوسط شاخص های کشوری پایین تر بماند.
وی با ابراز خرسندی از افزایش بودجه استان در سال جاری گفت: با وجود افزایش بودجه در سال جاری ما در استان در بخش راههای روستایی فاصله ۲۷ درصدی، آب روستایی ۱۸ درصدی و در اجرای طرحهای هادی فاصله ۳۱ درصدی با متوسط کشوری داریم.
معاون استاندار افزود: در بسیاری از استانهای کشور امکان آبرسانی به چند روستا در فاصله یک کیلومتری هم وجود دارد اما در این استان بعضا برای یک روستا نیاز به ۴۵ کیلومتر اجرای شبکه آبرسانی داریم لذا با این ارقام اعتبارات نمیتوان فاصله عقب مانده کشوری را جبران کنیم.
بیجار ادامه داد: پایین ترین سرانه درآمدی مردم شهرها و روستاها مربوط به سیستان و بلوچستان است و استان بیش از ۹۴ درصد وابسته به اعتبارات عمرانی می باشد.
معاون استاندار با اشاره به بروز پدیده حاشیه نشینی در شهرهای استان گفت: اصلی ترین دلیل روی آوردن مردم به حاشیه شهرها، خشکسالیهای ۲۰ ساله و نبود زیرساختهای اقتصادی که جبران کننده معیشت مردم که عمدتا دامدار و کشاورز بوده اند، می باشد.
وی در پایان بیان کرد: برای مقابله با پدیده حاشیه نشینی ۸ شهر هدف در استان تعریف کردیم و تا سال گذشته برای ۵ شهر اعتبار مشخص در نظر گرفته شده که با اقدامات و تلاش های ستاد استانی بازآفرینی شهری؛ مقرر گردیده دستگاههای اجرایی مرتبط ۳۰ درصد اعتبارات مربوطه را صرفاً برای ساماندهی مناطق حاشیه نشین هزینه کنند.
منبع: روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد چابهار