تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۱۷ مهر ۱۴۰۴

۵ تا از بهترین خودرو‌های برقی در ایران برای مسافرت+ عکس

تسلا ۳ و لوسید ایر هم در مسیر تهران تا بندرعباس حداقل یکبار محتاج توقف اجباری به‌خاطر شارژ باتری می‌شوند

اقتصاد۲۴- خودرو برقی اصلا انگار برای کشوری مثل ایران طراحی نشده است. سوای مشکلات مربوط به کمبود ایستگاه شارژ، بُرد خودرو‌های برقی می‌تواند بیشتر از هر چیز دیگری روی اعصاب راننده ایرانی باشد.

تصور کنید حتی اگر تسلا ۳ و لوسید ایر هم داشته باشید در مسیر تهران تا بندرعباس حداقل یکبار محتاج توقف اجباری و شارژ باتری خودرو می‌شوید. به‌همین خاطر در ایران، آواتار یک‌یک که در فاصله هزار و ۲۰۰ کیلومتری تهران تا بندرعباس، فقط به یکبار توقف و شارژ مجدد احتیاج دارد، می‌تواند از حیث برد باتری بهترین گزینه درجاده‌های طولانی ایران باشد و امثال فولکس‌واگن ID Unyx، آئودی Q۵، اسکای‌ول ET۵ و هوندا ۱eNS در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

آواتار یک‌یک جزو قدرتمندترین خودرو‌های برقی در ایران است که از دو موتور استفاده می‌کند؛ یکی عقب، یکی جلو. موتور برقی جلو آواتار یک‌یک می‌تواند نیرویی معادل ۲۶۱ اسب‌بخار قدرت و ۲۸۰ نیو‌تن‌متر به چرخ‌ها منتقل کند. نیروی خروجی موتور برقی عقب نیز برابر ۳۰۸ اسب‌بخار قدرت و ۳۷۰ نیو‌تن‌متر گشتاور خروجی باشد.

استفاده همزمان از دو موتور برقی منجر به شتاب ۴.۵ ثانیه خواهد شد. شارژ موتور آواتار یک‌یک در ایستگاه‌های مخصوص خودرو‌های برقی به یک ساعت نمی‌رسد، اما بعد هر بار شارژ تونایی پیمایش مسافتی به اندازه ۷۰۰ کیلومتر خواهد داشت.

قیمت آواتار یک‌یک صفرکیلومتر در بازار آزاد بین ۸.۵ تا مرز ۱۰ میلیارد تومان اعلام می‌شود، اما شرکت وارد‌کننده از خریدار دست اول قریب چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون دریافت می‌کند.

فولکس‌واگن ID Unyx بعد از فولکس‌واگن ID۴ دومین محصول غول آلمانی در ایران طی دوره جدید واردات خودرو به‌حساب می‌آید.

فولکس‌واگن ID Unyx توسط شرکت وارد‌کننده با قیمت چهار میلیارد و ۴۶۵ میلیون به‌فروش می‌رسد، اما مصرف‌کننده‌ای که از بازار آزاد اقدام به خرید می‌کند، بین پنج تا پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون در خرج می‌افتد.

فولکس‌واگن ID Unyx از باتری ۸۰.۲ کیلووات ساعت بهره می‌برد که نزدیک ۶۲۰ کیلومتر برد خواهد داشت. در کمتر از ۵۰ دقیقه شارژ می‌شود و تیپ چهار چرخ متحرک فولکس‌واگن ID Unyx توانایی انتقال ۳۳۵ اسب‌بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتن‌متر گشتاور خروجی را دارد.

آئودی Q۵ یکی از اولین خودرو‌های برقی در ایران به‌حساب می‌آید که از دو سال قبل در بازار حضور دارد. مثل محصولات فولکس‌واگن در ایران، در خط مونتاژ چین تولید شده و نباید گول عبارت آئودی را بخوریم.

آئودی Q۵ که بعد از Q۴ پا به ایران گذاشت، دارای پک باتری ۸۵ کیلووات ساعت است. می‌تواند نیرویی برابر ۲۰۴ اسب‌بخار و ۳۱۰ نیو‌تن‌متر آزاد کند و با هر بار شارژ بین ۵۵۰ تا ۵۶۰ متر پیمایش داشته باشد.

قیمت آئودی Q۵ از سوی شرکت وارد‌کننده پنج میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تعیین شده، اما در بازار آزاد بابت همین خودرو ارقامی بین شش میلیارد و ۵۰۰ تا هفت میلیارد تومان پیشنهاد وجود دارد.

اسکای‌ول ET۵ بعد از هر بار شارژ مسافتی نزدیک ۵۰۰ تا ۵۲۰ کیلومتر طی می‌کند. باتری ۷۲ کیلووات ساعت اسکای‌ول ET۵ تقریبا ۲۰۴ اسب‌بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. ظرف ۹.۵ ثانیه سرعت اسکای‌ول ET۵ از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تغییر می‌کند و نهایت سرعت خودرو نیز تا ۱۶۵ کیلومتر بر ساعت بالا می‌رود.

اسکای‌ول ET۵ مثل خیلی از خودرو‌های وارداتی که از سال ۱۴۰۲ به این طرف سر از ایران درآورده، چینی است. در دسته ماشین‌های کراس‌اور قرار می‌گیرد و وزنی معادل هزار و ۹۰۰ کیلو دارد.

شرکت وارد‌کننده اسکای‌ول ET۵، آخرین بار دی‌ماه ۱۴۰۳ اقدام به فروش کرد. قیمت اسکای‌ول ET۵ توسط شرکت وارد‌کننده دو میلیارد و ۴۵۵ میلیون تومان تعیین شد و همین خودرو در بازار آزاد نهایتا سه میلیارد تومان قیمت دارد.

هوندا eNS۱ از یک موتور برقی با ظرفیت ۶۸.۸ کیلووات استفاده می‌کند. ۲۰۱ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتن‌متر گشتاور خروجی، نتیجه موتور هوندا eNS۱ است و بعد از هر بار شارژ، می‌توانیم مسافتی به اندازه حداقل ۵۰۰ کیلومتر انتظار داشته باشیم.

شتاب هوندا eNS۱، ۷.۷ ثانیه است و حداکثر سرعت خودرو تا ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت بالا می‌رود.

شارژ هوندا eNS۱ به کمک برق خانگی ممکن است تا ۱۰ ساعت ادامه داشته باشد، اما به کمک شارژ سریع این مدت زمان نهایتا به ۵۵ دقیقه تا یک ساعت تقلیل پیدا می‌کند.

قیمت هوندا eNS۱ اخیرا توسط شرکت وارد‌کننده، چهار میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان تعیین شد. در بازار آزاد، اما از این خبر‌ها نیست و به‌خاطر اینکه استقبال زیادی از هوندا eNS۱ نشده، یکسری از فروشنده‌ها با نرخی زیر قیمت شرکت وارد‌کننده حاضر به فروش شده‌اند.

ارسال نظر