اقتصاد۲۴- لوکانو L۷ نامی است که این روزها در بازار داغ کراساوورهای چینی زیاد شنیده میشود. این خودرو از مدتی پیش از عرضه رسمی، به واسطه ظاهری متمایز و مشخصات فنی رقابتی، توجه بسیاری از علاقهمندان را به خود جلب کرده بود؛ تا جایی که بسیاری در اصالت چینی آن تردید داشتند و میپرسیدند: «لوکانو L۷ ساخت کجاست؟» با ورود رسمی این کراساوور به بازار، پرسشها همچنان ادامه دارد و به همین دلیل، امروز به سراغ بررسی جامع این تازهوارد آمدهایم تا این محصول جذاب را بهتر بشناسیم.
لوکانو L۷؛ محصولی از تبار چری و جیکو
برای بسیاری، برند لوکانو یک نام تازه در بازار ایران است، اما ریشه اصلی این خودرو به یکی از بزرگترین خودروسازان چینی، یعنی چری، بازمیگردد. در واقع، لوکانو L۷ محصولی از زیرمجموعه جدید چری به نام جیکو (Jaecoo) است و در بازار چین با نام جیکو J۷ شناخته میشود. این کراساوور نخستین محصول برند جیکو محسوب میشود که اولین بار در سال ۲۰۲۳ معرفی و عرضه شد.
در ایران، شرکت مکث موتور که زیرمجموعهای از گروه ماموت است، وظیفه همکاری تجاری و مونتاژ این محصولات را بر عهده گرفته است. لوکانو L۷ به عنوان اولین ثمرهی این همکاری مشترک، از اواخر سال ۱۴۰۳ روی خط مونتاژ مکث موتور آمده و روانه بازار کشورمان شده است. این معرفی نشان میدهد که لوکانو L۷ با وجود نام جدید، از پشتیبانی و سابقه فنی یکی از غولهای خودروسازی آسیا بهره میبرد.
بیشتر بخوانید: بررسی مشخصات فنی خودروی دانگ فنگ E۷۰
طراحی دوگانه لوکانو L۷
آنچه لوکانو L۷ را در نگاه اول متمایز میکند، زبان طراحی خاص و جسورانه آن است. طراحان از خطوط صاف و زوایای تند بهره بردهاند که به خودرو ظاهری جعبهای و مستحکم بخشیده است. در نمای جلو، یک جلوپنجره بسیار عریض با ستونهای عمودی به چشم میخورد که به دیلایتهای کشیده و بزرگ در طرفین متصل شده است. چراغهای اصلی به صورت دوتایی در سپر پنهان شدهاند و در کنار مهشکنهای کوچک مربعی، چهرهای مطابق مد روز، اما با ابهت و باصلابت را پدید آوردهاند.
در نمای جانبی، ترکیب خطوط اتوکشیده، دستگیرههای درب مخفیشونده و حالت سقف شناور، ناخودآگاه بیننده را به یاد برخی محصولات شاسیبلندهای لوکس اروپایی، به ویژه رنجروور، میاندازد. نکته مثبت این است که این الهامگیری به شکلی «تمیز» انجام شده و به هیچ وجه حس کپیبرداری ناپخته را منتقل نمیکند. در نمای عقب نیز، خطوط صاف و غیر همرنگ بودن بخش عمدهای از سپر با بدنه، حالتی شبیه به خودروهای آفرودی ایجاد کرده است، در حالی که چراغهای پیوسته با لوگو تایپ LUCANO، مدرن بودن خودرو را فریاد میزنند.
این دوگانگی در طراحی به کابین نیز راه یافته است. از یک طرف، مانیتور بسیار بزرگ عمودی، صفحه نمایشگر کاملاً دیجیتال راننده، لیور دنده الکترونیکی و دکمههای لمسی روی فرمان، فضای داخلی را بسیار مدرن و فناورانه نشان میدهند. از طرف دیگر، ابعاد بزرگ المانهایی مانند دریچههای تهویه کناری و دستگیرههای داخلی دربها، تلاش دارند تا حس قدرتمندی و آفرودی بودن خودرو را تقویت کنند. در مجموع، میتوان گفت تیم طراحی در لوکانو L۷ موفق شده است با تلفیق المانهای مدرن کراساووری و نشانههای شاسیبلندهای آفرودی، یک طراحی جذاب و گیرا خلق کند.
مشخصات فنی لوکانو L۷: قدرتی آشنا با چاشنی AWD
زیر کاپوت لوکانو L۷، یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو با سیستم پاشش مستقیم سوخت (GDI) قرار گرفته است. این موتور توانمند، حداکثر قدرت ۱۹۷ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۹۰ نیوتنمتر تولید میکند. وظیفه انتقال این قدرت بر عهده یک گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه تَر (WDCT) است. نکته مهم در بخش فنی لوکانو L۷، بهرهمندی از سیستم AWD (چهارچرخ محرک) است که آن را از بسیاری رقبا متمایز میکند.
اگر این اعداد و ارقام برای شما آشنا به نظر میرسد، حق دارید؛ چرا که مشخصات فنی لوکانو L۷ کاملاً با نسخههای دو دیفرانسیل خودروهایی، چون فونیکس FX و تیگو ۷ پرو مکس یکسان است، که نشان از بهرهگیری از یک پلتفرم و قوای محرکه مشترک و اثباتشده در گروه چری دارد. مصرف سوخت ترکیبی این کراساوور جذاب، ۷.۴ لیتر در صد کیلومتر و شتاب صفر تا صد رسمی آن نیز حدود ۸ ثانیه اعلام شده است که برای یک کراساوور چهارچرخ محرک، اعدادی قابل قبول و رقابتی به شمار میآیند.
از نظر تجربه رانندگی، کابین لوکانو L۷ فضای سر و پای مناسبی را ارائه میدهد، هرچند عرض خودرو چندان زیاد نیست و نشستن سه نفر بزرگسال در ردیف عقب ممکن است کمی ناراحتکننده باشد. عملکرد سیستم تعلیق را باید یکی از نقاط قوت این کراساوور دانست؛ چرا که با وجود رینگهای ۱۹ اینچی، میزان ضربه منتقل شده از سطح مسیر به کابین، بسیار خوب کنترل شده است. لوکانو L۷ در بحث شتابگیری نه بسیار سریع است و نه کند، و عملکردی مشابه اغلب رقبای همسطح خود را به نمایش میگذارد. بهرهمندی از سیستم AWD و حساسیت مناسب سیستم کنترل پایداری، باعث شده است تا از نظر هندلینگ و پایداری نیز بتواند نمره خوبی کسب کند. با این حال، باید توجه داشت که سیستم چهارچرخ محرک لوکانو L۷ صرفاً برای آفرودهای سبک طراحی شده است و نباید به واسطه شباهتهای ظاهری، توقع عبور از مسیرهای دشوار آفرودی را از آن داشت.
لوکانو L۷؛ مجهز به فناوریهای روز دنیا
در زمینه آپشنها، لوکانو L۷ حرفهای زیادی برای گفتن دارد. این خودرو با تکیه بر فناوریهای روز، علاوه بر بهرهمندی از پکیج کامل سیستمهای کمکی رانندگی پیشرفته (ADAS)، امکانات دیگری را نیز در اختیار راننده و سرنشینان قرار میدهد که سطح رفاه و ایمنی را بالا میبرد. از جمله این آپشنهای جذاب میتوان به هدآپ دیسپلی، دوربین ۵۴۰ درجه، تهویه مطبوع اتوماتیک دوکاناله، سیستم صوتی با کیفیت سونی با ۸ بلندگو، سقف پانوراما، گرمکن تمامی صندلیها و سردکن صندلیهای جلو اشاره کرد. همچنین، این خودرو با تجهیز به ۷ عدد ایربگ، سطح ایمنی مناسبی را برای سرنشینان تضمین میکند. این سطح از تجهیزات، لوکانو L۷ را به یک گزینه بسیار رقابتی و جذاب در سگمنت کراساوورهای بازار تبدیل کرده است.