اقتصاد۲۴- در بازار خودروی ایران، که قیمت و اقتصادی بودن از هر شاخص دیگری مهمتر است، دو محصول سایپا یعنی تیبا و ساینا جایگاه ویژهای دارند. تیبا بهعنوان جایگزین پراید معرفی شد و ساینا نسخه فیسلیفتشده و خوشچهرهتر آن است که با هدف جذب مشتریان جوانتر به بازار آمد. هر دو خودرو در یک رده قیمتی قرار دارند، اما تفاوتهایی در طراحی، امکانات و تجربه رانندگی میانشان دیده میشود.
تیبا؛ از «مینیاتور» تا جایگزین پراید
تیبا نخستینبار در سال ۱۳۸۸ با نام «مینیاتور» معرفی شد و پس از مدت کوتاهی با نام جدید خود وارد خیابانهای ایران شد. این خودرو بر پایه پلتفرم ارتقایافته پراید، موسوم به X۲۰۰ ساخته شد. موتور تیبا همان پیشرانه چهارسیلندر ۱۵۰۳ سیسی است که توان ۸۷ اسببخار و گشتاور ۱۲۸ نیوتنمتر را تولید میکند. طراحی بدنه آن ساده و بدون جذابیت خاصی است، اما ساختار فنیاش نسبت به پراید مقاومتر و بهروزتر به نظر میرسد.
بیشتر بخوانید: مشخصات و ویژگیهای خودروی تیبا
با وجود ظاهر نهچندان دلفریب، تیبا بهواسطه قیمت پایین، هزینه نگهداری کم و قطعات در دسترس، به یکی از پرفروشترین خودروهای داخلی تبدیل شد و نقش مهمی در حفظ مشتریان اقتصادی سایپا ایفا کرد.
ساینا؛ مدرنتر با چهرهای جوانپسند
چند سال پس از تولید تیبا، سایپا تصمیم گرفت چهره این خودرو را بهروز کند و نتیجه آن، ساینا بود. این مدل از سال ۱۳۹۵ وارد خط تولید شد و نسبت به تیبا طراحی ظاهری هماهنگتر و مدرنتری دارد. نمای جلو با چراغهای زاویهدار و سپر اسپرتتر، حالتی جوانپسند و پویا ایجاد کرده است.
بیشتر بخوانید: مشخصات خودرو ساینا اس/ بررسی فنی و آپشنهای ساینا s
در بخش عقب نیز چراغها و درب صندوق طراحی تازهای دارند که حس بهروزرسانی و تفاوت را منتقل میکند. در داخل کابین، داشبورد ساینا با پنل تهویه دیجیتال و فرمان جدید، جلوهای مدرنتر نسبت به تیبا دارد، هرچند از نظر کیفیت مواد اولیه تفاوت محسوسی میان آنها دیده نمیشود.
مقایسه فنی ساینا و تیبا؛ شباهتهای بسیار، تفاوتهای اندک
از منظر فنی، تفاوت خاصی میان ساینا و تیبا وجود ندارد. هر دو از موتور M۱۵ بهره میبرند که همان ۸۷ اسببخار قدرت را از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخهای جلو منتقل میکند. شتاب صفر تا صد تیبا حدود ۱۳ ثانیه و ساینا ۱۲.۸ ثانیه است.
مصرف سوخت ترکیبی تیبا ۶.۹۵ لیتر و ساینا حدود ۷ لیتر در صد کیلومتر است؛ اختلافی که در عمل محسوس نیست. سقف سرعت ساینا کمی بالاتر و حدود ۱۷۵ کیلومتر در ساعت برآورد میشود.
تفاوت ساینا و تیبا در امکانات رفاهی
سایپا هر دو خودرو را در تیپهای معمولی و آپشنال عرضه کرده است. تیبا در نسخه آپشنال به امکاناتی، چون شیشهبالابر برقی جلو، سنسور دندهعقب و رادیو USB مجهز است. ساینا در نسخه آپشنال خود، امکانات بیشتری از جمله پنل تهویه نیمهاتوماتیک، نمایشگر چندمنظوره، آینه جانبی برقی و دوربین عقب را ارائه میدهد.
بهطور کلی، ساینا از نظر سطح تجهیزات رفاهی گام کوچکی جلوتر از تیبا قرار دارد. با این حال، تفاوتها آنقدر زیاد نیست که باعث تغییر بنیادی در تجربه کاربری شود.
ایمنی ساینا و تیبا و نقطه ضعف مشترک
از نظر ایمنی، هر دو خودرو ساختار مشابهی دارند و تاکنون در تستهای جهانی ارزیابی نشدهاند. هر دو به ترمز ABS و دو کیسههوا برای راننده و سرنشین جلو مجهز هستند. تفاوت اصلی در وجود سامانه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) در ساینا است که برتری جزئی برای آن ایجاد میکند.
با این حال، در مجموع نمیتوان هیچکدام را خودروی ایمنی دانست؛ چراکه بدنه و سیستم تعلیقشان برای محافظت در تصادفهای شدید طراحی نشدهاند و صرفاً پاسخگوی نیازهای حداقلی یک خودروی اقتصادیاند.
تجربه رانندگی؛ ساینا کمی نرمتر از تیبا
در جاده، احساس رانندگی با ساینا کمی خوشایندتر است. فرمان آن نرمتر، صندلیها راحتتر و عایقبندی کابین اندکی بهتر از تیبا است. هر دو خودرو در پیچها و مسیرهای ناهموار عملکرد متوسطی دارند و بهدلیل ترمزهای کاسهای عقب، نباید در سرعتهای بالا به آنها اعتماد کامل کرد.
با این وجود، ساینا به لطف فرمان دقیقتر و طراحی ارگونومیکتر، برای رانندگی روزمره شهری گزینه دلپذیرتری محسوب میشود.
بازار خرید و فروش ساینا و تیبا؛ تیبا همچنان محبوبتر
هر دو خودرو بازار پررونقی دارند، اما تیبا همچنان بهعنوان ارزانترین خودرو تولید داخل، طرفداران بیشتری دارد و خرید و فروش آن آسانتر انجام میشود. ساینا نیز در سالهای اخیر مشتریان تازهای جذب کرده و توانسته جایگاه خود را بهعنوان نسخه لوکستر تیبا تثبیت کند.
اگر اولویت خریدار قیمت پایین و نگهداری ارزان باشد، تیبا انتخاب بهصرفهتری است. اما اگر ظاهر، امکانات و حس مدرنتری میخواهد، ساینا گزینهای منطقیتر به حساب میآید.