تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۸
یک کارشناس بیمه در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ پاسخ داد؛

کمیته صیانت از بیمه گران ، نهادی اضافی یا واجب؟/ خطر حادثه بیمه توسعه در کمین شرکت‌های بیمه

یک کارشناس بیمه گفت: در حال حاضر در بیشتر موارد حق بیمه ها از نرخ فنی فاصله گرفته و در نتیجه سودی از عملیات فنی بیمه گری نصیب شرکت های بیمه ای نمی شود و شرکت های بیمه ای برای حفظ سهم بازار و تامین مخارج خود سعی بر جذب پرتفو به هر قیمتی را دارند.

اقتصاد24- رئیس کل بیمه مرکزی اخیرا از تشکیل کمیته صیانت از بیمه گران خبر داد که هدف آن کنترل وضعیت شاخص های مالی موسسات بیمه و پیگیری وصول مطالبات صنعت بیمه از بدهکاران بزرگ است.

اگرچه این بحث تازگی نداشته و سال گذشته نیز مطرح شده بود اما این سوال مطرح می شود که چرا با وجود نهاد صنفی سندیکای بیمه گران ایران که کارش رتق و فتق و هماهنگی امور شرکت های بیمه است، کار صیانت از بیمه گران باید توسط یک نهاد بالادستی همچون بیمه مرکزی انجام شود. آیا با تشکیل کمیته صیانت از بیمه گران می توان امیدوار به کاهش مشکلات و معضلات شرکت های بیمه بود؟

در همین رابطه علیرضا رنجبر کارشناس بیمه به خبرنگار اقتصاد24 گفت: تشکیل کمیته صیانت از حقوق بیمه گران توسط بیمه مرکزی امری مثبت برای صنعت بیمه است هر چند از گذشته تا به امروز یکی از وظایف اصلی بیمه مرکزی حمایت از حقوق بیمه گران و بیمه گذاران بوده است که متاسفانه بخش حمایت از بیمه گران بعد از حذف تعرفه های حق بیمه بدون ایجاد بستر مناسب و مجوز تاسیس شرکت‌های بیمه ای فراتر از ظرفیت بازار بیمه ای بالقوه مدتهاست کمرنگ شده است. همچنین با ایجاد این کمیته با نام "صیانت از بیمه گران" انتظار بیشتری به غیر از موارد ذکر شده همچون کنترل برنامه های استراتژیک شرکت های بیمه زیان‌ده و رتبه بندی آنها و مطالبات صنعت بیمه از بیمه گذاران بزرگ می رود.

وی افزود: در حال حاضر در بیشتر موارد حق بیمه ها از نرخ فنی فاصله گرفته و در نتیجه سودی از عملیات فنی بیمه گری نصیب شرکت های بیمه ای نمی شود و شرکت های بیمه ای برای حفظ سهم بازار و تامین مخارج خود سعی بر جذب پرتفو به هر قیمتی را دارند و در صورتی که بیمه مرکزی ایران اقدام جدی در این خصوص نکند در دراز مدت عملا امکان رخ دادن حادثه بیمه توسعه برای بسیاری از شرکت ها متصور است.

این کارشناس بیمه در ادامه بیان کرد: ایجاد کمیته صیانت از حقوق بیمه گران می تواند علاوه بر پیگیری مطالبات شرکت های بیمه از بیمه گذاران بزرگ و بدهکار که خدمات دریافت و بین 30 شرکت مدام در حال جابجا شدن هستند، برای رشته های بیمه ای زیان‌ده نیز تمهیداتی در نظر گرفته تا علاوه بر جلوگیری از خدشه دار شدن نام شرکت های بیمه ای به دلیل ورشکستگی، عملا از حقوق بیمه گذاران نیز حمایت کرده باشد.

رنجبر در ادامه خاطرنشان کرد: همانطور که می دانیم حمایت از حقوق اعضا (بیمه گران) از وظایف سندیکای بیمه گران است و باید هماهنگی لازم بین اعضا وجود داشته باشد تا از ارائه خدمت به بیمه گذاران بدهکار یا دارای سوابق نامطلوب خودداری شود که متاسفانه تاکنون این هماهنگی بنا به دلایل ذکر شده و شرایط حاکم بر بازار بیمه حاصل نشده است که امید می رود با انتخاب دبیر جدید سندیکا این امر محقق شود.
ارسال نظر